افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال جدید ادامه خواهد داشت؟

از آنجایی که عوامل ایجادکننده رشد قیمت در بازار همچنان پابرجاست، روند رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی در سال جدید هم همچنان ادامه خواهد داشت.

 به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۳ هم همچنان ادامه دارد و بسیاری از کارشناسان معتقدند از آنجایی که عوامل رشددهنده قیمت‌ها پابرجاست، روند افزایشی قیمت‌ها هم ادامه می‌یابد.

قیمت کالاهای اساسی در هفته چهارم بهمن ماه اعلام شد

دو دلیل عمده برای رشد قیمت کالاهای اساسی وجود دارد؛ جنگ روسیه و اوکراین مهم‌ترین آن است که از فوریه سال گذشته آغاز شده و اکنون هم در جریان است. تأثیر جنگ این دو کشور بر کالاهای اساسی به این دلیل است که آنها تولیدکننده عمده محصولات کشاورزی هستند. ۳۰ درصد غلات جهان را تأمین می‌کنند و تولیدکننده عمده دانه‌های روغنی در جهان می‌باشند. جنگ دو کشور علاوه بر اینکه صادرات را کند کرده بر تولید آنها هم تأثیر گذاشته است.

۲۶ بهمن خبرگزاری راشاتودی، اعلام کرد که نگرانی‌ها نسبت به چالش‌های پیش روی برداشت گندم در اوکراین قیمت این ماده غذایی را به بالاترین سطح در دو ماه گذشته رسانده است.

معامله‌گران بازار گندم هم هشدار دادند روند صادرات گندم اوکراین بیش از ۳۰ درصد نسبت به دوره پیش از جنگ پایین آمده، خسارت به زیرساخت‌های اوکراین و یا شدت گرفتن جنگ می تواند وضعیت صادرات گندم این کشور را بدتر از این کند.

 اما عامل دوم شیوع بیماری کرونا بود که اگرچه در بسیاری از کشورها فروکش کرده اما علائم آن همچنان باقی است و اثراتی که این بیماری در اختلال عرضه کالا ایجاد کرده بود،‌ همچنان وجود دارد.

این دو عامل سبب شده یک حالت ترس در بازار و بین سیاست‌مداران ایجاد شود. آنها تلاش دارند صادرات را به حداقل برسانند و یا متوقف کنند، از سوی دیگر ذخایر خود را افزایش دهند به‌طوری‌که چین به تنهایی ۵۰ درصد میزان گندم صادراتی جهان را در انبارهای خود ذخیره کرده است.

بنابراین شرایط پیش رو در سال میلادی جدید برای قیمت کالاهای اساسی چندان مناسب نیست و سازمان خواربار جهانی ملل متحد هم پیش‌بینی کرده که روند افزایش قیمت‌ها در سال جدید ادامه یابد و ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.

انتهای پیام‌/

کد خبر: 1171819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =