هدیه ۵۰۰ هزار تومانی در حمایت از ازدواج دانشجویی / حمایت‌های مالی بسیار کاهش یافته است

یک کارشناس فرهنگی اعتقاد دارد متاسفانه ملاک‌های رصد ازدواج دانشجویی بسیار کلیشه‌ای شده است، در این راستا باید فعالیت‌های مسئولان در حوزه ازدواج دانشجویی متنوع باشد.

جواد طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه پدیده «ازدواج دانشجویی» در ابتدای امر با شعار «ازدواج آسان یا ازدواج کم هزینه و زندگی پایدار» مطرح شد، اظهار کرد: این نوع ازدواج‌ها در سال‌های ابتدایی به صورت مناسب از سوی مسئولان حمایت شد؛ اما در چند سال اخیر تنها به اعطای یک کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

ارائه خدمات مشاوره‌ به زوجین دانشجو/ میزان پایداری دانشجویان متاهل توسط نهاد رصد می‌شود

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه تغییرات اقتصادی کشور و گرانی‌ها بر نحوه حمایت مسئولان از زوجین دانشجویی نیز تغییر یافت، عنوان کرد: در چند سال اخیر به دلیل مشکلات بودجه‌ای، رویکرد ستاد ازدواج دانشجویی در دانشگاه‌ها تغییراتی داشته است. بنابراین می‌توان گفت که در حال حاضر حمایت‌های مالی، قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست و بسیار کاهش یافته است.

وی آموزش زوجین را یکی از عوامل مهم در «ازدواج دانشجویی» دانست و گفت: در حال حاضر آموزش‌های مهارتی برای دانشجویان، حین و بعد از ازدواج انجام می‌شود. بنده هم اعتقاد دارم این آموزش‌ها تا قبل از دوران بیماری کرونا بسیار کارآمد و مناسب بود؛ هر چند که کیفیت آموزش در دوران تعطیلی دانشگاه‌ها افول پیدا کرد.

طباطبایی در پاسخ به این پرسش که چه معیارها و ملاک‌هایی برای پایش و رصد زندگی زوجین دانشجویی مناسب است؟ گفت: به عقیده من، معیارهایی مانند بررسی گفتمان‌های رایج بین زوجین برای زندگی پایدار، میزان طلاق و بررسی مشکلات خصوصی زوجین به صورت جداگانه می‌تواند مناسب باشد. البته باید توجه داشت که این معیارها در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت بوده و بستگی به مسئولان فرهنگی دانشگاه مذکور دارد. 

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه متاسفانه ملاک‌های رصد ازدواج دانشجویی بسیار کلیشه‌ای شده است، گفت: در این راستا باید فعالیت‌های مسئولان در حوزه ازدواج دانشجویی متنوع باشد. این موضوع نیز از طریق تحقیقات میدانی و به روزرسانی بخشنامه‌ها امکان پذیر است. 

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ دانشجویان دانشگاه به دانشگاه متفاوت است، گفت: به عنوان مثال فرهنگ دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با علمی و کاربردی و امیرکبیر تفاوت دارد. بنابراین وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نباید یک نسخه واحد یا بخشنامه کلی ابلاغ کنند؛ چرا که بین ازدواج دانشجویی و فرهنگ دانشجویان ارتباط مستقیم برقرار است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1166074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =