وضعیت بازار کالاهای اساسی در روزهای پایانی سال اعلام شد

در بررسی وضعیت قیمت کالاهای ضروری در ایام عید اعلام شد که قیمت گوشت گوسفندی در میدان بهمن کیلویی ۳۳۰ تا ۳۳۵ هزار تومان است و میوه عید هم با ۱۰ درصد تخفیف عرضه خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، وضعیت بازار شب عید با حضور مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی و مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تهران یکشنبه ۲۱ اسفندماه بررسی شد.

جزئیات طرح کاهش قیمت ۳۴ کالای اساسی

وی در ابتدا با بیان اینکه گوشت گوسفند ۵۰۰ هزار تومانی مورد تایید و واقعی نیست، گفت: به دلیل اینکه ممکن است گوشت لاکچری بدون چربی بوده باشد. هفته‌های گذشته میانگین تولید و ‌کشتار دام سبک روزانه ۷۳۰۰ دام در شهر تهران بود و  اکنون کشتار روزانه به ۱۱ هزار دام رسیده است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این موضوع که هفته گذشته قیمت دام سبک در میدان بهمن تهران به ۳۷۰ تومان هم رسید، ادامه داد: اما امروز در میدان بهمن  گوشت دام سبک بین ۳۳۰ تا ۳۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. بنابراین روند قیمت‌ها کاهشی است. ملاک ما برای قیمت عمده فروشی از میدان بهمن است. وقتی قیمت از گلوگاه بازار گران باشد کاسب بر اساس آن قیمت می‌دهد.

دارایی نژاد بیان کرد: من در محله پاسداران تهران گوشت ران گوسفندی را به قیمت هر کیلو ۵۰۰ هزار تومان خریداری کردم. 

امراللهی نیز با غیرمعمول خواندن این مثال گفت: این‌ مثال شبیه به این است که بدون اشاره به مدل خودرو بگویید ماشین خریدم. اما بین بنز و پراید تفاوت قیمت بسیار است. گوشتی که با استخوان و چربی باشد یک قیمت دارد. گوشت قصابی و طبق سفارش نیز قیمت دیگری دارد. 

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میانگین گوشت گوسفندی الان در تهران ۳۳۵ تا ۳۵۰ هزار تومان است، افزود: حدود ۸ درصد روی این قیمت در قصابی برای خرید لاشه گوسفند افزوده می‌شود. حالا اگر فیله یا ران باشد قیمت فرق می‌کند.

کشتار گوساله نیز افزایش پیدا کرده است. هفته گذشته روزانه ۶۰۰ راس و امروز به ۱۱۲۰ راس رسیده است. تولید کنندگان تا هفته گذشته از عرضه امتناع می‌کردند. 

وی با ذکر این مطلب که امروز قیمت لاشه یا شقه گوساله ۲۲۰ هزار تومان است، عنوان کرد: در میادین شهرداری به دلیل حذف واسطه قیمت لاشه ۲۰۳ هزار تومان است و با احتساب قیمت ران میانگین ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. گوشت چرخ کرده با قیمت ۱۷۵، گوشت گوساله مخلوط ۱۹۲ و ران گوساله ۲۲۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها توزیع می‌شود.

امراللهی خاطرنشان کرد: ما تا آذرماه همین امسال حدود ۷۰۰ هزار داد سبک و ۷۲ هزار راس دام سنگین خرید حمایتی داشتیم. این خرید حمایتی دولت از همین گوشت عشایری است که در فصل تابستان به دلیل خشکسالی روی دستشان مانده بود. دولت وارد عمل شد و آن گوشت در فروشگاه‌ها زنجیره‌ای به فروش می‌رسد.

قیمت پرتقال در میادین زیر نرخ مصوب رسید 

در ادامه دارایی نژاد با بیان اینکه ۲۶۰ میدان اقماری زیر نظر شهرداری است، گفت: ما در میدان جنس در هم به کسی نمی‌دهیم. تولید امسال پرتقال مازندران به ۳ میلیون تن رسید و قسمت این میوه در میدان بین ۱۰، ‌۱۵ و ۲۰ هزار تومان با کیفیت‌های متفاوت به فروش می‌رسد. طبق قولی که دادیم از ۵ اسفند روزانه ۵ هزار تن سیب و پرتقال در میدان عرضه می‌کنیم. قیمت پرتقال حتی از مقدار مصوب کمتر است و بین ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تهران درباره قیمت سیب گفت: در خصوص قیمت سیب هم، مبلغ این میوه بر اساس مبدا متفاوت است. ۵ درصد سیب تهران از میانه، ۴۵ درصد از مراغه و دماوند و الباقی از اهر، مشهد و زنجان و … تامین می‌شود. قیمت سیب آذربایجان از ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، سیب میانه سفید ۴۰ تومان و قرمز ۳۰ هزار تومان و سیب مراغه از ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است. 

به گفته وی طبق قانون نظام صنفی خرده فروشان می‌توانند تا ۳۰ درصد روی قیمت فاکتور بکشند.

دارایی نژاد عنوان کرد: البته برخی مخلات از جمله محله سکونت من نیز بیشتر از ۳۰ درصد روی فاکتورها کشیده می‌شود اما ممکن است قیمت میوه حراجی فروش کمتر از مغازه‌های جنوب شهر باشد و در مقابل قیمت سوپر مارکت بیشتر از حد باشد که نظارت بر قیمت‌ها در حوزه اقدامات ما نیست.  

قیمت پیاز در میادین به کیلویی ۱۳ هزار تومان رسید

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تهران با بیان اینکه قیمت پیاز در مردادماه ۷ هزار تومان بود، گفت: روزانه ۳ تا ۴ هزار تن پیاز به پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و … می‌رفت و قیمت در افغانستان به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسید. در نهایت قیمت پیاز در دی‌ماه به ۳۰ هزار تومان رسید. 

وی با اشاره به این مطلب که امروز با هماهنگی وزارت کشاورزی و بخش خصوصی قیمت پیاز از ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان است، خاطرنشان کرد: اگر کمتر از این بشود کشاورزان متضرر می‌شوند. باید از آنها نیز حمایت بشود. فعلا پیاز صادر نمی‌شود. همچنین کشت دو جیرفت و بندرعباس آغاز شده و دیگر مشکلی در این مورد نداریم. قیمت سیب زمینی نیز از ۸ تا ۱۳ هزار تومان است. 

امراللهی نیز در مقابل با اشاره به طرح تنظیم بازار گفت: یک اقدام جدیدی که وزارت جهاد در چند قلم کالا انجام داده، تنظیم بازار گوشت و میوه بوده است. اگر سال گذشته یا سنوات قبل دولت برای ایام پایان سال از ۴ ماه جلوتر به بازار ورود می‌کرد و برای بعضی محصولات قیمت می‌برید.

امسال این کار به بخش خصوصی سپرده شد. 

وی افزود: دولت در سنوات گذشته به خاطر این اقدام ضرر هنگفتی می‌کرد، اما امسال با همکاری بخش خصوصی جلوی ضرر و زیان گرفته شد و الان فرایند تنظیم بازار به دست متولیان استانی برای تهیه محصول با بهترین کیفیت و قیمت سپرده شده است.

قیمت تنظیم بازاری میوه شب عید، ۱۰ درصد  زیر قیمت بازار است
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: مباشرین تعهد داده‌اند که قیمت عرضه محصولات حداقل ۱۰ درصد زیر قیمت میوه مشابه روز باشد. 

در این برنامه مرتضی معتمد، معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی درباره وضعیت توزیع و قیمت گذاری میوه در آستانه عید نوروز گفت: امسال اصلا برای تهیه میوه شب عید وارد نشدیم. تا ۱۵ سال دولت با پول خودش میوه می‌خرید، ذخیره می‌کرد و در ایام عید زیر قیمت عرضه می‌کرد. تنظیم کننده در تمام طول سال بخش خصوصی بود و دولت نقش کوچکی در این زمینه داشت. 

معتمد افزود: با بحث‌های وزارت کشاورزی اینطور جمع بندی شد که این کار از سمت بخش خصوصی تنظیم و انجام بشود. تمام اینها در مباحث تنظیم بازار پیش بینی شده است و اگر قیمت پیاز از قیمت تمام شده کشاورز پایین تر بیاید با ابلاغ وزیر نسبت به حل مسئله اقدام می‌شود. 

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی خاطرنشان کرد: بنابراین امسال به جای مداخله مستقیم، تنظیم بازار میوه توسط بخش‌های خصوصی در هر استان به واسطه مباشر برنامه‌ریزی کردیم. هر استان میوه مورد نیاز تنظیم بازار شب عیدش را معین و مباشر استانی میوه را خریده و ذخیره سازی کرد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر با قیمت کارگروه تنظیم بازار استان میوه مورد نظر در بازار عرضه می‌شود، افزود: مباشرین تعهد داده‌اند که قیمت عرضه محصولات حداقل ۱۰ درصد زیر قیمت میوه مشابه روز باشد. دست دولت هم باز است که اگر کارگروه تشخیص داد قیمت خوب نیست، ورود کند. 

مرغ دوباره گران می‌شود؟

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت:  با در نظر گرفتن شرایط سخت تولید کننده قیمت مرغ باید حداقل بین ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان باشد. 

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در خصوص شرایط توزیع و قیمت گذاری مرغ در آستانه عید نوروز افزود:  در بهمن ماه ۱۱۷۲۰۰ مرغ در کشور عرضه می‌شد و ما از طریق تولید مرغ گرم می‌توانستیم نیاز کشور را کشتار روزانه ۷ هزار مرغ تامین کنیم. باتوجه به ذخایر خوب مرغ منجمد می‌توانیم بازار را تامین کنیم و در عید هیچ گونه مشکلی نخواهیم داشت.

اسدالله نژاد با بیان اینکه در شش ماه گذشته مرغداران به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا ۱۵ میلیارد ضرر کردند، افزود: انتظارشان از دولت این است که با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها دولت هم آستانه تحملش را نسبت به نوسانات قیمت مرغ بالا ببرد. باتوجه به آنالیزهای کارشناسی ۶۳ هزار تومان برای مرغ منطقی نیست. 

وی با ضمن بیان اینکه مولفه‌های تولید بعد از اصلاح نظام و تنظیم بازار بیش از ۵ برابر افزایش داشته است، گفت: این افزایش در قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد. با در نظر گرفتن شرایط سخت تولید کننده قیمت مرغ باید حداقل بین ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان باشد. 

مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این برنامه در خصوص قیمت مرغ گفت: قیمت مرغ در ورودی میدان بهمن ۶۳ هزار تومان است و اگر بالای این فروخته بشود، مصداق تخلف گران‌فروشی است. البته اینکه بسته بندی بشود قیمت را متفاوت می‌کند. 

امراللهی با بیان اینکه به دنبال اصلاح نظام کارآمدسازی یارانه‌ها قیمت مرغ از ۲۸ به ۶۳ رسید، خاطرنشان کرد: نهاده دام با اصلاح نظام تغییر قیمت پیدا کرد و آنالیز این افزایش قیمت مصداق گران فروشی است، چراکه در شبکه توزیع این موارد آنالیز شده است. مرغ دار ما ضرر کرده است. 

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا ۲۰ روز پیش قیمت مرغ ۴۲ هزار تومان بود ولی ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رفت. حتی در برخی مواقع تا ۳۱ هزار تومان هم به فروش می‌رسید. 

به گفته وی قیمت عمده در استان‌ها در همین رنج با نوسان کمتر از ۳ درصد خرید و فروش می‌شود. اگر شبکه زنجیره تامین و توزیع ما قیمت‌ها را رعایت کند، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. اگر اینطور نباشد تخلف است و بازرسان برخورد می کنند.

نوسانات ارزی عامل گران شدن آجیل و خشکبار

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفت: نوسانات ارز باعث حباب کاذب قیمت آجیل شد و وقت کاهش قیمتش کم شد. 

غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درباره وضعیت توزیع و قیمت گذاری آجیل در آستانه عید نوروز گفت: نوسانات ارز باعث حباب کاذب قیمت آجیل شد و وقت کاهش قیمتش کم شد. در فروشگاه بهاره قیمت آجیل چهارمغز ۶۵۰ هزار تومان و قیمت آجیل مخلوط حدود۵۰۰ هزار تومان است. 

خدامی افزود: ما ۲۷۰ نوع کالای خشکبار داریم. اگر بادام هندی، پسته و آجیل اعلا بخواهید یک مدل قیمت دارد و اگر پسته احمدآقایی و فندقی بخواهید قیمت دیگری دارد.

همچنین مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما دو جشنواره فجر تا فطر را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با همکاری اتحادیه فروشگاه و تولیدکنندگان تخفیف ۲۰ تا ۳۵ درصدی برای ۳۰ محصول لحاظ کردیم. 

امراللهی افزود: همچنین نمایشگاه‌های بهاره تا ۲۸ اسفند با حداقل تخفیف ۱۰ درصدی برقرار است و هیچ کمبودی در تامین کالاها نداریم. 

کد خبر: 1174700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =