رد پای مواجب‌بگیران سینما در کاهش مخاطب / سرمایه‌های مشکوکی که می‌تواند هنر هفتم را آسیب‌پذیر کند

منتقد سینما گفت: دسته‌ای از سرمایه‌گذاران در امر تولید دخیل شده‌اند که سرمایه‌های غیرشفاف، مشکوک و بلاتکلیفی را از جایی که منابعش مشخص نیست به منظور پولشویی یا تطهیر، در قالب آثار سینمایی خرج می‌کنند.

محمدرضا مقدسیان منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره گمانه‌زنی‌های که در خصوص افزایش قیمت بلیط سینما شده است، اظهار کرد: بحث تعیین قیمت بلیط سینما در سال جدید طبق یک سنت هرساله، دوباره مطرح شده اما با توجه به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در آن حضور داریم، طرح این سوال که تحت چه شرایطی قیمت بلیط سینما می‌تواند افزایش یابد، ضروری است.

پای دلالان به تلویزیون هم باز شد / گلایه محمد فیلی از پرداخت نشدن دستمزدها

وی ادامه داد: وقتی جریان تولید آثار سینمایی در یک حالت طبیعی و استاندارد قرار داشته باشد معنایش این است که سرمایه‌های آن شفاف بوده و منابع با هدف سرمایه‌گذاری اقتصادی در سینما تهیه شده است. در این مرحله قیمت بلیط سینما می‌تواند تعیین‌کننده باشد، چرا که اگر فردی برای ساخت یک فیلم سرمایه‌گذاری کرده باشدطبیعتا نگران فروش فیلم و بازگشت سرمایه خود هم خواهد بود، در نتیجه قیمت بلیط می‌تواند معنادار باشد.

مقدسیان افزود: اما در شرایطی که تولیدات طبیعی و ارگانیک سینما در کشور به شکل نظام‌مند و علمی وجود ندارد و اصولا سرمایه‌های شفاف و مشخص خصوصی امکان حضور در سینما را ندارند و شرایط منطقی هم برای ساخت فیلم وجود ندارد، تنها جریان‌های اقتصادی که می‌تواند تولید را توجیه‌پذیر کنند، دو جریان هستند: اول، جریانی که برای تولید فیلم از نهادها و ارگان‌ها جذب سرمایه می‌کند که در اینجا فروش فیلم برایش مسئله نیست، چرا که سرمایه‌اش از جای دیگری تامین شده و بازگشت دوباره آن برایش محل پرسش نیست.

جریان دیگر اینکه، دسته‌ای از سرمایه‌گذاران در کار دخیل می‌شوند که سرمایه‌های غیرشفاف، مشکوک و بلاتکلیفی را از جایی که منابعش مشخص نیست به منظور پولشویی یا تطهیر، که به‌نحوی باید حضورش را در حساب‌هایشان توجیه کنند در قالب آثار سینمایی و تصویری خرج کنند که بازهم بازگشت سرمایه برای این گروه حائز اهمیت نیست.

منتقد سینما اظهار کرد: در شرایطی که تنها دلیل تولید آثار سینمایی، گردش مالی غیرشفاف یا تولید بیلان‌های کاری باشد مثلا، قصد یک  نهاد یا ارگان یا سرمایه‌گذار صوری از تولید فیلم، این باشد که بگوید در سال چند فیلم سینمایی تولید کرده یا چند فیلم در جشنواره داشته، طبیعتا مشخص کردن قیمت بلیط سینما یک هدف می تواند داشته باشد و آن اینکه این پیام را به صورت مضحکی به مخاطب منتقل کنند که فروش فیلم برایشان اهمیت دارد، اما واضح است که وقتی سرمایه تولید فیلم از جایی تهیه می‌شود که بازگشت آن هیچ اهمیتی ندارد، پس فروش فیلم هم بی‌اهمیت است.

وی افزود: الان در شرایطی به سر می‌بریم که تنها تعداد و کمیت آثار برای تولیدکنندگان حائز اهمیت شده و همه کروه تولید حتی تهیه‌کننده صرفا به دستمزد نهایی خود از یک اثر فکر می‌کنند و همه به عنوان مواجب‌بگیران جریان سازمان سینمایی کار می‌کنند و برای مخاطب اهمیتی قائل نیستند.

مقدسیان با بیان اینکه جریان جشنواره‌های سینمایی این موضوع را تقویت می‌کند، گفت: جشنواره‌های سینمایی داخلی نظیر فجر و غیره برای برگزار شدن نیاز به فیلم دارند، به همین دلیل هم جریان‌های سرمایه‌گذاری که مخاطب برایشان هیچ اهمیتی ندارد گسترش پیدا می‌کنند. پس طبیعتا جشنواره‌ها با دادن جوایز به فیلم‌هایی که مخاطب برایشان مهم نیست ساخت این دسته از فیلم‌ها را توجیه‌پذیر می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حلقه مفقوده در این ماجرا موضوعی است که باعث شکل‌گیری صنعت سینما شده، گفت: سینما در گام اول به عنوان یک ابزار سرگرمی برای مخاطب بوده، اما در حال حاضر فونداسیون آن را که مخاطب شکل می دهد حذف کرده‌ایم و یک بنای به ظاهر مجلل ساخته‌ایم که هیچ پی‌ریزی دقیقی ندارد و جای این سوال باقی می‌ماند که یک فیلم به چه دلیلی باید تولید شود؟

وی در پایان تاکید کرد: ایجاد جریان رسانه‌ای برای اینکه قیمت بلیط سینما چقدر باشد صرفا برای این است که مخاطب را فریب دهند و این پیام را منتقل کنند گردش مالی در سینما برایشان اهمیت دارد. سینمایی که نود درصد آثار منتظر اکرانش، توان جذب مخاطب ندارند و قطعا توان ایجاد جریان مالی از طریق جذب مخاطب و بلیط فروشی را ندارد، اصلا سینما نیست و فقط شکلک سینمایی در می‌آورد و زمانی که سینما و جریان گردش مالی بین مخاطب و اثر وجود ندارد، اینکه قیمت بلیط در آن چقدر باشد یا نباشد اهمیت ندارد، چرا که قیمت بلیط امری ثانویه است و اصل ماجرا وجود فیلم‌های خودکفایی است که بتوانند خرج خودشان درآورند و به سود دهی برسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =