کشف تابوت‌های ایرانی و رومی باستان در مصر

مجموعه‌ای از مقبره‌های باستانی ایرانی، رومی و قبطی توسط باستان‌شناسان در استان منیای مصر، واقع در 245 کیلومتری جنوب قاهره، کشف شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ تیمی از باستان‌شناسان اسپانیایی و مصری با کمک محققان دانشگاه بارسلونا توانستند در مجموع ۲۲ مقبره باستانی را در جنوب قاهره کشف کنند. به گفته آنها، سه مقبره از این مجموعه ایرانی هستند و سه مقبره دیگر از سنگ آهک رومی ساخته شده‌اند و ۱۶ مقبره باقی‌مانده منشاء بیزانسی دارد و مربوط به قبطی‌هاست. قِبطی‌ها نام قومی از مسیحیان بومی کشور مصر است که پرجمعیت‌ترین اقلیت مسیحی این کشور به ‌شمار می‌آیند. این مقبره‌ها در منطقه البنسا در استان منیا کشف شده‌اند.

استان منیا در مصر دارای آثار باستانی و مکان‌های باستانی فراوانی است که بینش‌های ارزشمندی را در مورد تاریخ غنی این منطقه ارائه می‌دهد. در میان برجسته‌ترین نقاط دیدنی این منطقه، شهر باستانی آمارنا است که پایتخت فرعون آخناتون بوده و به خاطر خرابه‌های به خوبی حفظ شده و هنر نمادین خود مشهور است. مقبره‌های بنی حسن، که قدمت آن به دوره پادشاهی میانه مصر باستان برمی‌گردد و حاوی نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده‌ای است که زندگی در دوران باستان را به تصویر می‌کشد. در این منطقه گورستانی وجود دارد که شامل مقبره و معابد سنگی متعددی می‌شود که نگاهی اجمالی به اعمال مذهبی و فرهنگی منطقه به دست می‌دهد. از دیگر دیدنی های قابل توجه در این منطقه می‌توان به معبد توث در هرموپولیس و شهر باستانی آنتینوپولیس اشاره کرد که توسط امپراتور روم هادریان به افتخار معشوقش آنتینووس ساخته شد.

رمزگشایی از یک لوح باستانی ۲۰۰۰ ساله با هوش مصنوعی

بیشتر اجساد یافت شده در این مقبره‌ها با کفن‌های تزئین‌ شده پوشانده شده بودند. یکی از جالب‌ترین یافته‌ها در این میان دو کوزه پیشکشی حاوی دو وزغ است. دفن حیوانات به عنوان بخشی از مراسم تدفین، یکی از سنت‌های رایج در مصر باستان بوده است.

مقبره‌های ایرانی

مقبره‌های ایرانی که در این منطقه از مصر کشف شده مربوط به دوره هخامنشیان -از سال ۵۲۵ قبل از میلاد تا ۴۰۴ قبل از میلاد که از تصرف مصر توسط کمبوجیه آغاز می‌شود- می‌شود و سبک معماری منحصر به‌فردی دارند. بسیاری از این مقبره‌ها از سنگ تراشیده شده‌اند و عناصر تزئینی استادانه‌ای مانند نقش برجسته و کتیبه دارند که آداب و رسوم ایرانی، اساطیر و زندگی روزمره مردم آن زمان را به تصویر می‌کشند.

گفتنی است که قابل توجه‌ترین مقبره‌های ایرانی در مصر در منطقه سقاره یافت شده که در آن تعداد زیادی مقبره از جمله مقبره سردار ایرانی «اوجاهورسِنِت» کشف شده است. اوجاهورسنت از مردان بانفوذ و پزشک دربار مصر باستان در پایان دودمان بیست و ششم و آغاز دودمان بیست و هفتم مصر و خدمتگزار نیث، ایزدبانوی سائیس، در دلتای غربی بود. ایرانیان به اوجاهورسنت به عنوان رئیس پزشکان اجازه دادند که مدرسه‌های پزشکی در سائیس و سرتاسر مصر بازگشایی کند. یکی از مسئولیت‌های اوجاهورسنت در خدمت به فرعون جدید مصر کمبوجیه دوم، اجرای تشریفاتی رسمی بود که به موجب آن عنوان افتخاری مسوتر، «فرزند رع»، برای تأکید بر مشروعیت کمبوجیه در مقام فرمانروای مصر به او اعطا شد.

کشف تابوت‌های ایرانی و رومی باستان در مصر

از او تندیسی همراه با کتیبه پیدا شده که اکنون در موزه واتیکان نگهداری می‌شود. اوجاهورسنت در بخشی از این کتیبه از کمبوجیه دوم با عنوان‌ها و صفت‌هایی همچون «آورنده نظم»، «پاسدار آئین‌های مردمی و دینی» و «بری از خشونت» یاد می‌کند.

مقبره‌های رومی

به گفته محققان، چند مقبره کشف شده در استان منیا مربوط به دوران روم باستان است که از سنگ آهک ساخته‌ شده‌اند و معمولا مهر و موم و حکاکی نشده‌اند. یکی از مقبره‌ها حاوی یک تابوت سالم، اما بدون در بود. هیچ کالای قبری در این تابوت وجود ندارد و محققان حدس می‌زنند که این تابوت در دوران باستان غارت شده است.

کشف تابوت‌های ایرانی و رومی باستان در مصر

تابوت با در باز که در یکی از مقبره های دوران روم یافت شده است

مقبره‌های قبطی

مقبره‌های قبطی که در این منطقه یافت شده، شامل حفره‌های مستطیلی شکلی هستند که در زمین حفر شده‌اند و قسمت بالایی آنها به سمت شرق است. حفاری‌های بیشتر محققان باعث پیدا شدن سفال‌هایی در نزدیکی این مقبره‌ها شده است.

باستان‌شناسان تمام تلاش خود را کرده‌اند که نقاشی‌های دیواری روی دیوارهای کلیسایی این محل را علاوه بر مستندسازی متون قبطی و یونانی حفظ و از آنها تصویربرداری کنند. این بخش به طور گسترده با استفاده از تصاویر سه‌بعدی و عکس‌های هوایی ثبت شده است.

کد خبر: 1172866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =