عوارض جانبی قرص‌های کلداکس چیست؟

سرماخوردگی نوعی عفونت ویروسی یا باکتریایی است که دستگاه تنفسی مانند بینی و گلو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سرماخوردگی بیماری خطرناکی نیست اما احساس ناخوشایندی همچون درد، ضعف و خستگی برای فرد ایجاد کرده و مانع از انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. بسیاری از انواع ویروس‌ها می‌توانند عامل سرماخوردگی باشند. کودکان زیر شش سال بیشتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند در حالیکه افراد بزرگسال به طور میانگین سالانه دو یا سه بار به این بیماری مبتلا می‌شوند.

شایعترین مسمومیت‌های دارویی در ایران کدامند؟

اکثر افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند در عرض یک هفته بهبود می‌یابند اما اگر علائم آن پس از این مدت زمان ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کرد.

علائم سرماخوردگی
اغلب علائم سرماخوردگی یک تا سه روز پس از آلودگی به ویروس ظاهر می‌شوند. این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. برخی از آن‌ها عبارتند از:
آبریزش بینی
گلو درد
سرفه
احتقان و گرفتگی بینی
درد خفیف بدن
سردرد
عطسه
تب
احساس ناخوشی و ضعف
درمان دارویی سرماخوردگی

تحقیقات نشان داده که دارویی برای درمان سرماخوردگی مناسب‌تر است که با توجه به شدت و نوع سرماخوردگی و همچنین شرایط بیمار، قدرت اثر متفاوتی داشته باشد. قرص کلداکس یکی از قرص‌های درمان سرماخوردگی است که انواع مختلفی دارد. هر نوع آن با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌شود و به همین دلیل عوارض جانبی آن برای بیمار بسیار کم است.

در واقع هر نوع قرص کلداکس از درصدهای متفاوتی از ترکیبات دارویی ضد تب، ضد احتقان، ضد سرفه و ... تشکیل شده است. با تجویز نوع مناسب قرص کلداکس، بیمار دوزهای کافی و مناسبی را جهت درمان خود دریافت می‌کند و در نتیجه مصرف قرص کلداکس در صورت مصرف صحیح عوارضی نخواهد داشت. در این مطلب قصد داریم بطور کامل اطلاعات دارویی قرص‌های کلداکس را به تفکیک بررسی و معرفی کنیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با انواع قرص کلداکس و موارد مصرف آن و همچنین عوارض جانبی قرص کلداکس آشنا شوید.

انواع قرص کلداکس و ترکیبات دارویی آن‌ها

همانطور که گفته شد، قرص‌های سرماخوردگی کلداکس انواع مختلفی دارند. در ادامه به انواع مختلف قرص کلداکس و ترکیبات دقیق دارویی آن‌ها می‌پردازیم.

ترکیبات کلداکس سینوس و آلرژی: این نوع از کلداکس در درمان علائم سینوزیت، آلرژی و رفع حساسیت و آبریزش بینی مؤثر است و ترکیبات آن عبارتند از:
* استامینوفن: ۵۰۰ میلی گرم
* فنیل افرین هیدروکلراید:  ۵ میلی گرم
* دیفن هیدرامین هیدروکلراید: ۲۵ میلی گرم

ترکیبات کلداکس روز و کلداکس شب: به دلیل ترکیب دارویی موجود در آن، این نوع قرص کلداکس علاوه بر اینکه سرفه را تسکین می‌دهد، هنگام شب موجب راحتی خواب بیمار می‌شود. ترکیبات هر دو نوع کلداکس روز و شب عبارت است از:

کلداکس روز (زرد رنگ):
* استامینوفن: ۵۰۰ میلی گرم
* فنیل افرین هیدروکلراید: ۵ میلی گرم
* دکسترومتورفان: ۱۵ میلی گرم

کلداکس شب (آبی رنگ):
* استامینوفن: ۵۰۰ میلی گرم
* فنیل افرین هیدروکلراید: ۵ میلی گرم
* دکسترومتورفان: ۱۵ میلی گرم
* کلرفنیرامین مالئات: ۲ میلی گرم

ترکیبات کلداکس آنفولانزا: این نوع کلداکس جهت رفع گرفتگی و احتقان بینی بسیار مؤثر بوده و در طول روز نیز هیچگونه احساس خواب آلودگی در فرد ایجاد نمی‌کند. ترکیبات دارویی کلداکس آنفولانزا عبارتند از:
* استامینوفن: ۵۰۰ میلی گرم
* فنیل افرین هیدروکلراید: ۵ میلی گرم

کلداکس سینوس و آلرژی: اگر سرماخوردگی شما همراه با درد و تب است، دچار آبریزش و گرفتگی بینی، عطسه و علائم آلرژی هستید و قصد دارید که هر چه سریع‌تر درمان شوید، کلداکس سینوس و آلرژی مناسب شرایط شماست و پیشنهاد می‌شود که این قرص را با اولویت بالاتری مصرف نمایید.

کلداکس روز و شب: اگر درد و تب دارید، بینی شما دچار گرفتگی و احتقان شده است، سرفه‌های زیادی دارید، در طول روز فرصت کافی برای استراحت در منزل را ندارید و می‌خواهید که در طول شب استراحت عمیقی داشته باشید، مصرف کلداکس روز و شب به شما پیشنهاد می‌شود.

کلداکس آنفولانزا: اگر درد و تب دارید، بینی شما دچار گرفتگی و احتقان شدید شده است و باید به کارهای روزانه خود نیز رسیدگی کنید، کلداکس آنفولانزا بهترین انتخاب برای شماست.

افراد بزرگسال و کودکان بالای ۱۲ سال می‌توانند هر شش ساعت یک عدد قرص مصرف کنند.

عوارض جانبی قرص‌های کلداکس چیست؟

اگر چه  قرص کلداکس همانند بسیاری از داروها، بدون نسخه پزشک قابل تهیه است اما بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک خود مشورت کنید زیرا در برخی موارد ممکن است که بیمار به ترکیبات شیمیایی داروی مورد نظر حساسیت داشته باشد یا بر اثر ابتلا به بیماری‌های خاص، واکنش‌ خطرناکی به دارو داشته باشد. با توجه به اینکه قرص کلداکس نیز از این قاعده مستثنی نیست اما در واقع عوارض جانبی خطرناک برای قرص کلداکس شناخته نشده است و فقط ممکن است در برخی موارد، فرد به ترکیبات دارویی آن حساسیت نشان دهد.

پس برای اطمینان از اینکه با مصرف قرص کلداکس دچار هیچگونه عوارض جانبی نخواهید شد حتماً با پزشک خود مشورت نمایید. پزشک با بررسی وضعیت جسمانی و سابقه پزشکی شما قادر خواهد بود که احتمال بروز حساسیت شما به ترکیبات دارویی را تشخیص دهد. همچنین از مصرف خودسرانه قرص کلداکس در دوران بارداری و شیردهی حتماً خودداری کنید.
منبع: برنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1170649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =