عشقی: خسارت جبران ناپذیر ورود مردم عادی به بازار کالاهای سرمایه‌ای

رییس سازمان بورس گفت: در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که مردم عادی برای حفظ قدرت خرید سرمایه‌هایشان وارد برخی بازار کالاهای سرمایه‌ای می‌شوند که خسارت جبران ناپذیری را برای اقتصاد کشور دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاح معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران، اعلام کرد: بسیار خوشحالیم که امروز توانستیم در زنجیره ابزارهای سرمایه‌گذاری مربوط به کالا که یکی از ابزارهای جذاب سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران است، ورود کنیم.

پیش‌بینی بورس دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری مورد استفاده در بورس کالا مربوط به شمش طلا است که راه‌اندازی معاملات آن با اراده وزارت صنعت و بورس کالا محقق شد و توانستیم به این مرحله برسیم که معاملات شمش طلا را افتتاح کنیم. این ابزارها از سالیان گذشته در بازار سرمایه راه‌اندازی و مورد استفاده قرار گرفته بود.

عشقی اعلام کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده در حوزه سرمایه‌گذاری کالا، ابزار معاملات برای شمش طلا بود که امروز مفتخریم این ابزار را در بورس کالا رونمایی کنیم.

رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: بورس کالا به عنوان یک بازار شفاف و منصف در سالیان گذشته نقش مهمی را در معاملات کالاهای مختلف به خصوص کالاهای واسطه‌ای ایفا کرده است.

وی ادامه داد: بورس کالا در حوزه محصولات صنعتی و پتروشیمی نقش محوری داشته و به عنوان بازار شفاف به نقش خود عمل کرده است.

عشقی تاکید کرد: بورس کالا در سال ۱۴۰۱ به رکوردهای زیادی دست پیدا کرده است که طبق برآوردها حدود یک هزار هزار همت ارزش معاملات بوده و نزدیک به ۱۱۰ میلیون تن انواع کالا در این بازار معامله شد. زمانی که گفته می‌شود کالایی در بورس کالا معامله می‌شود به طور حتم معاملات با منافع زیادی همراه خواهند شد.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه وقتی کالایی در بورس کالا عرضه می‌شود، عرضه و تقاضا قابل رصد خواهد بود، ادامه داد: ابزارهای سرمایه‌گذاری در دست سیاست‌گذار است که می‌تواند طبق اعداد برای آینده برنامه‌ریزی کند. وقتی اعداد بالا می‌رود این امر نشان دهنده مشکل در یکی از مراحل تقاضا و یا عرضه و یا در بحث‌های تعرفه‌ای یا یکی از مولفه‌هادیگر در بازار  است. بورس کالا به عنوان دماسنجی است که با استفاده از متغیرهای مختلف در این بازار و نیز از طریق دستگاه‌های مختلف به کمک بازار می‌آید.

عشقی اظهار داشت: اکنون با توجه به فعالیت بیش از ۱۵ ساله بورس کالا همواره با فراز و نشیب‌هایی روبرو هستیم که در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که از این ابزار می‌توان برای تنظیم بازار بسیاری از کالاها استفاده کرد.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: در حوزه طلا همکاری‌های خوبی با ذی‌نفعان این بازارها در گذشته وجود داشته و اخیراً هم با بانک مرکزی مذاکراتی را برای انتشار اوراق سلف داشتیم، در مدت زمان کوتاهی اوراق سلف بانک مرکزی راه‌اندازی شد و به بخشی از نیاز بازار جواب داد.

وی اظهار داشت: در ادامه بحث فروش سکه به صورت ربع سکه و تمام سکه از طریق ابزارهای بورس کالا در دستور کار قرار گرفت که نشان دهنده موفقیت همکاری نزدیک بورس کالا و بانک مرکزی است.

عشقی خاطرنشان کرد: با توجه به این سوابق گام دیگری را برداشتیم و شاهد بودیم که معضل جدی در حوزه معادن طلا به صورت عمده و برای فروش آن وجود دارد، درخواست و تقاضای زیادی برای طلا داشتیم که با همکاری نزدیک وزارت صمت و بورس کالا ابزار معاملات شمش طلا در بورس کالا راه‌اندازی شد تا سرمایه‌گذاران و مردم عادی بتوانند در قطعات کوچک یک گرمی سرمایه‌گذاری کنند.

رییس سازمان بورس گفت: در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که مردم عادی برای حفظ قدرت خرید سرمایه‌هایشان وارد برخی بازار کالاهای سرمایه‌ای می‌شوند که خسارت جبران ناپذیری را برای اقتصاد کشور دارد.

وی اعلام کرد: این ابزار، ابزاری است که کمک‌کننده به تولیدکننده شمش طلا و معادن است و نیز ذخایر طلا را حفظ خواهد کرد، زیرا از این طریق می‌توان بررسی کرد که ذخایر طلا کجا نگهداری می‌شود و خزانه‌هایی که ثبت شده مورد نظارت هستند.

عشقی ادامه داد: یکی از ابزارهای خوبی که اخیراً زیرساخت آن در بازار سرمایه مورد نظر گرفته شده است، توثیق اموال و دارایی‌های مالی است.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: گواهی سپرده شمش به عنوان یک دارایی ابزار مالی شناخته شده و همه نهادها مانند بانک‌ها و دستگاه‌های قضایی که به بحث توثیق می‌پردازند می‌توانند این ابزار مالی را به صورت الکترونیک وثیقه گیری کنند و آن را مورد استفاده قرار دهند.

وی ادامه داد: امیدواریم با تکمیل این زنجیره زمینه جمع‌آوری سرمایه‌های خرد که به دنبال حفظ قدرت خرید خود را در برابر نوسانات موجود حفظ کنند، فراهم کنیم.

عشقی در ادامه به عرضه خودرو در بورس اشاره و تاکید کرد: بحث‌های زیادی برای عرضه خودرو در بورس و نحوه فروش آن پیش آمد، دود تصمیماتی که در هفت سال گذشته گرفته شد به چشم مصرف‌کننده رفت و باعث عدم توسعه این صنعت شد و دیگر محصول با کیفیت در اختیار مشتریان قرار نگرفت.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: حتی آمار تولید شرکت‌ها کاهش محسوس داشت که با توجه به شرایط پیش آمده در اوایل امسال این بحث عرضه خودرو در بورس پیش آمد که هدف این بود تا از نحوه حاکم قیمت‌گذاری در بازار فاصله بگیریم.

وی گفت: با توجه به اتفاقاتی که در چند ماه گذشته رخ داد و اصلاح قیمتی که در ۲ سال تعیین شده بود، می‌تواند به نفع مصرف‌کننده و تولیدکننده باشد.

عشقی اظهار داشت: برای اینکه شرکت‌های موجود در این صنعت که جزو صنایع استراتژیک هستند و سهم زیادی را در بحث اشتغال دارد، توسعه پیدا کنند از وزارت صمت درخواست کردیم که با توجه به مصوبات موجود، قیمت‌گذاری جدید به‌گونه‌ای باشد که ضرر و زیانی را با خود به همراه نداشته باشد و با توجه به ایجاد سود منطقی، تولیدکنندگان بتوانند سال آینده با توجه به برنامه‌هایشان برای افزایش تولید و کیفیت خودرو محصولات بهتری را در اختیار مردم قرار دهند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این مراسم گفت: ما در کشورمان بورس را به عنوان یک ساختار اساسی بازار سرمایه پذیرفته ایم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی از زمان تدوین برنامه های توسعه اقتصادی از سال ۶۸ جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور کامل تعریف شد و با اتفاقاتی که از سال ۸۴ در خصوص قانون جدید بازار سرمایه افتاد و تکمیل این قوانین در دستور کار مجلس قرار گرفت ما شاهد اتفاقات مطلوبی در این بخش بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: مسائلی که باید در حاکمیت و در ارکان نظام یعنی مجلس، دولت و قوه قضاییه قرار بگیرد این است که اگر ما این ظرفیت را به عنوان یک ساختار مهم مورد پذیرش قرار دهیم، باید ضوابط و مفروضات اجرای عملیاتی این ساختار را نیز مورد توجه قرار دهیم. نمی توان اساس بازار سرمایه را بپذیریم اما الزامات آن را نادیده بگیریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه توسعه بازار سرمایه موجب حذف رانت در کشور می‌شود، افزود: جنس بازار سرمایه الزامات خاص خود را دارد. اگر می خواهیم خروجی بازار سرمایه شفافیت اطلاعات، جلوگیری از رانت و رونق تولید در کشور، جلوگیری از خروج از سرمایه، افزایش کارآیی و اثر بخشی در حوزه اقتصادی کشور شود باید این الزامات بازار سرمایه را رعایت کنیم.

وی در ادامه متذکرشد: متاسفانه در سال های اخیر و یا حتی اکنون شاهد اظهاراتی هستیم که الزامات بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد و قطعا در دولت به این مسائل همه آگاهند.

پورابراهیمی با اشاره به مراسم رونمایی از معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالا تصریح کرد: معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالا سبب جذب نقدینگی و مانع ایجاد تلاطم های مداوم و مرتبط با بازارهای موازی در اقتصاد کشور می شود و در عین حال شفافیت اطلاعات را هم تعریف می کند. اگر کارکرد این حوزه و عملیات آن در بازار سرمایه با الزاماتش در نظر گرفته نشود، قطعا نتیجه ای که بر این فعالیتی که باید در این خصوص به دست بیاید، انجام نمی شود.

وی در ادامه اضافه کرد: آمار بورس کالا نشان می دهد که از سال گذشته تاکنون حجم معاملات بورس کالایی از هزار همت فراتر رفته است. از نظر عددی و کمی تقریبا ۵۶ درصد ظرفیت بورس کالا نسبت به سال قبل افزایش داشته است و حدود ۵۳درصد نیز ارزش معاملات از نظر قیمتی داشته که این نشان دهنده این است که بورس کالا از عدد ۶۵۰ همت به هزار همت رسیده که این جای تشکر از دست اندرکاران این بخش دارد.

پورابراهیمی سپس اظهار کرد: دو الزام مهم باید در این خصوص مورد توجه قرار بگیرد، اول اینکه در حوزه تصمیمات اقتصادی بازار سرمایه را از تصمیمات دستوری جدا کنیم. تصمیمات دستوری در بخش های مختلف خود را نشان می دهد و اولین اثر مخرب و مخل این تصمیمات در بازار سرمایه در ابعاد مختلف در خصوص نرخ ارز است. ما تجربه تصمیمات دستوری در بازار ارز را داشته ایم و چندین بار هم تکرار شده و شاید نیاز به تکرار و دادن هزینه مجدد نباشد. رابطه تصمیمات دستوری نرخ ارز در بازار سرمایه کاملا مشخص است و این با یک برآورد در سیاست های دستوری با وضعیت نابسامانی در خود نرخ ارز داشتیم.

وی در ادامه بیان کرد: دومین الزام که باید در بازار سرمایه مد نظر قرار گیرد، قیمت گذاری دستوری در حوزه بازار کالا و خدمات است. اگر هدف از  قیمت گذاری دستوری در حوزه سیاست های دستوری این است که به نفع مصرف کننده رفتار کنیم و این فرآیند را از صفر تا صد کنترل و نظارت کنیم ما با این مساله مخالف نیستیم بلکه مطلوب هم هست اما به نظر می رسد، گاهی برخی از تصمیمات در این حوزه نتیجه آن به نفع مردم نیست. چرا که در برخی موارد این تصمیمات هم به ضرر مصرف کننده و هم تولید کننده است و در عین حال یک رانت نیز ایجاد می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه در خصوص عرضه خودرو در بورس نیز ابراز کرد: برخی مطالب در فضای عمومی کشور مطرح شد که مجلس پیشنهادی را در کمیسیون تلفیق مطرح کرده بود و  در صحن علنی با تغییراتی مواجه شد و  یک پیشنهاد خاصی هم رای آورد که در نهایت نیز قابلیت اجرایی هم نداشت ؛ ما در کمیسیون تلفیق تصمیم گرفتیم این پیشنهاد مدنظر قرار نگیرد، این مساله سبب شد تا برخی تصور کنند که عرضه خودرو در بورس با مشکل مواجه شده که چنین چیزی نیست و با صراحت اعلام می کنم که عرضه خودرو در بازار سرمایه بر اساس ضوابط قانونی موجود امکانپذیر است.

  رونمایی از  سه سامانه مرتبط با معاملات شمش طلا در بورس کالا  

گفتنی است، در مراسم افتتاح معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران، که صبح امروز در محل وزارت اقتصاد و دارایی با حضور محمد مخبر، معاون اول رییس جمهوری، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و محمد پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از اعضای این کمیسیون برگزار شد، از سه سامانه مرتبط با معاملات شمش طلا در بورس کالا نیز رونمایی شد.

لازم به ذکر است، معاملات گواهی سپرده شمش طلا به عنوان یکی از جذاب ترین ابزارهای طلایی بورس کالا در شرایطی راه اندازی می شود که حتی می توان با وجه یک دهم گرم طلا اقدام به خرید یک گواهی سپرده شمش طلا کرد؛ به عبارت دیگر سرمایه های خرد نیز امکان ورود به بازار جدید طلای بورس کالا را خواهند داشت.

معاملات گواهی سپرده شمش طلا در سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی بورس کالا توسط مشتریان این گونه انجام می شود که مشتریان باید اقدام به اخذ کد معاملاتی بازار مالی از بورس کالا کنند.

البته اخذ کد بازار مالی برای اشخاص حقیقی فرآیند ساده‌ای دارد و مشتریان با مراجعه به درگاه آنلاین شرکت‎های کارگزاری دارای مجوز معاملات مشتقه مبتنی بر کالا، در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به دریافت کد بازار مالی بورس کالا کنند.

مشتریان حقوقی نیز از طریق شرکت کارگزاری خود می‌بایست اقدام به اخذ کد معاملاتی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =