چاپ سومین کتاب مشترک عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اردبیل

محسن سیفی داوری عضو نخبه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان اردبیل، سومین کتاب خود را را با ویراستار علمی بابک غلامی نیا عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ترجمه و به چاپ رسانید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اردبیل، نویسنده کتاب بهره وری انرژی ساختمان، انگ هوآیاپ می باشد که توسط محسن سیفی داوری با ویراستار علمی بابک غلامی نیا عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل و با همکاری حسین سیفی داوری ترجمه شده است.

در خلاصه این کتاب آمده است: در زمان‌های اخیر توسعه و طراحی پایدار به موضوع مهمی تبدیل شده است که باید در محیط ساخته شده ما مورد توجه قرار گیرد. عواملی که منجر به پذیرش توسعه پایدار و طراحی می­شوند متعدد هستند، اما شاید مهم­ترین آن­ها نگرانی فزآینده در مورد گرمایش جهانی ناشی از انتشار کربن باشد. ساختمان و صنعت ساخت و ساز از طریق مصرف مقادیر زیاد انرژی، سهم قابل توجهی در انتشار کربن دارد. در سطح جهانی، انتشار گازهای گلخانه­ای به طور تصاعدی در حال افزایش بوده و بیش­تر این افزایش در ۶۰ سال گذشته رخ داده است و استرالیا در جز ۱۰ کشور اول انتشار گازهای گلخانه­ای در جهان قرار دارد.

معرفی مقررات بهره­وری انرژی در ساخت و ساز تلاش کرده است تا با تجویز الزامات برای بهره­وری انرژی عملیاتی، به مسائل مربوط به گرمایش جهانی بپردازد. بلافاصله پس از این تغییرات، شورای ساختمان سبز استرالیا سیستم رتبه­بندی را معرفی کرد که الزامات اختیاری بالاتر از NCC را برای بهره­وری انرژی و پایداری تعریف می­کند.

ادغام الزامات NCC و ستاره سبز در ساختمان­ها به طور اجتناب ناپذیری مصرف انرژی عملیاتی را در طول چرخه عمر سازه کاهش می­دهد. این باعث شده است که بخش قابل توجهی از انرژی چرخه زندگی توسط خود ساختار نشان داده شود که به عنوان انرژی تجسم یافته از آن یاد می­شود. این به وضوح یک منطقه هدف برای کاهش بیش­تر انرژی مصرف شده توسط یک ساختمان است. در حال حاضر، NCC انرژی تجسم یافته را به عنوان منطقه­ای برای بهبود عملکرد انرژی ساختمان­ها شناسایی نمی­کند. علاوه بر این، سیستم­های برجسته رتبه­بندی ساختمان تاکید کافی بر ملاحظات انرژی تجسم یافته ندارند.

به دلیل عدم تاکید بر نتایج انرژی تجسم یافته، مهندسان سازه تعهد محدودی برای گنجاندن اقداماتی که نیاز به کاهش مصرف انرژی را در طراحی سازه دارند. معمولاً طراحی با الزامات معمار و اهداف طراحی ساختمان کلاسیک مانند اقتصاد، کاربرد، دوام و راحتی کنترل می­شود. مهندسان باید تلاش کنند تا نه تنها به این الزامات دست یابند، بلکه با بهبود کارایی سازه و مشخصات مواد مناسب، پایداری را در طرح های خود بگنجانند.

صنعت مصالح ساختمانی با تحقیقات گسترده­ای که در این زمینه انجام شده است، اهمیت پایداری را تشخیص داده است. صنایع تولید سیمان و فولاد در استرالیا استفاده از سوخت­های جایگزین و منابع انرژی تجدید پذیر را در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه­ای و هزینه­های عملیاتی اتخاذ کرده‌­اند.

صنعت فولاد همچنین استفاده از روش‌های تولید جایگزین را برای حفظ منابع طبیعی و استفاده از محصولات زائد اتخاذ کرده است. به همین ترتیب، صنعت تولید سیمان از ضایعات به عنوان جایگزین­های جزئی سیمان، اغلب از صنعت تولید فولاد، برای حفظ منابع طبیعی و کاهش هزینه های عملیاتی استفاده می­کند. اثرات زیست محیطی محیط ساخته شده و نیاز به ترکیب طراحی پایدار برای تعیین کمیت اثرات زیست محیطی سازه­ها، زمینه­های تحقیقاتی پیوسته در حال تحول هستند و از افزایش همکاری صنعت سود زیادی خواهد برد.

کتاب بهره وری انرژی ساختمان توسط انتشارات گونش نگار ترجمه و به چاپ رسیده و به قیمت ۱.۱۰۰.۰۰۰ ریال در کتاب فروشی های معتبر سراسر کشور در دسترس علاقمندان می باشد.

خبرنگار: هاشم پورزاهد

انتهای پیام /

کد خبر: 1166186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =