رویکرد فرهنگی دانشگاه، اشاعه دین اسلام با تاکید بر باورها و آموزه‌های مذهبی است

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی، رویکرد جدید دانشگاه در حوزه فرهنگی را مهم ارزیابی کرد و افزود: توسعه و اشاعه مسائل فرهنگی دین اسلام باید با تاکید بر باورها و آموزهای دینی و مذهبی شکل گیرد و این مهم محور اصلی رویکرد جدید فرهنگی دانشگاه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، داریوش جاوید در آیین آغاز جشنواره شعر صحیفه سجادیه دانشگاه آزاد استان هرمزگان که با حضور مسئولان و شخصیت های شهری و دانشگاهی در دانشگاه آزاد بندرعباس برگزار شد با اشاره به توسعه فعالیت های فرهنگی دانشگاه در راستای اشاعه فرهنگ دینی و حرکت به سمت تمدن سازی نوین اسلام گفت: سند تحول و تعالی دانشگاه با ترسیم چشم اندازی نوین  برای ارتقاء تربیت اسلامی فرهنگی و تربیتی منطبق با فرهنگ های محلی و نیازهای آمایشی در جهت توانمندسازی و تقویت سازنده استادان، دانشجویان و همه اقشار جامعه شکل گرفته و با حمایت و تولید محتوای جذاب و اثر گذار با تشکیل شبکه های پیشروان جهاد فرهنگی در حال حرکت به سوی رسیدن به دروازه های تمدن سازی است.

این مقام عالی دانشگاهی، فلسفه بوجود آمدن این جشنواره را تشریح کرد وگفت: مطابق تفاهم نامه همکاری با موسسه «امامت و مهدویت» از سال گذشته جشنواره های شعر مختلفی  در دانشگاه های کشور برگزار شده است که امسال دومین سری از این جشنواره در حال برگزاری است.

رویکرد فرهنگی دانشگاه، اشاعه دین اسلام با تاکید بر باورها و آموزه‌های مذهبی است

وی اضافه کرد، جشنواره شعر با موضوع امامت و مهدویت  در سال گذشته در 10 استان برگزار شد و امسال به 30 استان ارتقا یافت است و به همان نسبت بخش های دانش آموزی و بین اللمل نیز به آن اضافه گردیده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع،  دانشگاه آزاد اسلامی را نهادی مردمی دانست که از مردم برای مردم شکل گرفته و در رویکرد جدید خود با نگاهی مسئله محور، تعالی و توسعه را در گرو خدمت به مردم در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه طراحی و تنظیم کرده است و بر اساس سند چشم اندازه به سمت افتخار و بالندگی در حرکت است.

جاوید، با تاکید بر اینکه، دانشگاه آزاد اسلامی در همه پدیده ها و حوادث از زلزله، کرونا  تا سیل و ... در کنار مردم بوده و به نقش خود به عنوان حلال مشکلات و مشارکت نمودن در محور فرصت سازی از تهدیدها و ناهنجاری ها، نقش مهم و حیاتی داشته است افزود: امروز دغدغه این دانشگاه با محیط پیرامون نسبت مستقیم دارد و دانشگاه خود را برآمده از بطن جامعه که همان  مردم  باشند می داند و آمادگی دارد تا وظایف خود را  برای خدمت به مردم بکار گیرد.

رویکرد فرهنگی دانشگاه، اشاعه دین اسلام با تاکید بر باورها و آموزه‌های مذهبی است

وی اضافه کرد که مسئولان این دانشگاه با درک صحیح از دغدغه استادان، کارمندان، دانشجویان و حتی جامعه، در صدد تعالی افزایی و توسعه و پیشرفت  برای پاسخگویی به مطالبات و بالا بردن کیفیت خدمت رسانی هستند و در این مسیر خطیر، برای کیفیت بخشیدن به خدمات دانشگاه، نیازمند همدلی، همراهی و همگامی از جنس انقلابی  و جهادی می باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در آیین برگزاری این جشنواره،  شعر را زبان گویای بشریت برای انتقال مفاهیم فرهنگی و مذهبی قلمداد کرد و از تاثیرات زبان شعر بر روح و روان مخاطب سخن گفت.

محمد حسین رنجبر، شاعران را وارثان اصلی فرهنگ و هنر هر سرزمینی دانست و افزود: شاعران هر جامعه، خرد و دانایی را به ارمغان می آورند و می توانند به عنوان پیش قراولان عرصه تمدن سازی، بیرق افتخار و بالندگی  آن کشور را در سطح ملی و بین المللی به اهتزاز در بیاورند.

وی کلام نورانی صحیفه سجادیه را یک دایره المعارف معرفت و عشق تصویر کرد که روح شعر گونه آن، انسان را به نحو باورنکردنی تحت تاثیر خود قرار می دهد و موجب نزدیکی و نفوذ این کلام نورانی در دل و جان هر خواننده ای می گردد.

رنجبر، صحیفه سجادیه را مجموعه ایی جامع و کامل از معرفت اندوزی، انسان شناسی و معنویات دانست که در قالب دعا شکل گرفته و در حقیقت در ادامه تکمیل نهج البلاغه و تشریح جهان هستی از نگاه قرآن کریم برای هدایت بشرتوسط امام سجاد (ع) بیان و توسط دوستدارالن آن حضرت نگارش شده است.

رویکرد فرهنگی دانشگاه، اشاعه دین اسلام با تاکید بر باورها و آموزه‌های مذهبی است

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز، با تجلیل از کتاب پر محتوای صحیفه سجادیه، آن را مجموعه ای بزرگ از نیازمندی های بشریت قلمداد کرد و گفت: صحیفه سجادیه یک کتاب هدایتگر بشریت است که در قالب دعا، راه و روش سعادتمندی بشری را ترسیم کرده است و می تواند امروز به عنوان یک کتاب امید آور و تعالی بخش در مقابل فرهنگ مجهول و تهی از معنویت جوامع غربگرا مطرح و تبلیغ شود.

حجت الاسلام اسماعیل پاکنژاد، با برشمردن تاثیرات دعا در سرنوشت انسان گفت: دعا می تواند بسیاری از قضاو قدرها را تغییر دهد و سرنوشت انسان را به خیر و سعادت رقم بزند.

وی یادآور شد: آنچه که می تواند امروز بشریت را در مسیر انسانیت و خدمت به خلق قرار دهد دین مبین اسلام، کتاب آسمانی قرآن کریم به عنوان محور اصلی هدایت، احادیث رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار و دو کتاب نفیس و گرانبهای نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است.

دبیر جشنواره شعر صحیفه و معاون فرهنگی دانشگاه آزاد بندرعباس نیز  ضمن اعلام گزارشی از روند برگزاری این جشنواره گفت: در راستای توسعه سند تحول و تعالی دانشگاه و با هدف ترویج فرهنگ نبوی و گسترش فضای انقلابی در سطح دانشگاه، در خجسته میلاد با سعادت امام سجاد (ع)، جشنواره شعر صحیفه در سطح ملی در 5 سطح دانشجویی، اساتید، کارمندان، آزاد و ملی کار خود را از امروز آغاز کرد.

محمد حیدری نارمندی از رسیدن 2 هزار اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه جشنواره خبر داد و افزود: بهترین  آثار  از میان آثار رسیده با حضور هیئت داوران انتخاب و به 4 نفر از برگزیدگان هر گروه جوایز ارزشمندی همراه با یاد بود این جشنواره اهدا شد.

وی بیان کرد در بخش آزاد و ملی، فائز زرافشان از میبد یزد، نفر اول شد و  الهه بیات مختاری از مشهد و فاطمه بیرانوند از تهران  به طور مشترک مقام دوم  و محمد زارعی از دلیجان و ناصر دوستی از زنجان به طور مشترک مقام سوم و همچنین نجمه سادات هاشمی از قم، اسماعیل سکاک  و حسن پاکزاد از زنجان  به مقام چهارم این بخش دست یافتند.

در بخش دانش آموزی، نفرات اول و دوم،  امیر حسین باقرزاده از سرریگ بوشهر و مغیثا اکبری از تهران به طور مشترک مقام سوم را کسب نمودند

در بخش اساتید و فرهنگیان قاسم بای از گلستان نفر اول، مهدی زارعی از کرج نفر دوم و علی ناصری از زنجان مقام سوم و احمد حیدری قرا و اصغر ملائی محمد آبادی هر دو از بندرعباس مقام چهارم  را از آن خود نمودند.

در بخش دانشجویی، احمد رفیعی وردجانی از چهارمحال بختیاری، مقام اول و فاطمه حلیمیان از مشهد مقام دوم  و در بخش ویژه دانشجویی در زبان ترکی، طلعت و در زبان کردی مجتبی کرمی از کرمانشاه و در بخش گویش های محلی مرضیه احمدی از نیشابور به مقام های برتر دست یافتند.

خوانش شعر توسط شاعران برگزیده این مراسم و تجلیل از برترین های هر بخش در این جشنواره، و همچنین افتتاح کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با بیش از 1000 جلد کتاب با موضوعات مختلف و متنوع در حال هوای دفاع مقدس  پایان بخش این مراسم معنوی، فرهنگی و علمی بود.

رویکرد فرهنگی دانشگاه، اشاعه دین اسلام با تاکید بر باورها و آموزه‌های مذهبی است

انتهای پیام /

کد خبر: 1172809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =