کارمزد وام قرض‌الحسنه از سال ۱۴۰۲ حذف می‌شود

مدیرعامل بانک رسالت اظهار داشت: از ۱۵ سال گذشته به دنبال مدل اجرایی برای حذف کارمزد وام قرض‌الحسنه بودیم و امروز توانسته‌ایم مدلی برای حذف نرخ کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه تعریف کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد حسین حسین‌زاده در همایش فرصت‌های نوین بانکاری قرض‌الحسنه در نظام بین‌الملل از حذف نرخ کارمزد وام قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: از ۱۵ سال گذشته به دنبال مدل اجرایی برای حذف کارمزد وام قرض‌الحسنه بودیم و امروز توانسته‌ایم مدلی برای حذف نرخ کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه تعریف کنیم.

وی ادامه داد: این مدل در شورای فقهی بانک مرکزی تصویب شده و ابلاغ خواهد شد تا از سال آینده به اجرا در بیایید و این مدل برای همه شیعیان و اهل سنت با هر فرقه‌ای قابل اجرا است و اشکالی ندارد.

افشای راز طولانی‌تر شدن صف انتظار برای دریافت وام ازدواج

مدیرعامل بانک رسالت تاکید کرد: حذف نرخ کارمزد تنها مشمول تسهیلات قرض‌الحسنه می‌شود و هزینه‌های خدمات بانکی و اعتبارسنجی، ارسال پیامک، از مواردی هستند که مشتریان آن را می‌پردازند.

حسین‌زاده ادامه داد: باید به این نکته توجه شود که بانک قرض‌الحسنه رسالت بانک بدون شعبه است و از آنجایی که با هزینه‌های شعبه مواجه نیست می‌تواند نسبت به حذف نرخ کارمزد از وام قرض‌الحسنه اقدام کند.

وی با بیان اینکه دو بانک قرض‌الحسنه در ایران می‌توانند برای کشورهای اسلامی الگوی خوبی باشند، اظهار داشت: دو مدل بانک شعبه محوز و بانکداری مجازی به طوری که امروز حتی یک افتتاح حساب حضوری هم نداریم  می‌تواند الگویی برای جهان اسلان و غرب آسیا باشد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت تاکید کرد: اگر در گذشته قرض‌الحسنه برای امور خیر انجام می‌شد امروز قرض‌الحسنه روشی تامین مالی برای کسب و کارهای خرد و خانگی و کارآفرینی اجتماعی است.

همچنین سعید شمسی‌نژاد، مدیر عامل بانک مهر ایران با بیان اینکه ۲۵ درصد جامعه امروز از دو بانک قرض‌الحسنه در کشور خدمات دریافت می‌کنند، گفت: تا به امروز از سوی دو بانک قرض‌الحینه ۴.۵ میلیون وام قرض‌الحسنه پرداخت شده‌است و روزانه ۱۰ هزار افتتاح حساب انجام می‌شود که بالاترین آمار افتتاح حساب است که ۷۵ درصد این افتتاح‌ها به صورت غیر حضور انجام می‌شود.

وی درباره حذف نرخ کارمزد از وام‌های قرض‌الحسنه گفت: حذف کارمزد از وام‌های قرض‌الحسنه مربوط به بانکی است که بدون شعبه خدمات ارایه می‌دهد اما این بانک شعباتی دارد اما می‌توان نرخ کارمزد را از برخی از وام ها حذف کرد.   

همچنین در ادامه این نشست حسن چنارانی، دبیر کمیسیون اقتصاد دولت با بیان اینکه دولت از دو رویکرد سنتی و رویکرد استفاده از خبرگان برای برنامه‌ریزی‌ها، رویکرد دوم را پیش گرفته است، اظهار داشت: از انجایی که با فرصت‌ها و چالش‌ها در عرصه اقتصاد مواجه هستیم دولت این رویکرد را انتخاب کرده که برنامه از سوی جمعی از خبرگان تهیه و تدوین شود و مجریان آن را نقد و اجرا کنند و یکی از اهداف انتخاب این رویکرد این بوده که این برنامه‌ها از جامعه بیرون بیاید.  

وی ادامه داد: سند تحول دولت هم با این رویکرد تهیه و تدوین شده است و در بحث بانکداری هم تمرکز دولت در شرایط تحریم‌ها و با توجه به اتفاقات بین‌المللی بر روی اصلاح ساختاری است و ظرفیت‌های خوبی در بانک‌های قرض‌الحسنه وجود دارد که باید از حداکثر آن در داخل کشور استفاده کنیم.

چنارانی با تاکید بر اینکه براساس سند تحول بانک های قرض‌الحسنه از تکالیف در نظر گرفته شده برای شبکه بانکی مستثنی هستند، گفت: بار تکالیف را از دوش بانک‌های قرض ‌الحسنه برداشتیم و قرار بر این است که بانک‌های قرض‌الحسنه به شکل دیگری به مردم خدمت ارایه دهند. سیاست دولت  این است که بانک‌های قرض‌الحسنه در داخل کشئر بزرگ و قوی شوند تا در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای پیش رو باشند.

همچنین مفید حسینی کوهساری، رییس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور مقوله قرض‌الحینه یک موضوع جهانی است و در هر جای دنیا قرض‌الحسنه شناخته شده‌است، گفت: در این مقوله ایران در بین جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری محوریت دارد و می‌توانند از ایران به عنوان الگ در بحث قرض‌الحسنه استفاده کنند و در همه کشورها فرهنگ قرض‌الحسنه متاثر از ایران است و از مدل ایران الگو برداری می‌کنند.

وی ادامه داد: اما در بحث زیرساخت‌های علمی و تئوری باید اقدامات جدی صورت بگیرد و موضوع این است که در این حوزه ادبیات جدی نداریم و نیاز به مطالعات کارشناسی مرد شناسی و جامعه شناختی داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =