تبعیض آشکار در اختصاص کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان دو کشور همسایه / تلفات و خرابی‌های زلزله در سوریه کمتر از ترکیه نبود

لمیس جدید معتقد است: خرابی‌های ناشی از زلزله در سوریه کمتر از ترکیه نبود و با توجه به مشکلات دولت این کشور از جمله سال‌ها جنگ و از بین رفتن زیرساخت‌های بهداشتی و تجهیزات پزشکی انتظار می‌رفت کمک‌های بشردوستانه به یک اندازه به دو کشور انجام شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، زلزله مرگباری که منجر به خرابی و تلفات سنگین به کشور ترکیه شد، آسیب‌های جدی به برخی مناطق سوریه نیز زد و منجر به کشته شدن هزاران شهروند این کشور شد. حداقل در چنین شرایطی انتظار می‌رفت که غربی‌ها نگاه تبعیض آلود خود را کنار گذاشته و به یک میزان به قربانیان دو کشور کمک کنند؛ اما در عمل این اتفاق رخ نداد و بار دیگر ثابت شد که جان همه انسان‌ها به یک میزان برای آنها ارزش ندارد و اظهارات بشردوستانه سیاستمداران غربی صرفا شعاری در جهت اهداف سیاسی آنها است. به منظور ارزیابی اوضاع زلزله زدگان سوریه و علل تبعیض بین دو کشور در زمینه تخصیص کمک‌های بشردوستانه، مصاحبه‌ای با «لمیس جدید» –تحلیلگر سوری تبار ساکن ژنو سوئیس- انجام شد.

زلزله مرگبار ترکیه چشم انداز انتخابات آتی این کشور را مبهم کرده است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم کمک کشورهای غربی به زلزله‌زدگان سوریه و استاندارد دوگانه آنها اظهار کرد: رویکرد سیاسی کشورها در این زمینه کاملا آشکار است. وی افزود: همه ما به خوبی می‌دانیم که خرابی‌های ناشی از زلزله مرگبار در ترکیه با شدت بیشتری بوده اما این بدان معنا نیست که سوریه کمتر آسیب دیده است. با توجه به اینکه آمار کشته شدگان دو کشور از عدد 47000 نفر عبور کرده، پیچیدگی‌های جنگ نیابتی 12 ساله و درگیری‌های داخلی، اقتصاد در حال فروپاشی، زیرساخت‌های آسیب دیده عمدتا در بخش مراقبت‌های بهداشتی و فقدان تجهیزات ضروری، وضعیت سوریه را  در شرایط بدتری قرار داده است؛ با این حال کمک‌های بشردوستانه به یک اندازه در هر دو کشور مورد نیاز است.

از نظر وی، نیازهای بشردوستانه حتی پیش از این زلزله نیز در مقیاس بسیار گسترده در سوریه مورد نیاز بود، اما اکنون و با توجه به تلفات و خرابی‌های زلزله کمک‌های بشردوستان بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. لمیس جدید با بیان اینکه تنها چیزی که یک جهان دارای تبعیض ایجاد می‌کند، درگیری بیشتر است، تصریح کرد: علیرغم گذشت شش ماه از لغو برخی تحریم‌های علیه سوریه، به نظر می‌رسد همچنان بحث‌هایی در خصوص تعامل با سوریه در میان سیاست‌گذاران آمریکایی وجود دارد.

این تحلیلگر سوری تبار در خصوص کمک‌های ارسال شده به سوریه گفت: سریع‌ترین پاسخ‌ها برای کمک به سوری‌ها از سوی دوستان و متحدانشان مانند ایران، روسیه و هند و همچنین کشورهای عربی که برای ارسال کمک از عراق، لبنان، الجزایر، تونس و عمان آماده بودند، انجام شد؛ هر چند امارات متحده عربی و حتی عربستان سعودی برای کمک اعلام آمادگی کردند که میزان آن هنوز مشخص نیست. بر اساس آنچه خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرده، قطر نیز کمک‌های خود را ارسال کرده است. سیاست برخی کشورها عامل اصلی توقف یا کاهش کمک‌ها به سوریه بود. بی‌اعتمادی فزاینده بین این کشورها و ادامه درگیری در مرز شمالی با ترکیه نیز نقش تعیین کننده‌ای در این امر داشت.

این تحلیلگر سوری با اشاره به غم انگیز بودن اوضاع در سوریه اظهار کرد: کمک‌های بشردوستانه به سوریه به پایین‌ترین سطح خود از زمان آغاز درگیری در 12 سال پیش رسیده است. وی افزود: بر اساس گزارش نشست شورای امنیت که در 15 فوریه 2023 برگزار شد، سوری‌ها با بحران‌های انسانی و اقتصادی عمیق‌تر در داخل و خارج از مناطق تحت کنترل دولت مواجه هستند و تلاش می‌کنند تا نیازهای اساسی خود برآورده سازند. آقای پدرسون -نماینده سازمان ملل در امور سوریه- اعلام کرده که با کاهش منابع، نیازها در حال افزایش است.

لمیس جدید در ادامه با اشاره به مشکلات تامین برق و سوخت خاطر نشان کرد: بسیاری از مردم قادر به دسترسی به آب سالم و مراقبت‌های بهداشتی نیستند (60000 مورد وبا و 100 مرگ). کمبود انرژی دولت را مجبور کرده تا سازمان‌های دولتی را برای چند روز در یک مقطع زمانی تعطیل کند. در چنین شرایطی، پوند سوریه به پایین ترین سطح خود در گذشته رسیده است. بیش از 300000 آواره به دلیل زلزله و بیش از 250 مدرسه آسیب دیده است. کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به سوریه بسیار ناچیز بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =