سال به پایان رسید سفره معلولان رنگین نشد / چشم انتظاری مظلوم‌ترین قشر جامعه برای ۸ ماه معوقه

۴۹ درصد از بودجه‌های سازمان بهزیستی در حوزه‌های اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی، تاکنون پرداخت نشده است و جامعه معلولان در اعتراض به این شرایط و معوقات هشت ماهه تجمعات متعددی برگزار کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، روزهای آخر سال برای معلولان رنگ دیگری دارد؛ انتظار برای دریافت معوقات هشت ماهه از بهزیستی روزهای پایانی ۱۴۰۱ را برای آن‌ها تلخ کرده است.

 مسئولان فکر کنند پدر و مادر خودشان در این مراکز زندگی می‌کنند

۴۹ درصد از بودجه‌های سازمان بهزیستی در حوزه‌های اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی، تاکنون پرداخت نشده است و این معوقات شامل مابه التفاوت افزایش حق پرستاری معلولان شدید و خیلی شدید، کمک معیشتی ماده۲۷ قانون حمایت از معلولان فصل پاییز و زمستان و حق پرستاری خانواده محور معلولان شدید و خیلی شدید بهمن و اسفند می‌شود.

جامعه معلولان در اعتراض به این شرایط تجمعات متعددی برگزار کرده‌اند که درتجمع بهمن سازمان برنامه و بودجه قول پرداخت معوقات را داد اما این وعده هم عملی نشد و حالا در روزهای آخر اسفند جامعه معلولان همچنان چشم انتظار دریافت حق و حقوقشان هستند.

مستمری‌های ناچیز و تورم روزافزون

معلولان می‌گویند: با توجه به مستمری‌های ناچیز و تورم روزافزون در بدترین و اسفبارترین وضعیتِ ممکن از نظر معیشتی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی قرار داریم و از آنجا که امکانِ اشتغال برای ما بسیار محدود است، تنها امیدمان به دریافتِ حقوقی است که در قانون حمایت از معلولان برای ما درنظر گرفته شده اما دولت از پرداختِ معوقاتِ بودجه خودداری می‌کند. 

بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص مطالبات معلولان از سازمان برنامه و بودجه گفت: از اول سال باید حق پرستاری افزایش پیدا می‌کرد، این افزایش از آذر اعمال شد و حق پرستاری از یک میلیون تومان به یک میلیون و ۵۰۰ رسید. معوقه فروردین تا آذر تاکنون پرداخت نشده است.

مروتی توضیح داد: معوقات مربوط شهریه دانشجویان معلول هم هنوز پرداخت نشده است. از طرفی معوقاتی هم در حوزه بیمه‌های خویش‌فرمایی و تامین تجهیزات توانبخشی وجود دارد.

 وی افزود: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بخش مسکن مددجویان و معلولان، غربالگری شنوایی و بینایی، شهریه دانشجویان، حق پرستاری معلولان، کمک هزینه ماده ۲۷، کمک هزینه لوازم بهداشتی و ما به تفاوت پنج ماه از افزایش حق پرستاری پرداخت نشده است. سازمان برنامه و بودجه توجهی به مطالبات ما ندارد.

مروتی عنوان کرد: افزایش ۴۰ درصدی مستمری هم در حد پیشنهاد است و هنوز به تصویب نهایی مجلس نرسیده است.

وی اضافه کرد: ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان هم حذف شده اما برخی نماینده‌ها پیشنهاداتی برای بازگرداندن ردیف بودجه مطرح کرده‌اند که امیدواریم به نتیجه برسد.

معوقات مراکز توانبخشی هم پرداخت نشده است

مشکل فقط به مستمری و حق پرستاری ختم نمی‌شود و مراکز توانبخشی هم معوقاتشان را دریافت نکرده‌اند. سعید سعدآبادی مدیرعامل انجمن عالی مراکز غیردولتی توان‌بخشی معلولان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره پرداخت نشدن معوقات این مراکز گفت: مراکز توانبخشی از ۱۲۰ هزار معلول، سالمند و بیمار روانی مضمن به صورت مراقبت شبانه‌روزی در مرکز و منزل، نگهداری می‌کند. ما سال‌هاست که قیمت تمام شده نگهداری از معلولان را به بهزیستی اعلام می‌کنیم. بهزیستی شهریور اعلام کرد که هزینه تمام شده نگهداری از یک معلول یا سالمند ماهانه ۱۰ میلیون تومان است. برآورد ما ۱۶ میلیون تومان است اما از همان ۱۰ میلیون تومانی که خودشان مشخص کرده‌اند هم تنها سه میلیون پرداخت می‌کنند.

وی افزود: بهزیستی عنوان می‌کند که برای جبران هزینه‌ها ماهیانه یک میلیون تومان هم از خانواده‌ها بگیریم. این درحالی است که ما باید حقوق پرسنل و حق بیمه آن‌ها را هم پرداخت کنیم. تنها هزینه پوشک کردن یک بچه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و به دلیل همین هزینه‌ها مجبور می‌شویم که از پوشک استفاده نکنیم و هر بار کودک معلول را در حمام بشوییم.

سعدآبادی با بیان اینکه گاهی سالمندان دچار زخم بستر می‌شوند و نگهداری از آن‌ها هزینه بسیاری دارد، عنوان کرد: کاش مسئولان فکر کنند پدر یا مادر خودشان در این مراکز زندگی می‌کنند. زخم بستر باعث مرگ عزیزان می‌شود. مشکل ما این است که همان سه میلیون تومان را هم سر موقع پرداخت نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: مراکز هشت ماه ما به تفاوت افزایش حق پرستاری طلب دارند. هزینه‌های ما چند برابر شده اما معوقات پرداخت نشده است. حقوق‌هایی که ما به مددکاران با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد پرداخت می‌کنیم، حداقل‌های وزارت کار است و نمی‌توانیم بیش از این پرداخت کنیم.

مدیرعامل انجمن عالی مراکز غیردولتی توان‌بخشی معلولان کشور با اشاره به اینکه این معلولان روزگاری مانند ما راه می‌رفتند و با یک تصادف معلول شده‌اند و نمی‌توانند کار کنند و از جامعه دور شده‌اند، بیان کرد: سازمان بهزیستی سال‌های سال قیمت تمام شده که شامل حقوق پرسنل، بیمه، اجاره مکان، غذا، پزشک، خدمات توانبخشی، دارو و درمان را اعلام نمی‌کرد و تنها عددی غیرواقعی را اعلام می‌کرد.

وی افزود: افزایش هزینه‌ها اول فروردین است اما پرداختی‌ها براساس افزایش بودجه از آذر انجام می‌شود و هر سال می‌گویند معوقات را پرداخت می‌کنیم اما تا به اسفند می‌رسیم می‎‌گویند بودجه بسته شده و پولی موجود نیست.

گلایه از نهادهای نظارتی

پدری که دو فرزند معلول دارد در پیامی به ایسکانیوز نوشته: «نه سیر از گرسنه خبر داره نه سوار از پیاده، شما بالا نشین‌ها ماشاالله هم سواره هستید و هم شکمتون سیره. در عوض از ما خبر ندارین . نمی‌دونم این حق پرستاری رو کی می‌خواین پرداخت کنید؟! سال داره به آخر می‌رسه ولی این بی‌عدالتی‌ها به آخر نمی‌رسه»

معلول دیگری هم خطاب به نهادهای نظارتی نوشته: «پس این سازمان بازرسی کل کشور کجاست؟ پس شورای نگهبان کجاست؟ پس سربازان امام زمان کجان؟ چرا کسی از سازمان خودمختار برنامه و بودجه نمی‌پرسه بودجه معلولان کجا رفته که فقط نصفه‌اش را دادن؟ پس بقیه‌اش کجا رفته؟‌ پس سازمان‌های ناظر بر عملکرد دستگاه‌ها کجان؟ چرا سکوت کردن؟ وسیعلم الذین ظلمو ایه منقلب الینغلبون»

به گزارش ایسکانیوز، سازمان برنامه و بودجه وعده داده که معوقات را تا ۲۵ اسفند پرداخت کند، باید دید بلاخره چشم انتظاری معلولان به پایان می‌رسد یا وعده‌ای بر وعده‌های دیگر افزوده می‌شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1174601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      4 0
      میگید نظرتون روبگید چی بگیم چند باربگیم نمیدونیم چرا برا همه چیز وهمه جا داخل وخارج بدجه میلیاردی هست به معلولان بدبخت که میرسه مشکل بودجه دارن تاکی میخواید سرکاربذارید مارو ما زندگی نداریم ادم نیستیم چرا این همه بی عدالتی این همه بی انصافی درحق ضعیفترین قشر جامعه مگه چقدر میدید که این همه بازی درمیارید سراین قشربدبخت خدایا توقضاوت کن ما چی بگیم به خدا نمیدونیم دیگه وبه چه زبونی بگیم موندیم
    • مهدی DE ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 0
      سلام بخدا امروز پول یارانه را به بدهی دادم امسال عید نیست ماه رمضان هم در راه است خدا میداند که ما همیشه خدا روزه دار هستیم پول لوازم بهداشتی اولیه را نداریم بخریم چند بار استفاده میکنیم حمایت کنید
    • مادر بدبخت معلول IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      0 0
      چرا با معلولین این کار رو میکنید ...معلولی ک خدا زده هست ....چرا بخواد از دست بنده هم عذاب بکشه حق پرستاری ها رو واریر کنید تو را ب خدایی ک میپرستید
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 0
      با سلام من یک معلول خیلی شدید هستم آقای رئیسی وعده داد که به معلولین کمک میکنم ولی نکرد آقای قادری هم هیچ کاری برای قشر معلول و ضعیف نکرد آیا رهبر کشورمون آقای خامنه ای از این وضعیت که خبر دارن چرا کاری برامون نمیکنن ما از رهبر توقع داریم که به ماهم رسیدگی کند ماهم جز همین مردم وآب وخاکیم ایرانی هستیم ولی خیلی بهمون ظلم میشه الان ۷ ماه هست کمک معیشتی معلولان شدیدوخیلی شدیدواریز نشده تو رو خدا کاری برامون کنید🙏