تبعات روانی اخبار مسمومیت‌های اخیر در جامعه / اظهارنظرهای بدون اطلاع افکار مردم را پریشان می‌کند

روانشناس درخصوص تبعات روانی اخبار مسمومیت‌های اخیر در جامعه گفت: هرکسی که احتمال دارد قصد تبلیغ خود را داشته باشد، بدون اطلاع کافی مصاحبه کرده و افکار مردم را پریشان می‌کنند.

علیرضا واحدی روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص تبعات روانی اخبار مسمومیت‌های اخیر در جامعه گفت: یکی از اتفاقاتی که به وضوح مشاهده می‌شود، حمله‌های اضطرابی است که در افراد در معرض خطر یا بحران رخ می‌دهد؛ این افراد کنترل خود را از دست می‌دهند و احساس تپش قلب، تنگی نفس، سردی بدن و خفگی به آن‌ها دست می‌دهد که خود باعث تشدید حالت بحران می‌شود.

بیانیه جدید وزارت کشور درباره مسمومیت دانش‌آموزان

وی افزود: طبق گزارش‌های وزارت بهداشت بخشی از کسانی که به بیمارستان منتقل شده‌اند دچار وحشت بوده و علائم اخبار مسمومیت نداشته‌اند، این دسته از دانش‌آموزان را می‌توان دچار حمله‌های اضطرابی نام برد که با دیدن دوستانشان که دچار اخبار مسمومیت شده‌اند اضطراب شدید به آنها وارد شده و سیستم فیزیولوژیک آنها مختل می‌شود که تصور می‌کنند آنها هم مسموم شده‌اند.

واحدی با بیان اینکه دسته دیگر از دانش آموزان که مستقیم دچار مسمومیت شده و علائم پزشکی داشته‌اند را می‌توانیم مبتلا یا مستعد ترومای روانشناختی بدانیم، عنوان کرد: تروما روانشناختی زمانی ایجاد می‌شود که شخص در معرض آسیب یا جراحت شدید، قرار می‌گیرد و با مرور ذهنی یا تجربه در رویا و خواب، انگیختگی ‌بسیار بالا را تجربه می‌کند؛ مثلا زمانی که به مدرسه می‌رود شرایط دوره بحران برای این شخص آزاد دهنده و کنترل ناپذیر بوده و ممکن است یک بار دیگر حتی هوشیاری خود را از دست بدهد.

وی اضافه کرد: از دیگر علائم تروما، دوری کردن فرد از تداعی خاطرات مجدد است که گاها ناموفق هستند و افکار مزاحم شدید آنها را آزاد می‌دهد. تروما ممکن است تا سال‌های سال همراه فرد بماند یا تبدیل به ptsd شود. دانش‌آموزان و افراد درگیر بحران باید توسط روانشناس مورد ارزیابی قرار گیرند تا اگر مشکل خاص وجود دارد، بتوان جلوی پیشرفت آن را گرفت و درمان مناسب صورت بگیرد.

واحدی در پاسخ به این سوال که مسئولان در اظهارنظرها چطور باید عمل کنند که التهاب و بی‌اعتمادی در جامعه ایجاد نشود، توضیح داد: یکی از نقص‌های رسانه‌ای دولت، ارائه ندادن روایت اول است، به صورتی که بعد از مدت‌ها که خبری فراگیر شد، اقدام به تصحیح، تکذیب یا تصدیق می‌کنند.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم که تکذیب یک خبر کمترین تاثیرگذاری را در مواجه با خبر غلط  و اشتباه دارد. مسئولین باید خبر و روایت اول را منتشر کنند تا التهاب، بحران و آسیب اجتماعی ایجاد نشود. بنده از مدت‌ها قبل پیگیر اخبار مسمومیت‌ها بودم و اطلاع داشتم چه اقدامات سریع و جامعی صورت گرفته اما در تلویزیون، اخبار و رسانه‌های جمعی هیچ توضیح یا گزارش عملکردی وجود نداشت، همین باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.

روانشناس درخصوص اهمیت خبررسانی شفاف در بحران‌ها بیان کرد: زمانی که رسانه‌های ضد انقلاب باعث جعل خبر یا تحریف اطلاعات می‌شوند، متاسفانه مسئولان هیچ ابرازی برای رسواسازی یا مقابله با آنها ندارند. علاوه بر این اخباری که از مسئولان مختلف در رسانه‌ها وجود دارد، نتیجه‌گیری واحدی ندارد و هرکس گزارشی متفاوت می‌دهد که همین موضوع منجر به ایجاد سرگردانی شدید در مردم می‌شود.

وی افزود: در واقع مسئولان مستقیم صحبت نمی‌کنند، نظر واحدی وجود ندارد و هرکسی که احتمال دارد قصد تبلیغ خود را داشته باشد، بدون اطلاع کافی مصاحبه کرده و افکار مردم را پریشان می‌کنند.

واحدی با اشاره به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی گفت: رسانه‌ها باید اینطور عمل کنند که ابتدا باید پله پله اخبار به نظر مردم برسد، در همین مورد اخبار مسمومیت، ابتدا باید اعلام گزارش شود که این اتفاق افتاده است. در مرحله بعد از سوی مسئولان عنوان شود که چه رویکردی وجود دارد و اقدامات انجام شده چیست و در نهایت گزارش نهایی و اعلام نتیجه صورت بگیرد.

وی افزود: اینکه سکوت کنیم تا نتیجه نهایی اتفاق بیفتد، اثرگذاری خبر را کم خواهد کرد و حقیقت میان اخبار متعدد جعلی و اشتباه مفقود می‌شود. گزارش عملکرد باید هر روز یا در بازه‌های زمانی نزدیک، به اطلاع مردم برسد تا آنها اعتماد داشته باشند که وضع برای دولت و حاکمیت مهم است و در صدد رفع این بحران پیش می‌آیند. امیدوارم این غفلت مسئولان در بحث‌های رسانه‌ای به زودی تمام شود و رویکرد مناسبی اتخاذ شده و مردم را بیش از این از خود دور نکنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1173993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =