ایران گزینه‌های تجاری مختلفی متناسب با هر منطقه ارائه خواهد کرد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در نشست تغییر نظم بین‌الملل گفت: ما برای حل تمام مشکلات راه‌حل خواهیم یافت؛ قطعا هر مشکلی راه‌حل‌های مختلفی دارد. ایران گزینه‌های تجاری مختلفی متناسب با هر کشور و منطقه ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان در ایران در نشست تغییر نظم بین‌الملل که هم‌اکنون در حال برگزاری است، ضمن اشاره به اشتراکات دو کشور ایران و پاکستان و ظرفیت‌هایی که همکاری دوجانبه می‌تواند داشته باشد، اظهار کرد: تهاتر بین دو کشور می‌تواند یکی از راه‌های توسعه تجارت بین دو کشور باشد.

امضای تفاهمنامه همکاری و توسعه تجارت میان ایران و پاکستان

وی در خصوص موانع موجود در این خصوص گفت: در حوزه گوشت می‌توان گفت ایران بیشتر گوشت خود را از برزیل وارد می‌کند که به صورت منجمد است اما به راحتی می‌توان گوشت تازه از طریق چابهار یا زاهدان به ایران ارسال کرد.

وی خاطر نشان کرد که مقامات پاکستان در حال تعامل با ایران برای استفاده از این ظرفیت هستند.

سفیر پاکستان همچنین در این نشست با توجه به ظرفیت‌های ایران در حوزه انرژی ابراز امیدواری کرد که مشکل راه‌اندازی خط لوله ایران و پاکستان به‌زودی حل شود.

وی ضمن تقدیر از تغییر رویکرد دولت ایران در خصوص تقویت روابط با کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان تصریح کرد: دولت پاکستان در تلاش است در آینده نزدیک سطح تجارت با ایران را تا سطح قابل قبولی افزایش دهد. از نظر این مقام پاکستانی، بخش خصوصی می‌تواند در این خصوص نقش فعالتری ایفا کند.

مهدی صفری - معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه- در ادامه این نشست ابراز امیدواری کرد با توجه به تلاش های دو کشور انتظار می رود در آینده نزدیک تحولات خوبی در حوزه روابط دو کشور رخ دهد.

صفری انتقاد از رویکرد برخی کشورها در قبال تحولات ارزی ایران گفت: سازمان همکاری های شانگهای ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که می تواند منافع زیادی برای کشورهای عضو داشته باشد. وی همچنین در خصوص تغییر نظم بین المللی اظهار کرد: چین که اکنون عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است، می تواند با توجه به قدرت اقتصادی خود نقش برجسته ای در این زمینه ایفا کند. از نظر وی، شانگهای می تواند کانون تغییر نظم جدید جهانی باشد و بریکس دومین نقطه عزیمت این تغییر است.

وی افزود: بارها به مقامات و پژوهشگران داخلی گفته ام که ما نباید خودمان را دست کم بگیریم؛ ایران در آینده نزدیک تولیدات خود را به بسیاری از کشورها ارسال خواهد کرد. به گفته این مقام وزارت خارجه، ایران می تواند ظرفیت های خود را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد و یک همکاری برد-برد ایجاد کنند

صفری خاطرنشان کرد: ما برای حل تمام مشکلات راه‌حل خواهیم یافت؛ قطعا هر مشکلی راه‌حل‌های مختلفی دارد. ایران گزینه‌های تجاری مختلفی متناسب با هر کشور و منطقه ارائه خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای مقابله با تحریم ها اظهار کرد: با توجه به افزایش کشورهایی که تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارند، تشکیل کلوپ کشورهای تحریم شده می‌تواند موجب هم‌افزایی بین این کشورها شود.

وی یکی از راهکارهای مقابله با تحریم ها را تغییر نگاه دولتی به نگاه حاکمیتی دانست. صفری با اشاره به مشکلات ایران در زمان جنگ، تصریح کرد: اکنون ایران در بسیاری از حوزه‌های علم و فناوری حرف برای گفتن دارد و ۹۲ درصد از نیازهای خود را تامین می کند.

صفری در خصوص اهمیت روابط ایران و چین برای دو کشور گفت در 15 سال گذشته روابط دو کشور می توانست به سطح استراتژیک ارتقاء پیدا کند که به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداد. به این نکته باید تاکید کرد که سیاست های چین در قبال ایران هیچ تغییری نداشته و در سفر اخیر رییس جمهور به این کشور بر همین مسئله تاکید شده است. اما باید به این نکته توجه داشت که کشور چین حدود 6.5 میلیون بشکه نفت به صورت روزانه نیاز دارد و از همین رو نمی تواند روابط خود را با سایر کشورها محدود کند.

سفیر پاکستان در پاسخ به سوالی در خصوص موانعی که موجب عدم رشد روابط دو کشور شده، اظهار کرد: ایران در سال های اخیر پیشرفت های خیلی زیادی داشته و این مقام پاکستانی با اشاره به بازدیدهای اخیر خود از کارخانجات ایرانی تاکید کرد کیفیت و استاندارد کالاهای ایرانی بسیار بالا است. وی ابراز امیدواری کرد تا پایان مارس یک بازارچه مرزی بین دو کشور راه اندازی خواهد شد.

ونزوئلا همچنان تحت تحریم‌های سنگین دولت‌های لیبرال غربی قرار دارد

در بخش دوم این همایش که از ساعت 2 بعد از ظهر آغاز شد، سفیر کشور ونزوئلا به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به سال‌ها تحریمی که از زمان رییس جمهور پیشین ونزوئلا علیه این کشور اعمال شده است، خاطر نشان کرد: ونزوئلا همچنان تحت تحریم‌های سنگین دولت‌های لیبرال غربی قرار دارد. سفیر ونزوئلا ضمن قدردانی از کمک های جمهوری اسلامی که تاثیر به سزایی در مدیریت بحران‌های داخلی این کشور داشت، گفت: ونزوئلا از سال‌ها پیش نگاه ویژه‌ای به خاوزمیانه و به ویژه ایران داشته و دارد و در همین راستا، دو هفته پیش هیئتی اقتصادی از ونزوئلا به منظور یافتن راهکارهایی برای خنثی سازی تحریم ها در حوزه بانکی به ایران آمدند.

وی در ادامه صحبت های خود به برخی پروژه های اخیر امضاء شده بین دو کشور پرداخت و تصریح کرد دو کشور در حوزه انرژی همکاری ها و تبادلات خیلی خوبی داشته اند و ایران در صنعت برق، حوزه دارو و... کمک های خوبی به این کشور انجام داده و دو کشور تلاش می کنند در حوزه گردشگری نیز ظرفیت های دو جانبه را ارتقاء بخشند.

در ادامه سفیر کوبا سخنرانی کرد. وی اظهار کرد: ساختار فعلی نظام بین الملل کاملا ناعدلانه و نابرابر است که بسیاری از مردم جهان را در شرایط سخت اقتصادی قرار می دهد. سفیر کوبا با بیان اینکه این کشورهایی که اکنون تحت تحریم قرار دارند، تعدادشان بسیار بیشتر شده، اظهار کرد: جا دارد که از رییس جمهور ایران تشکر ویژه کرد که توجه ویژه ای به گسترش روابط با کوبا داشته است. وی افزود: کوبا از چند سال پیش در تلاش بوده که سهم به سزایی از بازار انرژی خود را به ایران اختصاص دهد.

نماینده کوبا با اشاره به نزدیکی این کشور به آمریکا که آن را به اندازه فاصله تهران تا قم توصیف کرد، گفت: اگرچه ایران روابط خوبی با کشورهای آمریکای لاتین دارد اما انتظار می رود این روابط بیش از پیش گسترش یابد. سفیر کوبا در ادامه به همکاری ایران و کوبا در زمینه تولید واکسن اشاره کرد که می تواند به عنوان الگویی موفق در سایر حوزه ها به کارگیری شود.

از نظر وی دو کشور ایران و کوبا باید به فکر روابط بلند مدت استراتژیک باشند و کلوپ کشورهای تحت تحریم را با جدیت بیشتری دنبال کنند. اولویت ما باید افزایش همکاری و همبستگی بین کشورهای تحریم باشد. کوبا آمادگی دارد ظرفیت های علمی خود را در اختیار ایران قرار دهد. وی افزود: کشورش به دنبال یافتن راه حل های سیاسی مشترک برای مقابله با تحریم هاست.

به گفته وی، نیکاراگوئه همکاری بسیار خوبی در حوزه دارویی با شرکت های ایرانی داشته و این آمادگی وجود دارد که کودهای شیمیایی ایرانی در آنجا ثبت شوند و به زودی شاهد توزیع محصولات کشاورزی ایرانی از طریق نیکاراگوئه در آمریکای لاتین خواهیم بود.

ایران می تواند به یکی از تامین کنندگان اصلی انرژی در نیکاراگوئه تبدیل شود. وی افزود: در سه سالی که در ایران حضور داشته شاهد توجه ایرانی ها برای توسعه روابط با دو کشور بوده است. نماینده عالی رتبه نیکاراگوئه با اشاره به اینکه راهنمایی های رهبر معظم انقلاب را راهنمای خود قرار داده اند، خاطر نشان کرد: به نظر می رسد شرایط فراهم شده که دو کشور روابط خود را به سطح استراتژیک ارتقاء دهند.

سفیر بولیوی نیز سخنرانی خود را با یک سلام انقلابی به دولت و ملت ایران آغاز کرد. خانم سفیر خبر دادند که روسای جمهور دو کشور تمایل زیادی برای تقویت روابط دو جانبه به ویژه در حوزه سرمایه گذاری و تجارت دارند. در همین راستا، کارخانه های ایرانی در حوزه های لبنی و ساخت تراکتور کار خود را در بولیوی آغاز کرده اند. وی افزود: با توجه به تجربیات ونزوئلا کشور بولیوی نیز در حال ایجاد زیرساخت های لازم برای همکاری در حوزه های مختلف از جمله علم و فناوری است.

خانم سفیر با تایید صحبت های سفیر کوبا اظهار کرد: آمریکا به دنبال تصاحب همه ثروت های آمریکای لاتین است اما اکنون با توجه به حضور روسیه، چین و ایران باید جلوی آمریکا گرفته شود و لازم است یک همکاری راهبردی آغاز شود تا به سمت دنیایی عادلانه تر یپش برویم.

کد خبر: 1173019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =