اعداد جادویی از کجا آمده‌اند؟

تحقیقات دوران باستان نشان می‌دهد که اعداد به غیر از نشان دادن تعداد، نمادهایی مخفی هستند که هزاران سال پیش تعریف شده‌اند و پشت هر کدام از آنها داستان‌هایی بزرگ وجود دارد. مخصوصا اعداد ۱۳ و ۱۸ که اعداد جادویی نامیده می‌شوند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ اعداد ۱۳ و ۱۸ اعدادی مرموزند که معانی خاصی دارند. در قسمت اول این گزارش، به معنای عدد ۱۳ پرداختیم که از دوران مصر باستان تعریف شده است. عددی که به غیر از نحسی و بدیمنی، نشانه تغییر، تحول و دگرگونی و حتی شروعی دوباره است.

در ادامه عدد ۱۸ را از نظر مردم دوران باستان معرفی می‌کنیم:

عدد خوش‌شانسی

عدد ۱۸ از دیرباز و در بسیاری از ادیان عدد خوش‌شانسی بوده است. هدایا غالبا در مضرب‌های آن –مانند ۳۶ و ۷۲- به عنوان بیان برکت برای زندگی طولانی اهدا می‌شدند. دلیلی که معمولا برای خوش‌شانسی این عدد گفته می‌شود این است که کلمه عبری برای «زندگی» واژه chai یا (חי) است که دارای ارزش عددی ۱۸ است. گفتنی است که همه کلمات در عبری معادل عددی دارند. بنابراین، هدایا و پول در مضرب ۱۸ اهدا می‌شد، زیرا معتقد بودند که باعث افزایش طول عمر می‌شود.

برخی از ادیان که قدمت آنها به ۲ هزار سال پیش برمی‌گردد، در دعای روزانه خود ۱۸ درخواست از خداوند بازگو می‌کنند؛‌ مانند درخواست از خداوند برای کمک به عطای درک و خرد. پس می‌توان گفت که ۱۸ یک عدد محبوب برای بیان آرزوی زندگی طولانی در بعضی از ادیان است.

خاستگاه گم‌شده اعداد جادویی ۱۳ و ۱۸

سوالی که باقی‌ می‌ماند این است که چرا ۱۸ به این حد محبوبیت پیدا کرده است؟

کلمه chai یا «زندگی» احتمالا از کلمه مصری باستان hai گرفته شده است که «شادی» معنا می‌دهد. به طور مثال، فرعونن معروف، آمن‌هوتپ سوم، برای خود قصری در کرانه باختری در تبس ساخت و آن را Per Hai یا «خانه شادی» نامید. باید شادی و هیجان زیادی در این کاخ باشکوه -که بخشی از آن حفاری شده- وجود داشته باشد. نام خانه شادی بارها و بارها روی برچسب هدایای سفالی کشف شده که در این منطقه یافت شده‌اند. حتی بسیاری از آنها با تاریخ سال حک شده‌اند.

فرعون آخناتون، شاهزاده مصر که بعدها به یکتاپرستی روی می‌آورد، نیز خانه شادی خودش را در پایتخت خودش در آخت آتن (آمارنای امروزی) ساخت.

اعداد جادویی از کجا آمده‌اند؟

تصویری از آخناتون، نفرتیتی و دختران جوانشان، از مقبره‌ای در مصر. علامت آنخ برای «زندگی» توسط دستان پرمهر خورشید آتن به سوراخ بینی پادشاه هدایت شده است.

عدد ۱۸ به معنای زندگی

شواهد نشان می‌دهند که فرعون‌های مصر باستان شیفتگی عجیبی نسبت به آنخ، نماد شناخته شده زندگی در آن زمان، داشتند. این علاقه حتی در آخناتون بیشتر هم دیده شده است. او دائما خود را به گونه‌ای به تصویر می‌کشید که تنها خدایش یعنی قرص خورشید آتن، زندگی را به او هدیه می‌دهد.

زندگی برای همه فراعنه مصر امری بسیار مهم بود و کتیبه‌های هیروگلیف متعددی یافت شده که نشان می‌دهد به آنها عمر طولانی اهدا شده است. مثلا در یکی از این کتیبه‌ها نوشته شده: زنده باد خدای نیکو که از حقیقت خشنود است؛ پروردگار همه زمین‌هایی که آتن را احاطه کرده، خدای بهشت، خدای زمین و زنده باد آتنی که به دو ساحل روشنایی می‌بخشد. زنده باد پدر، آتن. آتن برای همیشه زنده باد.

پس می‌توان نتیجه گرفت که زندگی برای فراعنه مصر باستان از هر چیز دیگری مهم‌تر بود؛ واژه‌ای که دارای ارزش عددی ۱۸ است.

۱۸ دشمن مصر

عدد ۱۸ حداقل از نظر تمثیلی معرف تعداد دشمنان مصر هم هست. در خط اول کتیبه معروفی از مرنپتاه، فرعون مصر باستان است که از ۱۲۱۳ تا ۱۲۰۳ پیش از میلاد سلطنت می‌کرد، آمده است: سال پنجم، سومین ماه از فصل سوم (ماه یازدهم)، روز سوم، تحت عظمت هوروس: گاو نر توانا، شادی در حقیقت. پادشاه مصر علیا و سفلی....... قدرت بزرگنمایی،‌ شمشیر پیروزمندانه هوروس، گاو نر، ۹ کمان...

به همین ترتیب، در کتیبه ابوالهول آمن‌هوتپ دوم توصیف متنی قابل توجهی از حمله فرعون به دشمنانش نوشته شده است: او سرهای ۹ کمان را به هم بسته است... همه آنها را در مشتش جمع کرده است، گرزش بر سر آنها کوبیده شده است...

به گفته مورخان، شکل ۹ به زبان مصر باستان به گونه‌ای است که سه برابر عدد سه را نشان می‌دهد که در آن زمان به معنای «کثرت کثرت‌ها» بود و بدین ترتیب این جمله بیانگر آن است که پادشاه کل همه دشمنانش را کشته است. این عدد به طرز عجیبی در مزامیر عهد عتیق تکرار شده است. به طور مثال، مزمور ۱۱۰:۱ می‌خواند: ...تا زمانی که دشمنانت را زیر پایت قرار دهم.

به طرز شگفت‌انگیزی یک زیرپایی با تصاویری از دشمنان در مقبره توت‌آنخ‌آمون کشف شده است.

جالب‌تر اینکه در داخل این مقبره معروف صندل‌هایی یافت شد که روی هر لنگه آن ۹ کمان حک شده و در مجموع ۱۸ دشمن فرعون را تشکیل می‌دهد. در واقع توت‌آنخ‌آمون با پوشیدن این صندل‌ها، روی سمبل ۱۸ دشمنش راه می‌رفته است.

اعداد جادویی از کجا آمده‌اند؟

محققان می‌گویند: حتی شگفت‌انگیزتر این است که بیش از یک جفت صندل در مقبره پادشاه توت کشف شده که تصویر دشمنان اسیر شده روی آنها حک شده است. یک جفت صندل وجود دارد که روی کفه داخلی یک لنگه‌اش یک زندانی آفریقایی و روی کفه لنگه دیگرش یک زندانی آسیایی به تصویر کشیده شده است که نماینده‌ای از دشمنان پادشاه توت بودند.

پیام این صندل‌ها کاملا واضح است؛ هر بار که فرعون قدمی برمی‌داشت، به معنای واقعی کلمه روی چهره دشمنانش پا می‌گذاشت.

18 در هنر و معماری

از زمان پادشاهی کهن مصر، تقریبا ۵ هزار سال پیش، پیکر انسان در هنر با استفاده از مربع‌های شبکه‌ای به تصویر کشیده می‌شد. برای مثال، زمانی که قرار بود دیواری تقاشی شود، هنرمندان دیوار را با شبکه‌ای می‌پوشاندند تا بتوانند از این طریق طرحی را که روی پاپیروس کشیده شده بود با دقت بیشتری کپی کنند. آنها طرح کل تصاویر را با رنگ قرمز دنبال می‌کردند. و جالب‌تر اینکه تصاویر انسان تعداد مربع استانداردی داشت. به این شکل که از پا تا سطح چشم تصویر انسان نقاشی شده به اندازه ۱۸ مربع بود. البته بقیه سر را می‌توانستند در هر اندازه‌ای که می‌خواهند بکشند.

پس با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که ۱۸ عدد جادویی برای به تصویر کشیدن همه خدایان در قانون هنری مصر طی هزاران سال بوده است.

اعداد جادویی از کجا آمده‌اند؟

اما این ۱۸ مربع بر چه چیزی بنا شده‌اند؟ این مربع‌ها به اندازه یک کف دست یا چهار انگشت انسان بود. مثلا ذراع سلطنتی برابر با هفت کف دست بود. این ۱۸ مربع به دو بخش تقسیم می‌شود: ۱۱ مربع از پا تا ناف که برای مصریان بسیار مهم بود (در واقع ۱۱/۱) و از کمر تا سطح چشم که به اندازه هفت مربع بود. این دو بخش در یک نسبت طلایی با عنوان Φ با یکدیگر هستند. این نسبت طلایی از دیرباز در هندسه و طبیعت به رسمیت شناخته شده بود و در واقع، در زیبایی شناختی هنر فاکتور مهمی به شمار می‌رفت.

محققان با نگاهی عمیق‌تر معتقدند که این اعداد در ابعاد هرم بزرگ مصر نیز به چشم می‌خورد. مثلا نسبت پایه به قد آن دقیقا همان نسبت بدن انسان است.

بنابراین می‌توان گفت که ۱۸ مهم‌ترین عدد در تعیین نسبت خدایان و حتی بزرگ‌ترین اهرام ۵ هزار سال پیش و همچنین عمر طولانی است.

در پایان باید گفت که عدد ۱۸ را می‌توان اعداد خوش‌شانس نامید. حتی عدد ۱۳ را. چون در زندگی می‌توانیم چیزهای جدید را بپذیریم و مانند اوزیریس شویم و خود را با کمک الهی متحول کنیم.

پس دفعه بعد که عدد ۱۳ یا ۱۸ را دیدید، آن را به یمن و خوش‌شانسی بگیرید. اما به یاد داشته باشید که این اعداد نمادهای مخفی ویژه‌ای هستند که به هزاره‌های قبل برمی‌گردند و همان اعداد مقدسی هستند که اهرام براساس آنها ساخته شده است؛ همان تقارنی هستند که هنر و زیبایی دوران باستان را تعریف می‌کنند و همان قدرت‌های رستاخیزی هستند که توسط خدایان و فراعنه مصر مهار شده‌اند.

کد خبر: 1167783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهمان IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      2 2
      سلام. بازگو کردن خرافات چه فایده ای داره؟ که چی؟
      • ماهان IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
        0 0
        داداش خرافات نیست اعداد واقعا جادویی هستند اگه باور نمیکنی میتونی بری مستند اعداد ۳.۶.۹ رو ببینی که دانشمند معروف به نیکلا تسلا بهش وسواس داشت اعداد انرژی دارن