خاستگاه گم‌شده اعداد جادویی ۱۳ و ۱۸

برخی اعداد به غیر از اینکه تعداد را نشان می‌دهند، معنای خاصی دارند. به طور مثال ۱۳ و ۱۸ اعدادی هستند که از هزاران سال پیش به عنوان بدشانسی و خوش‌شانسی مشهور شده‌اند. اما چرا؟ منشاء واقعی این اعداد غیرمعمولی چیست و چرا آنها این معانی مختلف را به خود گرفته‌اند؟

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ ۱۳ و ۱۸ اعداد جادویی هستند که معنای خاصی دارند و منشاء آنها به دوران باستان برمی‌گردد و شجره‌های سلطنتی دارند. معمولا عدد ۱۳ به عدد نحس و عدد ۱۸ لبه عدد خوش‌شانسی مشهور است، اما چرا از میان این همه اعداد این دو عدد معنای جادویی به خود گرفته‌اند؟

عددی برای تحول و دگرگونی

فیثاغورت، فیلسوف و ریاضیدان یونان باستان، می‌گوید: 13 از همه اعداد مرموزتر است، زیرا عدد تبدیل است.

اما قرن‌هاست که این عدد به عدد نحس یا بدشانسی نام گرفته است. مثلا ساعت ۱۳ در روز جمعه میلیون‌ها نفر در جهان می‌ترسند که اتفاق بدی برایشان بیفتد یا بیشتر ساختمان‌ها ۱۳ طبقه نیستند و هیچ کس نمی‌خواهد که سیزدهمین مهمان به یک شام دعوت شده باشد، مبادا قبل از پایان سال بمیرد. البته این موضوع تا حد زیادی به دلیل نفوذ مسیحیان در جهان غرب است. طبق انجیل، یهودا سیزدهمین مهمان شام آخر بود؛ مهمانی که در نهایت به ارباب خود خیانت کرد. یا به طور مثال، روز جمعه ۱۳ اکتبر ۱۳۰۷ فیلیپ چهارم، پادشاه فرانسه، دستور دستگیری شوالیه‌های معبد را صادر کرد که بیشتر آنها در نهایت مردند.

خاستگاه گم‌شده اعداد جادویی ۱۳ و ۱۸

تصویر نقاشی شام آخر که در آن یهودا حضرت مسیح را تسلیم دشمن کرد

۱۳ کارت مرگ در کارت‌های تاروت است، البته به دور از علامت منفی که دارد، این کارت معمولا به معنای تغییر اساسی در زندگی یک فرد است. تاروت مجموعه‌ای از کارت‌های بازی است که از نیمه قرن ۱۵ام میلادی در قسمت‌های مختلف اروپا مانند فرانسه و ایتالیا برای ورق بازی گروهی مورد استفاده قرار می‌گرفت. از اواخر قرن ۱۸ام تا به امروز پیروان آن و نهانجویان (کاوشگران دانش‌های مخفی و راز آلود)، تاروت را وسیله‌ای برای پیشگویی یا حتی گذرگاهی در سیر بعد ذهنی و روحانی قلمداد می‌کنند.

شهرهای نفرین شده باستانی

ادن گری، نویسنده زنی که در مورد معانی باطنی کارت‌های تاروت و استفاده از آنها در فال‌گویی تحقیق کرده، در راهنمای کامل تاروت در سال ۱۹۷۰ نوشته است: غیرمعمول است که کارت ۱۳ نشان‌دهنده یک مرگ فیزیکی باشد، بلکه معمولا به معنای پایان، ‌احتمالا یک رابطه یا علاقه، و در نتیجه افزایش احساس خودآگاهی است.

اما جالب اینجاست که به گفته اعداد شناسان، عدد 13 بسیار جنبه کارمایی دارد. به این معنا که هر گونه اعتقادی به آن داشته باشید، همان برایتان اتفاق می‌افتد. اعداد شناسان اعتقاد دارند که برای کسانی که آن را در آغوش می‌گیرند، خوش‌شانسی و سعادت به ارمغان می‌آورد. در واقع، بسیاری از مردم بر این باورند که عدد 13 باعث تغییر می‌شود، که اغلب با تغییرات مثبت همراه است. به طور مثال، یکی از موفق‌ترین هنرمندان موسیقی زن دنیا معتقد است که ۱۳ عدد شانس اوست. او می‌گوید: من در روز سیزدهم به دنیا آمدم. روز سیزدهم ۱۳ ساله شدم و اولین آلبوم من در عرض ۱۳ هفته طلایی شد.

عددی برای شروعی جدید

به نظر می‌رسد که ایده تغییر و دگرگونی عدد ۱۳ از جایگاه این عدد پس از ۱۲ سرچشمه می‌گیرد. در فرهنگ‌های باستانی عدد ۱۲ نمایانگر کمال، تمامیت و حتی نظم کیهانی است. دو دوره ۱۲ ساعته در روز داریم. ۱۲ ماه قمری در سال شمسی داریم. ۱۲ خدای المپیا (مثل زئوس و هرا که پس از سرنگونی تیتان‌ها در قله المپ حکومت کردند) در یونان وجود داشته است.

هرکول، نام‌آورترین قهرمان اساطیر یونانی، برای اینکه کفاره گناهش را به دلیل قتل همسر و فرزندانش بدهد، از ۱۲ خوان (۱۲ خوان هرکول) رد شد. حضرت یعقوب ۱۲ فرزند داشت. حضرت مسیح ۱۲ شاگرد داشت و حتی ۱۲ روز کریسمس وجود دارد. به همین دلیل عددشناسان می‌گویند پس هر عددی که بعد از ۱۲ به عنوان عدد کامل می‌آید، عددی است «ناکامل» یا چیزی جدید است؛ چیزی که شروع جدیدی در پیش دارد: عدد ۱۳.

مفهوم شروع جدید مربوط به عدد ۱۳ در یهودیت نیز رایج است. در این مذهب ۱۳ عدد بدشانس نیست، بلکه یک عدد مهم نشان‌دهنده آغاز و شانسی جدید است. کودکان یهودی در سن 13 سالگی به بزرگسالی کامل می‌رسند و مسئول اطاعت از همه قوانین یهودی می‌شوند.

شانس و زندگی جدید در مصر

۱۳ در مصر خوش‌شانسی محسوب می‌شد. به گفته مورخان، مصریان باستان بر این باور بودند که زندگی یک سفر معنوی است که طی مراحلی آشکار می‌شود. آنها معتقد بودند که 12 مرحله از سفر انسان در این زندگی رخ داده است، اما آخرین مرحله، یعنی سیزدهمین، یک عروج دگرگون کننده شادی‌بخش به زندگی پس از مرگ ابدی است. بنابراین عدد 13 برای مصریان مرگ را نشان می‌داد، اما مرگ را نه در زوال و ترس، بلکه به منزله تصدیق زندگی جاودانه باشکوه تعبیر می‌کرد.

در اساطیر مصری، روح مرده باید از 12 دروازه در زندگی پس از مرگ عبور کند تا بتواند به قلمرو سیزدهم برسد. قلمرو سیزدهم قلمرو اوزیریس، فرمانروای زندگی پس از مرگ و اولین فرعون اسطوره‌ای مصر است. در اینجا روح در برابر اوزیریس و 42 خدا مورد قضاوت قرار می‌گیرد و با پَر حقیقت سنجیده می‌شود.

 باستان‌شناسان عبور یک روح پاک را در ادیان مصر باستان اینگونه توصیف می‌کنند: بی‌گناهان با بخشی از روح که در بدن باقی مانده، متحد می‌شوند و به آنها زندگی ابدی و عبور به بهشت داده می‌شود؛ جایی که با خدایان در سرزمینی زندگی می‌کنند که در آن مزارع به وفور و بی‌پایان رشد کرده‌اند.

بنابراین، عدد ۱۳ با خدای مرگ یعنی اوزیریس و رستاخیز مردگان مرتبط است؛ از قضا درست مانند کارت مرگ در تاروت.

خاستگاه گم‌شده اعداد جادویی ۱۳ و ۱۸

نام اوزیریس برای اولین بار در متون اهرام -کتیبه‌های افراد مرده در سال‌های ۲۴۶۵ تا ۲۳۲۵ قبل از میلاد- به چشم خورد. او اولین فرعون مصر و اولین پادشاهی لقب گرفته که مرده بود، اما زنده شد و زندگی جاودانه به دست آورد. در افسانه اوزیریس، ست، برادرش او را می‌کشد و جسدش را به ۱۴ تکه تقسیم می‌کند و در سرتاسر مصر دفن می‌کند.

خاستگاه گم‌شده اعداد جادویی ۱۳ و ۱۸

اما ایزیس، خواهرش، سرتاسر مصر را جست‌وجو می‌کند و در نهایت می‌تواند ۱۳ تکه از جسد برادرش را پیدا کند. او تکه‌های بدن برادرش را با کمک پارچه کتان به هم می‌چسباند و در واقع اولین «مومیایی» جهان را می‌سازد. اوزیریس پس از خواندن طلسم‌های جادویی دوباره زنده می‌شود و به خدای رستاخیز آینده تبدیل می‌شود. او در نهایت خدای دُوات (قلمرو مردگان)، قاضی مردگان و پروردگار زندگی پس از مرگ می‌شود.

ایزیس هم شکل یک پرنده را به خود می‌گیرد و در نهایت به الهه طبیعت، باززایی، ازدواج، تجسم ماهیت سحر و جادو و یکی از محبوب‌ترین الهه‌های مصر باستان تبدیل می‌شود.

بنابراین، می‌توانیم ببینیم که ۱۳ عددی است غرق در اسطوره‌های باستان که نشان‌دهنده رستاخیز اوزیریس است. در قلمرو ابدیت او، ارواح پاک از ۱۲ دروازه تاریکی و شیاطین عبور می‌کنند و در نهایت دگرگون می‌شوند.

کد خبر: 1167771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نگین DE ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 0
      واقعا عالی بود
    • کیارش DE ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 0
      بینظیر و فوق‌العاده