وام ازدواج سال آینده ۱۸۰ میلیون تومان شد / سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکلف به ثبت‌نام افراد متقاضی جدید دریافت یارانه شد

نهمین روز از جلسه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور امروز برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه، ۱۵اسفند به ریاست محمدباقر قالیباف با حضور ۱۹۱ نفر از نمایندگان برگزار شد.

مصوبه‌ مجلس برای افزایش ۱۵ میلیون لیتری تولید بنزین

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور.

 مجوز احداث نیروگاه اتمی تولید برق به دولت داده شد

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای به دولت اجازه دادند که از طریق سازمان انرژی اتمی نسبت به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت داخلی و خارجی اقدام کند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح امروز دوشنبه، 15 اسفند در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند ز تبصره 15 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ز) تبصره 15 ماده واحده لایحه مذکور آمده است؛ شرکت‌های تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکت‌های برق منطقه‌ای مکلفند منابع تعیین‌ شده در بودجه مصوب سالانه خود را پس از گردش خزانه به‌ ترتیب به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توانیر بابت رد دیون و یا سرمایه‌گذاری (احداث) در توسعه نیروگاه حرارتی و توسعه شبکه دولتی برق کشور به‌منظور افزایش بازدهی پرداخت کنند.

ردیف 1: در راستای کاهش ناترازی تولید و مصرف حامل‌های انرژی، الگوی مصرف بهینه گاز و برق برای اقلیم‌های مختلف کشور، دو ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط وزارتخانه‌های نفت، نیرو، سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به‌ تصویب‌ ‌هیأت وزیران می‌رسد.

شرکت ملی گاز و توانیر موظف به نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکین شدند

ردیف2: شرکت ملی گاز ایران و شرکت توانیر موظفند از طریق بخش غیردولتی (با اولویت شرکت‌های کارور (اپراتور) مجازی) نسبت به هوشمندسازی مصرف، برقراری ارتباط و شناسایی و وصول مطالبات مشترکان با اولویت مشترکان عمده پرمصرف و همچنین نصب شمارشگر(کنتور)های هوشمند اقدام و هزینه مربوط را ‌به‌صورت اقساطی از مشترکین دریافت نمایند.

وکلای ملت همچنین با بندهای (ح)، (ط) و (ی) تبصره 15 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (ح) تبصره 15 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛  به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف پنج درصد از منابع حاصل از کاهش مصرف گاز و برق ناشی از پخش برنامه‌های فرهنگ‌سازی توسط سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌ها (به تشخیص شرکت ملی گاز و توانیر) در قالب عقد قرارداد به این سازمان‌ها پرداخت گردد.

بر اساس بند (ط) تبصره 15 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛  به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به اصلاح ساختار شرکت‌های برق اقدام نماید. اساسنامه این شرکت‌ها به پیشنهاد وزیر نیرو به‌تصویب‌ ‌هیأت وزیران می‌رسد.

بر اساس بند (ی) تبصره 15 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛  برق دریافتی نیروگاه‌های اتمی و تجدیدپذیر در مقابل برق دریافتی این واحدها از سایر ‌نیروگاه‌ها در هر نقطه‌ای از کشور، مشمول هزینه انتقال نخواهد شد.

 وام ازدواج سال آینده ۱۸۰ میلیون تومان شد/ ۴۴۰ میلیون تومان تسهیلات برای زوج‌های زیر ۲۵ سال

با مصوبه مجلس شورای اسلامی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها از ابتدا سال ۹۸ بوده، ۱۸۰ میلیون تومان شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه 15 اسفند ماه در روند بررسی بخش هزینه‌ای بودجه 1402 کشور با جزء یک بند (الف) تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

طبق این مصوبه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در چارچوب برنامه کنترل تورم و ایجاد ثبات اقتصادی مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، حداقل دو میلیون میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل سپرده‌های قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی (غیر از بانک‌ها قرض الحسنه) پس از کسر سپرده قانونی را به قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص داده و از طریق بانک‌های عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) به شرح زیر نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام نماید:

۱_ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (موضوع ماده (۶۸) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):

۱-۱- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۳۹۸/۱/۱ بوده است مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون (۱.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله

۱-۲ - تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر 25 سال و زوجه‌های زیر 23سال مبلغ دو میلیارد و 200 میلیون (۲.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

مصوبه مجلس برای ارائه تسهیلات به زوجین به منظور تامین جهیزیه کالای ایرانی

وکلای ملت همچنین با جزء 4 بند الف تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس جزء 4 بند الف تبصره 16 ماده واحده این لایحه؛ تأمین جهیزیه کالای ایرانی(موضوع تبصره(3) ماده(68) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):

مبلغ 50 هزار میلیارد ریال از منابع صدر این تبصره با معرفی کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کل کشور، ستاد کل نیروهای مسلح و بسیج سازندگی جهت تأمین جهیزیه کالای ایرانی و لوازم خانگی زوج‌هایی که از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج یا فرزندآوری استفاده نکرده اند به نهادهای مزبور اختصاص می یابد. درصورتی که تا پایان شهریور ماه سال 1402 این جزء عملکرد نداشته باشد منابع آن صرف پرداخت تسهیلات موضع اجزای (1) و (2) این تبصره می گردد.

 بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن شدند

نمایندگان مجلس بانک‌ها را مکلف به پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن کردند و برای بانک‌هایی که تکالیف قانونی خود در این قانون عمل نکنند، مجازات مالیاتی تعیین شد.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، 15 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند الحاقی (3) تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی (3) تبصره 16 ماده واحده این لایحه؛ بانک ها و موسسات اعتباری مکلفند حسب ماده(4) قانون جهش تولید مسکن نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن (مطابق سهمیه تعیین شده توسط بانک مرکزی برای هر بانک) اقدام نمایند. درصورت عدم پرداخت تسهیلات مسکن مطابق تبصره (5) ماده (4) قانون جهش تولید مسکن، نسبت به أخذ مالیات به میزان بیست درصد(20%) تعهد انجام نشده( تا سقف سیصد هزار میلیارد(300.000.000.000.000) ریال اقدام می شود و به ردیف تعیین شده در جداول درآمدی جهت تخصیص به صندوق ملی مسکن با اولویت تامین مسکن برای زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم و تأمین اعتبار جهت تکمیل خطوط ریلی شهرهای جدید واریز نماید.

 سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکلف به ثبت نام افراد متقاضی جدید دریافت یارانه شد

نمایندگان مردم در مجلس سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف به ثبت نام افراد جدید متقاضی دریافت یارانه کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه 15 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند (د) تبصره 17 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (د) تبصره 17 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است ضمن بروزرسانی داده‌ها، دو بار در سال با اتکا به داده‌های متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به شناسایی گروههای مشمول حمایت و اعلام حذف گروههای پردرآمد از حمایت‌های یارانه‌ای اقدام نماید. سازمان هدفمندسازی یارانه ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلفند نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط و مقررات اقدام نمایند. کلیه دستگاههای اجرائی ماده (29) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی انتظامی، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و پزشکی قانونی موظف به همکاری و ارائه اطلاعات به‌صورت برخط، مستمر و رایگان به وزارتخانه مذکور بوده و مکلفند تا ‌فرایند استحقاق سنجی متقاضیان را با بهره‌برداری از شاخص‌های پایگاه ، تدقیق، هدفمند و اثربخش نمایند.

بانک مرکزی موظف به ایجاد شفافیت پرداخت تسهیلات کلان و شناسایی اموال مازاد شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی را موظف به انجام اقدامات لازم در راستای ایجاد شفافیت پرداخت تسهیلات کلان و شناسایی اموال مازاد کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه 15 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با پیشنهاد علی خضریان مبنی بر الحاق یک بند به تبصره 16 ماده واحده این لایحه با 159 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی؛

الف- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و اطلاعات دریافتی از بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی (موضوع جزء (ب) این بند)، موارد ذیل را به تفکیک هر یک از بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی بر تارنمای خود در دسترس عموم قرار داده و حداکثر 3 هفته پس از اتمام هر فصل به روزرسانی نماید.

1- اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط با تعریف شورای پول و اعتبار (مرتبط با ذینفع واحد)، به تفکیک هر یک از اشخاص شامل میزان پرداختی و مانده به تفکیک ارزی یا ریالی، نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره تنفس، وضعیت بازپرداخت (جاری، سررسید گذشته، معوق یا مشکوک الوصول)، نوع و میزان وثیقه دریافت شده؛ در صورتی که به دلیل عدم کفایت سرمایه بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی تعریف بانک مرکزی از حدود و مصادق تسهیلات کلان قابل استفاده نباشد، بانک مرکزی موظف است تسهیلات و تعهدات بالای 500 میلیارد ریال هر ذینفع واحد را منتشر نماید.

2- اطلاعات مربوط به اموال غیرمنقول به تفکیک هر یک از آنها شامل سال و نحوه تملک، ارزش دفتری و برآورد ارزش روز، کاربری، وضعیت بهره برداری فعلی (شعبه، ستاد، منازل سازمانی، استیجاری و...) و اقدامات انجام شده برای واگذاری یا مولدسازی

3- اطلاعات مربوط به مالکیت بیش از 20 درصد (به صورت مستقیم یا غیرمستقیم) سهام شرکت یا سایر اشخاص حقوقی به تفکیک هر یک از آنها شامل سال و نحوه تملک، ارزش دفتری و برآورد ارزش روز و شاخص های کلیدی عملکرد اعم از نرخ بازدهی، سرمایه؛ بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی با همکاری بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند صورت های مالی حسابرسی شده این شرکت ها را در سامانه کدال منتشر نمایند.

4- میزان تسهیلات یا تعهدات پرداختی به هر یک از دستگاه های اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه (به تفکیک دستگاه) توسط بانک مرکزی یا بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به همراه نرخ سود، میزان دوره بازپرداخت و تنفس، وثیقه یا ضمانت نامه دریافتی، وضعیت بازپرداخت (به تفکیک جاری، سررسید گذشته معوق یا مشکوک الوصول) و مقرره مبنای پرداخت را در تارنمای بانک مرکزی و در دسترس عموم قرار داده و به صورت فصلی به روز رسانی نماید.

ب- بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند اطلاعات مندرج در جزء یک این بند را با قابلیت خوانش رایانه ای به صورت فصلی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند. در صورت استنکاف از ارسال تمام یا بخشی از اطلاعات در موعد مقرر، موسسه اعتباری حسب مورد به تشخیص بانک مرکزی به یکی از جرایم مندرج در ماده 44 قانون پولی و بانکی کشور یا اجزای 3 یا 4 بند الف ماده 14 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت ترتیبات مندرج در مواد مذکور محکوم می گردد. بانک مرکزی موظف است گزارش همکاری یا تخلف بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی را به صورت فصلی به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی جمهوری اسلامی  ایران و دیوان محاسبات کشور ارائه نماید.

تسهیلات پرداختی به بخش مسکن و ساختمان تفکیک می شوند

وکلای ملت همچنین  با الحاق یک بند به تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی به تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه؛ بانک مرکزی مکلف است گزارش تسهیلات پرداختی بانک ها در بخش مسکن را از بخش ساختمان تفکیک کرده و به صورت ماهانه و به تفکیک بانک ها به صورت عمومی منتشر کند، همچنین بانک مرکزی مکلف است گزارش تسهیلات پرداختی جدید در سال 1402 را از گزارش تسهیلات امهال شده به طوری تفکیک کند که مبلغ تسهیلات جدید پرداخت شده در سال 1402 به طور دقیق مشخص شود و آمار تجمیعی را به تفکیک بانک ها ماهانه به صورت عمومی منتشر نماید.

تکلیف مجلس به بانک‌ها برای امهال جرایم دیرکرد تسهیلات پرداختی کشاورزان خسارت دیده

بهارستان نشینان در ادامه با بند الحاقی دو تبصره ۱۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در این جز الحاقی به تبصره ۱۶ آمده است؛ بانکهای عامل مکلفند نسبت به بخشودگی سود، کارمزد و جرائم دیرکرد تسهیلات پرداختی از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۴۰۲ کلیه بهره برداران بخش کشاورزی (فعالان بخش کشاورزی در حوزه‌های زراعت ، باغبانی و گلخانه ها، دام و طیور، آبزیان، عشایر، واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و مکانیزه مکانیزاسیون) خسارت دیده است از حوادث غیرمترقبه به ویژه خشکسالی و سیل اقدام نموده و اصل تسهیلات تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال به مدت سه سال امهال نماید. بار مالی ناشی از اجرای این بند توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تضمین خواهد شد.

اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی برای ودیعه مسکن مددجویان نهادهای حمایتی

نمایندگان مجلس با بند الحاقی 4 تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 4  تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ معادل 30 هزار میلیارد ریال از محل منابع صدر این تبصره برای ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کل کشور (به نسبت هفتاد درصد (70%) کمیته امداد امام خمینی(ره) و سی‌‎درصد(30%) سازمان بهزیستی کل کشور) اختصاص می‌یابد. درصورتی که تا شهریور ماه سال 1402 این بند عملکرد کامل نداشته باشد مانده منابع آن صرف پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری می گردد.

تکلیف بانک ها برای پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن

وکلای ملت همچنین با بند الحاقی (3) تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی (3) تبصره 16 ماده واحده این لایحه؛ بانک ها و موسسات اعتباری مکلفند حسب ماده(4) قانون جهش تولید مسکن نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن (مطابق سهمیه تعیین شده توسط بانک مرکزی برای هر بانک) اقدام نمایند. درصورت عدم پرداخت تسهیلات مسکن مطابق تبصره (5) ماده (4) قانون جهش تولید مسکن، نسبت به أخذ مالیات به میزان 20 درصد تعهد انجام نشده (تا سقف 300 هزار میلیارد ریال اقدام می شود و به ردیف تعیین شده در جداول درآمدی جهت تخصیص به صندوق ملی مسکن با اولویت تامین مسکن برای زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم و تأمین اعتبار جهت تکمیل خطوط ریلی شهرهای جدید واریز نماید.

 میزان تسهیلات فرزندآوری از ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزان تسهیلات فرزندآوری را برای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، برای فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، برای فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح امروز دوشنبه 15 اسفند در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با جز 2 بند الف تبصره 16 ماده واحده این لایحه در خصوص تسهیلات فرزندآوری موافقت کردند.

بر این اساس، تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری (موضوع ماده (۱۰) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):

برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به شرح زیر پرداخت می‌شود؛

۱-۲ - به ازای فرزند اول 300 میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۲-۲ -به ازای فرزند دوم 600 میلیون (۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۲-۳ -به ازای فرزند سوم 900 میلیون (۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۲-۴ -به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و 200 میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۲-۵ -به ازای فرزند پنجم و به بعد یک میلیارد و 500 میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

انتهای پیام/

کد خبر: 1173737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =