اسرائیل به بن‌بست رسیده است

به نوشته هاارتص کارشناسان همگی به این نظر واحد رسیده‌اند اسرائیل امروز در یک بن بست سیاسی قرار گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، این روزنامه عبری زبان نوشت، صدها نفر از یهودیان آمریکایی در اعتراض به سفر بتسلئیل ساموتریچ وزیر دارایی اسرائیل در مقابل هتلی که قرار است او در آنجا سخنرانی کند، دست به تظاهرات خواهند زد.

حمله موشکی اسرائیل به سوریه

این خبر در حالی منتشرمی شود که قبل از آن نیز این رسانه در گزارشی تحلیلی نسبت قرار گرفتن اسرائیل در شرایط تجزیه ابراز نگرانی کرد.

این رسانه پر مخاطب صهیونیست در مقدمه گزارش خود می‌پرسد، آیا حجم شکاف در اسرائیل بزرگتر از آنی شده است که طرف‌های مختلف توانمندی بستن آن را داشته باشند؟ آیا به جای تلاش جهت وحدت، باید به سوی تجزیه پیش برویم؟ اینها مواردی است که بسیاری از مسئولین عالی‌رتبه سابق اسرائیل در حال بررسی آن هستند و در مورد اینکه آیا باید به دنبال تشکیل فدراتیو یا تقسیم اسرائیل به ایالت‌های مختلف می‌اندیشند.

هاارتص در ادامه تاکید می‌کند که گرچه کارشناسان هنوز نتایج گزارش خود را آماده انتشار در معرض افکار عمومی نمی‌دانند، اما قصد دارند، گفتمان‌های عمومی را در رابطه با گزینه‌های ممکن جهت جایگزینی ساختار فعلی اسرائیل برگزار کنند، زیرا همگی به این  نظر واحد رسیده‌اند که اسرائیل امروز در یک بن بست سیاسی قرار گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است، فوریه گذشته بود که پایگاه خبری وای نت، مقاله‌ای از مورخ مشهور اسرائیلی "یووال نوح هراری" استاد برجسته تاریخ دانشگاه عبری قدس منتشر کرد که در آن او چهره‌ای تاریک از شرایط اسرائیل ترسیم و به مخاطبانش خبر داد به فکر ترک اسرائیل است.

هاارتص به نقل از هراری افزود: من دچار ناامیدی دردناکی هستم، زیرا تمامی فاکتورهای فروپاشی برای ما تجمیع شده‌ است، اسرائیل براساس تعادل بین یهودیت و دموکراسی شکل گرفت، اما اکنون این تعادل با سرعت سرسام آوری در حال از بین رفتن است.

در بخش دیگری از این گزارش تحلیلی تاکید شده است، براساس توصیف رووین رویلین رئیس سابق (رژیم صهیونیستی) اسرائیل از چهار قبیله تشکیل شده است، اما ما شاهد سرعت شدید رشد دو قبیله از آنها هستیم.

یهودیان افراطی و صهیونیست‌های دین گرا با سرعت سرسام آوری رشد پیدا کرده‌اند کسانی که به فرزندانشان اصول دموکراسی را تعلیم نمی‌دهند و همین امر می‌تواند باعث تضعیف اسرائیل به عنوان یک ساختار لیبرال شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1174569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =