مطالبات مهم تشکل‌های دانشجویی از دولت در سال ۱۴۰۱ چه بود؟

تشکل‌های دانشجویی براساس وظایف خود، در سال گذشته مطالبات و درخواست‌هایی از دولت داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آرمان خواهی و مطالبه‌گری از مسئولان نظام و سه قوه اصلی مقننه، مجریه و قضاییه انتظاری است که همواره جامعه از جنبش دانشجویی دارد. از سوی دیگر جریان دانشجویی اصیل و شناسنامه‌دار در کشور به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره عدالت خواه و دغدغه مند بوده که از مفاهیم بنیانی و اصلی مطالبه‌گری است.

انتقاد بسیج دانشجویی از اظهارات رئیس جمهور درباره عفو عمومی دانشجویان خاطی

در این راستا تشکل‌های دانشجویی در سال ۱۴۰۱ در قالب انتشار نامه و بیانیه یا تجمع و تحصن مطالباتی را از دولتمردان داشته‌اند که خلاصه و اهم آنها بررسی و گردآوری شده که به شرح زیر است:

درخواست انجام ندادن برخورد امنیتی با تجمعات صنفی کارگران

۶ تشکل عضو اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی  در نامه‌ای خطاب به جواد اوجی وزیر نفت نسبت به برخورد امنیتی اخیر با تجمع صنفی کارگران پالایشگاه پارس جنوبی واکنش نشان دادند.

در بخشی از این نامه بیان شده است: « متاسفانه خبر بازداشت عده‌ای از کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر در حالی به گوش می‌رسد که این کارگران تنها به نیت مطالبات صنفی قصد برگزاری تجمعی در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱ را داشتند. این اتفاقات در حالی در حال رخ دادن است که دولت سیزدهم در چند ماه اخیر مدام تاکید بر حق اعتراض مسالمت آمیز ملت داشتند و حتی خبر تصویب لایحه «ساماندهی تجمعات» در دولت با تصویب هیئت دولت به گوش می‌رسید.»

در این نامه درخواست کارگران پالایشگاه پارس جنوبی را شامل «اجرای صحیح و کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل، سازماندهی وضعیت نامناسب کارگران، تردد ۱۴-۱۴ همه کارگران و کارمندان به خصوص واحدهای اداری و پشتیبانی و ساماندهی وضعیت خدمات رفاهی به خصوص کمپ‌ها و خوابگاه‌ها» عنوان شده است.

مطالبه دانشجویان درباره شفاف سازی طرح مولد دارایی‌های دولت

۸ بسیج دانشجویی تهرانِ بزرگ و اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در نامه‌ای خواستار پاسخگویی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی کشور به شبهات و ابهامات دانشجویان درباره طرح مولّدسازی دارایی‌های دولت شدند.

در این نامه تصریح شده است: «دولت سیزدهم در شرایطی اقدام به اجرایی کردن طرح مولّدسازی نموده که با انباشت انتقادات از سوی اقتصاددانان مطرح و نیز بدنه‌های کارشناسی خارج از دولت است. این انتقادات اکثراً دارای جنبه‌های کارشناسی و به‌دور از ملاحظات سیاسی است و متأسفانه تاکنون پاسخ‌های درخور و دقیقی از سران قوا و اعضاء رده‌بالای هیئت عالی مولّدسازی دریافت نشده است.»

در این نامه مطرح شده است: «با عنایت به شعارِ دولت سیزدهم در پاسخ‌گویی و مشارکت مردم و نخبگان در امر حکمرانی، دعوت می‌شود هر دو مقام عالی در میزگرد مشترک تخصصیِ جریان دانشجویی انقلابی در یکی از دانشگاه‌های اصلی کشور حاضر شوند و نسبت به هرگونه ابهام و شبهه‌ای درباره طرح مولّدسازی دارایی‌های دولت، پاسخ‌گو باشند.»

همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه علامه طباطبایی طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور کشورمان خواستار لغو مصوبه مولدسازی دارایی‌های راکد دولت شدند.

در این ارتباط اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور فرایند دولت برای مولدسازی اموال راکد را توهین به قوانین جمهوری اسلامی دانست.

مطالبه مبارزه با بی‌عدالتی آموزشی

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی ۲۰ استان کشور در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به موضوع آزادسازی قیمت‌ها در سند انتظارات آموزش و پرورش اعتراض کردند.

در بخشی از این نامه آمده است:« با کوپنی کردن آموزش برای ایجاد رقابت بیشتر بین مدارس، تکلیف نزدیک به ۵۷ درصد از مدارس ایران که روستایی و عشایری هستند و اصلا امکان ایجاد رقابت در این مدارس وجود ندارد چه می‌شود؟ از سوی دیگر، با واسپاری آ و پ به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن کشور به بازار آزاد، شاهد دستیابی به اهداف سند ۲۰۳۰ در دولت انقلابی فعلی خواهیم بود.»

در این نامه خاطرنشان شده است: «با وجود گذشتن یک ماه و نیم از ابلاغ این سند و ارائه تحلیل‌ها و بررسی‌های متفاوتی که صورت گرفته و با توجه به نقدهای جدی که بر آن وارد شده است؛ دولت باید در مقام اجرا، موضع شفاف خود را نسبت به مسئله بیان کند و در مقام پاسخگویی، به ارائه دلایل خود از ابلاغ این سند، و به صورت خاصه، بند ۶ سند بپردازد.»

مطالبه تغییر آرایش ترکیب دولت

۶ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای به حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور خواستار تغییرات در کابینه دولت سیزدهم شدند.

در این نامه تاکید شده است: «با توجه به گذشت حدود ۱۹ ماه از عمر دولت سیزدهم، اتخاذ یک رویکرد تهاجمی‌تر و تغییر آرایش دولت ضروری است که چنین رویکردی مستلزم تشخیص نیروهای تحول‌خواه و فراهم کردن میدان عمل برای ایشان است.»

مطالبه توقف عرضه خودرو در بورس کالا

۱۳ دفتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه‌ها در نامه‌ای خطاب به رضا فاطمی وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار توقف فوری عرضه خودرو در بورس کالا شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: « حدود ۸ ماه از اولین عرضه خودرو در بورس کالا و حدود ۵ ماه از اولین عرضه توسط کارخانه‌ی خودروسازی ایرانخودرو در این بستر می‌گذرد. طرحی که ابتدا مختص مواردی غیر از خودروهای تولید داخل بود؛ اما به مرور پای خودروهای تولیدی دو خودروساز هم به آن باز شد و آنچه که نباید، اتفاق افتاد. امید است با درایت مسئولان دلسوز و صادق دولت و مجلس انقلابی، در سریع‌ترین زمان ممکن این طرح متوقف شود و با مشورت با نخبگان و کارشناسان دلسوز این حوزه، راه‌حلی اساسی برای حل بحران بازار خودرو طراحی شود.»

مطالبه جلوگیری از نفوذ اندیشه سند آموزش ۲۰۳۰ در مدارس

بیش از ۹۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور با صدور نامه‌ای به حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور نسبت به نفوذ اندیشه سند آموزش ۲۰۳۰ در سند تحول دولت سیزدهم در آموزش و پرورش واکنش نشان دادند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «متأسفانه در سند تحول یا به تعبیری انتظارات از آموزش و پرورش، رسوخ نگاه جریان نفوذ برای از هم پاشیدن نظام تعلیم و تربیت و تکمیل پروژه جهانی سازی آموزش دیده می‌شود.»

در این نامه تصریح شده است: «دولت جنابعالی می‌تواند مشی دولت‌های گذشته در بی اعتنایی به حرف دلسوزان کشور و انقلاب را طی کند و می‌تواند با تأمل بر تذکرهای دلسوزانه متخصصان امر، عمل خود را دائما تصحیح کنید. جریان نفاق، برای تطهیر خود، می‌تواند همه بندهای سیاستگذاری را در سند دولت، انقلابی بنویسد تا تنها یک خط مدنظر خود را در دل آن جای دهد. همچنین درباره اطرافیان‌تان بابت این امر تذکر می‌دهیم. اینامر یا از نفوذ یا از فکر زاویه‌دار با انقلاب ناشی شده است، لذا لازم است پالایش جدی در بعض از اطرافیان را در دستور کار قرار دهید.»

مطالبه اختصاص ارز به کالاهای اساسی

۱۲ دفتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه ها طی نامه ای توصیه هایی را در رابطه با ساماندهی بازار ارز خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور مطرح کردند.

در این نامه تاکید شده است: «سیاست نرخ ارز تثبیتی، از سال ۹۱ تا کنون حداقل دوبار اجرا شده، اما با وجود آنکه میتوانست سیاست خوبی باشد، به دلیل تعمیق بازار آزاد، عدم نظارت جدی و جلوگیری از راه‌های فساد، عدم مدیریت طرف عرضه و تقاضا و تخصیص ارز دولتی به اقلام غیر ضروری، به بدترین نحو ممکن اجرا شد. بنابراین موضوعاتی مانند جلوگیری از سرکشی و عدم عمق بخشیدن به بازار آزاد، نظارت جدی و بستن راه‌های فساد، مدیریت طرف عرضه و اختصاص ارز به کالاهای اساسی باید از سوی دولتمردان در دستور کار قرار گیرد.

درخواست ابطال استوارنامه سفر فرانسه در ایران

چهار تشکل بزرگ دانشجویی در نامه‌ای خطاب به حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان خواستار ابطال استوارنامه سفیر فرانسه در واکنش به اهانت چندباره نشریه موهن شارلی ابدو به مقدسات مسلمانان شدند.

در این نامه عنوان شده است: « بدیهی است اقداماتی مانند تعطیلی دفتر فرهنگی فرانسه در مقابل این میزان از دهن کجی و جسارت به ساحت اسلام به هیچ وجه کافی نیست و از شما انتظار داریم دهن‌کجی‌های سیستماتیک دولت فرانسه به مقدسات را، با برخوردی قاطع و به‌ خاطرماندنی پاسخ داده و هتاکان وابسته به دولت‌هایی که قرن‌هاست تخصصشان نقض گسترده حقوق بشر است را با اقدام قاطع خود، پشیمان سازید.»

مطالبه توجه دولت به واقعیات اجتماعی

جمعی از دفاتر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور نوشتند: تصورات دولتمردان دولت سیزدهم مبتنی بر سند تحول دولت با واقعیات جامعه و کار اجرایی در کشور تفاوت‌های بسیاری داشته است.

در بخشی از این نامه آمده است: « یکی از اصلی‌ترین عوامل تلاطم در بازارهای مختلف من جمله بازار ارز، سکه، طلا، خودرو و مسکن گردش بی ضابطه نقدینگی در جامعه است. لذا با ایجاد قواعد و ضوابط برای معاملات از طریق اخذ مالیات بر عایدی سرمایه یا به عبارتی «مالیات دلالی» از گردش و سردرگمی بهش بزرگی از نقدینگی جلوگیری کنید.»

مطالبه در تدوین مناسب برنامه توسعه هفتم

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در نامه ای خطاب به حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور خواستار تدوین برنامه هفتم توسعه با فرض وجود تحریم‌ها و لزوم مقاوم سازی اقتصادی، خنثی سازی و مقابله با تحریم‌ها شد.

در این نامه بیان شده است: « در الگوی فعلی تدوین برنامه‌های ۵ ساله که متأسفانه سازمان برنامه بودجه در دولت سیزدهم نیز از آن تبعیت می‌کند، تدوین آیین نامه‌ها و دستور العمل‌ها به بعد از تصویب برنامه موکول شده و همین موضوع عملیاتی شدن برنامه‌ها را به تأخیر اساسی می‌اندازد. همچنین در تدوین برنامه‌ها نسبت به معادلات ساختاری در اجرای برنامه‌ها نیز توجه نمی‌شود.»

درخواست مقابله با اغتشاشگران در دانشگاه‌ها

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در نامه‌ای خطاب به وزرای علوم و بهداشت هشدار داد که اغتشاشگران در صورت عدم برخورد به موقع و قاطع دانشگاه‌ها را به تعطیلی خواهند کشاند.

همچنین هشت دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بزرگ در نامه‌ای از رئیس جمهور درخواست کردند تا با تدابیر مقتضی از بقای فضای آلوده در دانشگاه‌ها جلوگیری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =