ثبت حقوق نمایندگان در سامانه سازمان اداری استخدامی/ ارائه دارو و تجهیزات پزشکی بدون استعلام و احراز اصالت ممنوع شد

نشست علنی نوبت دوم امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با ادامه دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر امروز (دوشنبه، 15 اسفندماه) به ریاست  محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، راس ساعت 14 و 16 دقیقه و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان و با ادامه دستور کار بررسی لایحه بودجه سال 1402 آغاز شد.

وام ازدواج سال آینده ۱۸۰ میلیون تومان شد / سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکلف به ثبت‌نام افراد متقاضی جدید دریافت یارانه شد

ارائه دارو و تجهیزات پزشکی بدون استعلام و احراز اصالت ممنوع شد

نمایندگان مردم در مجلس ارائه هرگونه دارو و تجهیزات پزشکی مشمول فهرست ابلاغی سازمان غذا و دارو توسط داروخانه‌ها و مراکز درمانی را  بدون استعلام و احراز اصالت از طریق سامانه‌های دارای مجوز و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ممنوع کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 15 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره (17) ماده واحده این لایحه با پیشنهاد فاطمه محمدبیگی با 124 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

فاطمه محمدبیگی در تشریح پیشنهاد خود گفت: با توجه به اینکه در کشور قانون جامع سلامت الکترونیک نداریم، به همین دلیل مجبور به ارائه پیشنهادات سیاستی در جریان بررسی لایحه بودجه هستیم. در حال حاضر بیش از 250 سامانه در حوزه سلامت داریم که این تعداد باید یکپارچه‌سازی و در برخی موارد محدود شوند زیرا این احتمال وجود دارد که اطلاعات آنها در محل دیگری انتشار پیدا کند.

در بند الحاقی تبصره (17) ماده واحده این لایحه آمده است: به منظور ایجاد زیرساخت و سازوکار مورد نیاز نظام نوسازی چرخه تجویز تا مصرف دارو و ارائه خدمات سلامت در بستر الکترونیک (کلیه خدمات بهداشتی، درمانی، دارویی و تشخیصی):

1- پس از استقرار کامل طرح نسخه الکترونیک حداکثر 6 ماه پس از ابلاغ قانون صرفاً سامانه‌های ارائه دهنده خدمات سلامت مورد تأیید آزمایشگاه‌های ارزیابی نرم‌افزار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دارای گواهینامه تطابق با استانداردهای پرونده الکترونیکی سلامت، مجاز به فعالیت می‌باشند. شورای عالی بیمه سلامت مکلف است بر حسن اجرای این جزء نظارت نموده و به صورت ماهانه گزارش پیشرفت را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه نماید.

2- ارائه هرگونه دارو و تجهیزات پزشکی مشمول فهرست ابلاغی سازمان غذا و دارو توسط داروخانه‌ها و مراکز درمانی بدون استعلام و احراز اصالت از طریق سامانه‌های دارای مجوز و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ممنوع است، سازمان‌های بیمه‌گر پایه مجاز به پذیرش اقلام فاقد اصالت نبوده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به نظارت بر حسن اجرای این بند است.

3- شورای عالی بیمه سلامت مکلف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دستورالعمل نحوه رسیدگی و جبران خسارت بیمه شدگان در موارد ارائه خدمات خارج از بستر الکترونیک با عدم رعایت قوانین و مقررات جاری در پوشش بیمه‌ای بیمه شده درمان توسط ذینفعان در فرآیند نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک را ظرف دو ماه تدوین و جهت اجرا ابلاغ نمایند.

4- کلیه ارائه دهندگان خدمات و سامانه‌های اطلاعاتی حوزه سلامت اعم از دولتی و غیردولتی و سازمان‌های بیمه‌گر پایه مکلفند ظرف سه ماه سامانه‌های اطلاعاتی/ خدمات (سرویس‌های) خود را به امکان درج امضای الکترونیک و صحت‌سنجی آن مبتنی بر زیرساخت کلید عمومی وزارت بهداشت تجهیز نموده و در تبادل اطلاعات با پایگاه ملی سلامت عملیاتی نماید.

تبدیل وضعیت ایثارگران از سال آینده اجرا نمی‌شود

 در جلسه علنی نوبت عصر امروز محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز پیشنهاد الحاق یک تبصره به تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ درباره تبدیل وضعیت ایثارگران را مطرح کرد که نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

البته در لایحه دولت و گزارش کمیسیون تلفیق نیز موضوعی مبنی بر تبدیل وضعیت ایثارگران در سال آینده هم نیامده بود و فرهنگی قصد گنجاندن این بند را به لایحه داد که مورد مخالفت مجلس قرار گرفت.

در زمان طرح این پیشنهاد میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اینکه فضایی در جامعه درست کنیم که عده‌ای به عنوان نخبه در مقابل ایثارگران قرار گیرند کار خوبی نیست که متاسفانه اکنون این شرایط را در سازمان‌ها شاهدیم.

وی توضیح داد: با مصوبه سال گذشته ۶۰ هزار نفر در نوبت استخدام هستند که منبعی برای آنها وجود ندارد و همین طور هم به این تعداد اضافه می‌شود و انتها هم ندارد.

میرکاظمی گفت: این دو قطبی کردن خوب نیست. نخبگانی داریم که سال‌ها کار کرده‌اند اما استخدام نشده‌اند و در مقابل کسانی از راه نرسیده به واسطه موضوع تبدیل وضعیت استخدام می‌شوند. اکنون هم مرتب گواهی می‌آید و سازمان‌ها هم نمی‌توانند تبدیل وضعیت کنند؛ ما با این پیشنهاد مخالفیم.

بیگی نژاد عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با اعلام مخالفت کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد گفت: در موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران تنها در وزارت نفت ۳۴ هزار نفر از نیروهای شرکتی جذب وزارت نفت شدند که آنها از بدنه خدماتی بودند که به بدنه کارشناسی رفتند و به جای آن نیروهای متخصص حذف شدند. حتی نمی‌توانند نیروهای برتر دانشگاه نفت را جذب کنند.

وی افزود: تقسیم بندی نیروهای ایثارگر و غیر ایثارگر درست نیست و با این وضعیت آنهایی که زحمت کشیده‌اند شرایط رقابت ندارند.

بیگی نژاد در پایان گفت: تنها در وزارت بهداشت ۷۰ هزار نفر جذب شدند پس باید منطقی تصمیم بگیریم.

نمایندگان مجلس با ۷۲ رای موافق و ۱۱۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در مجلس با این پیشنهاد مخالفت کردند. لذا با توجه به اینکه چنین موضوعی در لایحه دولت و گزارش کمیسیون تلفیق نیامده است عملا اجرای تبدیل وضعیت ایثارگران تا پایان سال جاری برقرار است و از سال دیگر اجرایی نخواهد شد.

حقوق نمایندگان در سامانه سازمان اداری استخدامی ثبت می‌شود

در جلسه علنی‌ نوبت عصر امروز (دوشنبه) جز ۱ بند الف تبصره ۲۰ در بخش هزینه ای به شرح زیر تصویب شد.

به‌منظور ساماندهی نیروی انسانی و کارکنان دولت و ایجاد انضباط مالی، پرداخت هرگونه حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر به تمامی کارکنان دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله کلیه شرکتهای دولتی که نام آنها در پیوست شماره (۳) این قانون ذکر شده است شامل شرکت‌های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است صرفاً براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه یکپارچه نظام اداری (سینا) پس از تأیید سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) و به ذی‌نفع نهائی (موضوع سامانه یکپارچه مدیریت مالی در بخش عمومی) انجام می‌گیرد.

۱- ۱-  درج اطلاعات در سامانه یکپارچه نظام اداری (سینا) هیچ‌گونه حقی برای استخدام و به‌کارگیری اشخاص ایجاد نمی‌کند. نحوه بارگذاری اطلاعات موضوع این جزء بر اساس ابلاغ مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت خواهد پذیرفت.

۱-۲-  عدم ثبت اطلاعات برای دستگاه‌هایی که مستقیماً زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شوند،‌ منوط به اذن معظمٌ‌له است.

۱-۳- مجلس شورای اسلامی مکلف است حقوق نمایندگان و مدیران خود را برای نظارت عموم مردم به طور شفاف و ماهانه در سامانه سازمان اداری و استخدامی کشور قرار دهد.

قانون برنامه پنج ساله ششم برای ۶ ماه تمدید شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت دوم امروز ( دوشنبه) مجلس، بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و بند (و) تبصره ۱۹ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند (و) تبصره ۱۹؛ اجرای احکام مندرج در این ‌قانون مربوط به سال ۱۴۰۲ است و قانون برنامه پنجساله ششم توسعه تا زمان تصویب قانون برنامه هفتم توسعه و حداکثر شش‌ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون تمدید می‌شود. همچنین قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۲۷ /۱۱/ ۱۳۸۰ نیز تنفیذ می‌گردد.

انتهای پیام

در حال تکمیل...

کد خبر: 1173835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =