پیش‌بینی کاهش ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: با مصوبه دیروز مجلس مبنی بر افزایش آستانه معافیت مالیات حقوق و دستمزد پیش‌بینی می‌شود درآمد مالیاتی در سال آینده ۳۵ هزار میلیارد تومان کاهش یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،‌ داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی امروز در جلسه مشترک با اعضای مجمع کارآفرینان کشور، گفت: هدف نظام مالیاتی حمایت از تولید و کارآفرینی در کشور است و ما برای سال آینده آستانه معافیت حقوق و دستمزد را به ۸۴ میلیون تومان در سال یا ۷ میلیون تومان در ماه افزایش دادیم اما مجلس دیروز با مصوبه خود این آستانه معافیت را به ۱۲۰ میلیون تومان در سال یا ۱۰ میلیون تومان در ماه افزایش داد که اثر بسیار کاهشی در درآمد مالیات حقوق و دستمزد خواهد داشت.

نمایندگان درباره رد طرح مالیات بر خانه‌های لوکس شفاف‌سازی کنند/ عملکرد نه چندان مناسب مجلس در کنترل بازار ارز

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، پیش‌بینی شده امسال ۵۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی حقوق و دستمزد وصول شود که ما با افزایش آستانه معافیت به ۷ میلیون تومان در ماه برآورد کردیم این رقم در سال آینده به ۵۴ هزار میلیارد تومان برسد در شرایطی که حقوق در سال آینده با ۲۰ درصد افزایش مواجه خواهد شد، اما با تدبیر مجلس در مصوبه روز گذشته که آستانه معافیت را به ۱۰ میلیون تومان در ماه افزایش داد برآورد می‌شود کل درآمد حقوق و دستمزد سال آینده به ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد یعنی با ۳۵ هزار میلیارد تومان کاهش درآمد مالیاتی همراه خواهیم شد.

منظور این نکته را هم گفت:‌ اگر لازم باشد سال آینده به افراد حقوق‌بگیر مساعدت شود آماده پذیرش اثرکننده درآمد و اجرای سیاست مالیات عادلانه هستیم اما تلاش می‌کنیم با جلوگیری از فرارهای مالیاتی و شناسایی مؤدیان جدید و بستن روزنه‌های فرار کاهش درآمدها را جبران کنیم. همانگونه که برای تولیدکنندگانی که دچار آسیب شده‌اند شرایط ویژه‌ای مانند تقسیط مالیات و بخشودگی جرایم در نظر می‌گیریم.

وی با بیان اینکه هدف ما ایجاد تسهیل برای تولیدکنندگان است، گفت: در سال جاری مالیات بر تولید ۵ واحد درصد کاهش یافت و در سال آینده هم پیش‌بینی کردیم مالیات تولید ۷ واحد درصد کاهش پیدا کند اما اعتقاد داریم باید به فکر رونق تولید باشیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین تأکید کرد:‌پیش‌بینی کرده‌ایم شرکت‌های بورسی اگر درآمد مالیاتی خود را صرف افزایش سرمایه کنند، آن قسمت از درآمد معاف از مالیات می‌شود و این در درازمدت به نفع تولید کشور خواهد بود.

منظور همچنین با بیان اینکه سیاست دولت ایجاد رونق برای کسب و کارها است،‌گفت: به قول شومپیتر کارآفرینان موتور رشد اقتصادی هستند که باعث رشد و توسعه می‌شوند و تفاوت کشورها بر اساس ظرفیت کارآفرینی در آن کشور است که باعث می‌شود یک کشور توسعه‌یافته باشد.

وی تأکید کرد: رویکرد وزارت اقتصاد تسهیل در کسب و کارها و تشویق کارآفرینان است و هدف ما بیشینه کردن اصول مالیات نیست بلکه هدف ما رونق کسب و کار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =