آخرین تحولات اوکراین| روسیه حکم دیوان لاهه درباره پوتین را به رسمیت نمی‌شناسد/ امضای قرارداد اسلواکی با کی‌یف برای انتقال جنگده میگ-29

نظر بایدن درباره حکم دیوان بین‌المللی کیفری علیه پوتین، قصد چین برای ایفای نقش فعال‌تر در حل بحران اوکراین، تلاش سازمان ملل برای رفع مشکلات صادرات روسیه، تصمیم لهستان و اسلواکی برای انتقال میگ-۲۹ به کی‌یف، از جمله مهمترین رویدادها درباره تحولات اوکراین است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دیوان کیفری بین المللی لاهه روز جمعه حکم بازداشت ولادیمیر پوتین و ماریا لووفا-بلووا، نماینده تام الاختیار ریاست جمهوری روسیه در  امور حقوق کودکان را به اتهام «اخراج غیرقانونی کودکان اوکراینی» صادر کرد.

آخرین تحولات اوکراین| کربی: آمریکا تمایلی به درگیری با روسیه بر سر اوکراین ندارد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رهبر روسیه، در توضیح این تصمیم تاکید کرد که مسکو صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز به نوبه خود، در مورد اطلاعات دریافتی از لاهه گفت که تصمیمات دیوان کیفری بین المللی برای روسیه هیچ معنایی ندارد و احکام بازداشت احتمالی از لحاظ قانونی بی اعتبار هستند.

در این رابطه، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا نیز بامداد امروز، شنبه گفت که تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه در خصوص صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه را موجه می‌داند، ولی بطور کلی ایالات متحده تصمیم این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد. 

بایدن به سوال خبرنگاران در این باره پاسخ داد: «فکر می‌کنم این تصمیم موجه باشد.ولی مسئله اینجاست که این دادگاه از سوی ایالات متحده در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده است. هرچند به عقیده من، دادگاه بین المللی لاهه تصمیم بسیار قاطعی اتخاذ کرده است.»

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز شب گذشته، جمعه در نشست شورای امنیت ابراز عقیده کرد که دادگاه کیفری بین المللی (ICC) که ارگانی سیاسی و ناکارآمد بوده و همواره آماده اجرای شبه عدالت طبق دستورات رسیده از سوی غرب جمعی است، بار دیگر حقارت خود را ثابت کرده است. این دیپلمات روس افزود: «به ویژه بسیار شرم آور است که تصمیم مربوط به صدور حکم قضایی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آستانه بیستمین سالگرد تهاجم غیرقانونی ایالات متحده به کشور عراق اتخاذ شده، جایی که دادگاه کیفری بین المللی صلاحیت آن را داشت که کاری کند، ولی هیچ اقدامی برای اجرای عدالت علیه عاملان این تجاوز نظامی انجام نداد.»

نبنزیا یادآور شد: «روسیه یکی از طرفین اساسنامه رم نیست و دیوان کیفری بین المللی برای روسیه و شهروندان آن صلاحیتی ندارد. ما هرگونه سندی که از سوی این ارگان صادر شود را غیرقانونی و باطل می دانیم. همه نشانه ها حاکی از آن است که دیوان کیفری بین المللی مسیر انحلال و از دست دادن اعتبار خود را آغاز کرده و ما در این قضاوت تنها نیستیم.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سی صد و هشتاد و هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

بایدن حکم  دیوان بین المللی کیفری علیه پوتین را موجه ارزیابی کرد

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا بامداد امروز، شنبه ابراز عقیده کرد که تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه در خصوص صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه را موجه می‌داند، ولی ایالات متحده تصمیم این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد. 

بایدن در جمع خبرنگاران در چمن جنوبی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره تصمیم روز جمعه دادگاه کی‌یفری بین‌المللی درباره پوتین گفت: «فکر می‌کنم این تصمیم موجه باشد. البته مسئله این است که این دادگاه [ICC] از سوی ایالات متحده در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده است. هرچند به عقیده من، دادگاه بین المللی لاهه تصمیم بسیار قاطعی اتخاذ کرده است.»

بایدن در پاسخ به درخواستی برای اظهار نظر در  خصوص دیدار هفته آینده رهبر روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در مسکو، نیز گفت: "باید ببینیم که این دیدار چه زمانی انجام خواهد شد."

دیپلمات روس: دادگاه کیفری بین المللی به عنوان دست نشانده غرب حقارت خود را ثابت کرد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته، جمعه در نشست شورای امنیت اعلام کرد که دادگاه کیفری بین المللی (ICC) که آماده اجرای شبه عدالت طبق دستورات رسیده از سوی غرب است، حقارت خود را ثابت کرده است. وی گفت: «این دادگاه بین‌المللی مغرضانه، سیاسی و نالایق بار دیگر ناکارآمدی خود را ثابت کرد. دیوان کیفری بین‌المللی دست نشانده‌ای کشورهای غربی است که همیشه آماده اجرای شبه عدالت به دستور آنها است.»

نبنزیا افزود: «به ویژه بسیار شرم آور است که تصمیم مربوط به صدور حکم قضایی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آستانه بیستمین سالگرد تهاجم غیرقانونی ایالات متحده به عراق اتخاذ شده، جایی که دادگاه کی‌یفری بین المللی صلاحیت آن را داشت که کاری کند، ولی هیچ اقدامی برای اجرای عدالت علیه عاملان این تجاوز نظامی انجام نداد.»

نماینده روسیه یادآور شد: «روسیه یکی از طرفین اساسنامه رم نیست و دیوان کیفری بین المللی صلاحیتی برای روسیه و شهروندان آن ندارد. ما هرگونه سندی که از این ارگان صادر شود را غیرقانونی و باطل می دانیم. همه نشانه ها حاکی از آن است که دیوان کیفری بین المللی در واقع مسیر انحلال، در وهله نخست از لحاظ اعتبار و به رسمیت شناخته شدن بین المللی، را آغاز کرده است. و ما در این قضاوت تنها نیستیم. اجازه دهید یک نقل قول غافلگیرکننده از سال 2018 برای شما عنوان کنم. جان بولتون، مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده در امور امنیت ملی (2018-2019) گفت: " اجازه دهید دیوان بین المللی کیفری به خودی خود از بین برود، چرا که در هر صورت این ارگان اصلاً موجودیت ندارد".»

نبنزیا: نظامیان غربی بیش از پیش در درگیری در اوکراین مشارکت دارند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته، جمعه، در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت به این واقعیت اشاره کرد که روسیه شواهد بیشتری به دست آورده که نشان می‌دهد غرب بیش از گذشته در درگیری نظامی در اوکراین، نه تنها از طریق پمپاژ سلاح به کی‌یف، بلکه از طریق مشارکت مستقیم متخصصان و نظامیان غربی در جنگ، مشارکت دارد.  

نبنزیا گفت: «به طور کلی، روسیه با پیشروی خط مقدم جبهه نبرد، حقایق بیشتری از جنایات جنگی کی‌یف بدست آورده است. کی‌یف به منظور تحریک یک فاجعه انسانی در منطقه، حملات تروریستی و اقدامات تحریک آمیزی را در منطقه انجام می دهد.صحبت بر سر حملات روزانه به زیرساخت های تامین آب و انرژی دونباس است. علاوه بر این، حقایق انبوهی در خصوص انجام انواع شکنجه و اعدام زندانیان در اوکراین ثبت شده و غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل کی‌یف "به دلایل ایدئولوژیک توسط نیروهای امنیتی ویژه تحت تعقیب و سرکوب سیاسی قرار می گیرند.»

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات فدراسیون روسیه نیز گفت که طرف اوکراینی بیش از پیش  مزدوران خارجی را در گروه‌های مسلح خود گنجانده است که مرتکب جنایات جدی می‌شوند و به قوانین بین‌المللی بی اعتنا هستند. به گفته وی، در میان این قبیل افراد، هزاران شهروند کشورهای خارجی، از جمله مزدوران آمریکایی هستند که کاملاً حرفه ای بوده و تجربه مشارکت در درگیری های نظامی در منطقه خاورمیانه را دارند.

چندی قبل، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز به این واقعیت اشاره کرد که غربی‌ها مزدوران خود را تحت عنوان اجرای مأموریت های انسان دوستانه به اوکراین اعزام می کنند، در حالی که در بسیاری از کشورهای غربی، مزدوری یک جرم جنایی است.
برخی مقامات نظامی روسی نیز یادآور شده اند که تعداد مزدوران اروپایی در منطقه عملیاتی افزایش یافته است. گفته می شود، مزدوران خارجی حداقل از  50 کشور  در کنار نیروهای مسلح اوکراین در مقابل روسیه در حال جنگ هستند.

چین قصد دارد نقش فعالی در حل بحران اوکراین ایفا کند

گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد، اعلام کرد که مقامات پکن قصد دارندد نقش فعالتری در حل و فصل مناقشه نظامی در اوکراین ایفا کنند.

این دیپلمات شب گذشته، جمعه در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «در خصوص مشکل اوکراین، ما همیشه طرفدار صلح، گفتگو و توجه به مسائل انسانی هستیم.  ما موضع گیری خود در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین مشخص کرده‌ایم و به همکاری با جامعه بین‌المللی برای ایفای نقش فعالتر در حل و فصل سیاسی این مناقشه ادامه خواهیم داد.»

شوانگ افزود: ارسال بیش از پیش تسلیحات تهاجمی و همچنین انزوای سیاسی و ایجاد تنش، راهی که بسیاری از کشورهای غربی در پیش گرفته اند، به حل و فصل این مناقشه کمکی نخواهد کرد.

چند روز قبل، چین گانگ، وزیر امور خارجه چین، نیز تاکید کرد گفت که این کشور در درگیری در اوکراین دخالتی نداشته و هرگز به شرکت کنندگان در آن تسلیحات نداده است. به گفته وی، پکن بر اساس اصول "میان صلح و جنگ، ما صلح را انتخاب می کنیم، و بین گفتگو و تحریم، ما گفتگو را انتخاب می کنیم" هدایت می شود.

نبنزیا: غرب دو ماه فرصت دارد مشکلات صادرات محصولات کشاورزی روسیه را حل کند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته، جمعه اعلام کرد که سازمان ملل هنوز به تعهدات خود برای رفع محدودیت ها علیه صادرات کود و محصولات کشاورزی روسیه عمل نکرده است. وی در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت تاکید کرد: این بخش از توافقنامه استانبول حتی یک ذره هم اجرا نشده است.

به گفته نبنزیا، اکنون غرب دو ماه فرصت دارد تا صادرات محصولات کشاورزی روسیه را از تحریم خارج کند. این دیپلمات یادآور شد که مسکو آماده است تا توافق غلات را تا تاریخ 18 ماه مه (28 اردیبهشت ماه) تمدید کند، اما گام های بعدی را پس از حل و فصل مسائل کلیدی در این خصوص برنامه ریزی خواهد کرد.

 دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین  نیز روز جمعه اعلام کرد که طرف روسی مصلحت می داند که توافقنامه غلات را به جای 120 روز، تنها به مدت 60 روز تمدید کند.

سازمان ملل: کار برای حل مشکل صادرات کشاورزی روسیه ادامه دارد

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه اعلام کرد که این سازمان پیشرفت قابل توجهی در اجرای تفاهم نامه صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه داشته، اما همچنان مشکلاتی در زمینه سیستم های پرداخت آن وجود دارد. 

وی شب گذشته، جمعه، در نشست شورای امنیت گفت: «ما در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته ایم. البته همچنان موانعی، به ویژه در خصوص سیستم های پرداختی، باقی است. ما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم و تلاش های خود برای رفع آنها را بدون وقفه ادامه خواهد داشت.»

او معتقد است که تمدید توافقنامه غلات و تفاهم نامه امضا شده با روسیه برای امنیت غذایی جهان بسیار اهمیت دارد.

سازمان ملل همه تلاش خود را  برای تمدید توافقنامه غلات انجام خواهد داد

مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه همچنین تاکید کرد که سازمان ملل متحد هر کاری که ممکن است را برای تمدید توافقنامه صادرات غلات انجام خواهد داد.  

وی در نشست شورای امنیت سازمان جهانی گفت: در حال حاضر، سازمان ملل تحت رهبری دبیرکل [آنتونیو] گوترش، همه تلاشی خود را بکار بسته تا ابتکارعمل صادرات غلات از طریق دریای سیاه گسترش یابد. و ما به همکاری نزدیک با همه طرف ها ادامه می دهیم.

معاون دبیرکل تاکید کرد: تلاش ما در راستای اجرای کامل مفاد تفاهم نامه امضا شده بین روسیه و سازمان ملل است که متضمن تعهدات سازمان ملل برای رفع محدودیت های مختلف در صادرات کود و محصولات کشاورزی روسیه به بازارهای جهان است. 

پیش از این، دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد که ابتکار عمل صادرات غلات بعد از تاریخ 18 مارس (27 اسفند ماه) ادامه یابد. آنها در عین حال توضیح ندادند که آیا این به معنای تمدید 60 روزه معامله است یا اینکه بحث درباره جزئیات آن ادامه خواهد داشت.

اسلواکی قراردادی با اوکراین برای انتقال جنگنده های میگ-29 امضا کرد

یاروسلاو نادی، سرپرست وزارت دفاع  جمهوری اسلواکی و میروسلاو کاستران، سفیر اوکراین در براتیسلاوا، روز جمعه توافقنامه‌ای بین دولتی برای انتقال 13 فروند جنگنده میگ- 29 و همچنین دو سامانه موشکی ضد هوایی «کوب» توسط این جمهوری به کی‌یف امضا کردند.

پیش از این، دولت اسلواکی اعلام کرد که تصمیم گرفته تا جنگنده های میگ-29 خود که در ماه آگوست سال 2022 از نیروی هوایی ملی کنار گذاشته شده بودند را به اوکراین ارسال کند. 

ضمن اینکه مقامات براتیسلاوا از ایالات متحده و اتحادیه اروپا انتظار دارند که برای این هواپیماها به اسلواکی غرامت بپردازند. طبق اطلاعات رسانه های اسلواکی، واشنگتن باید تجهیزات نظامی به مبلغ 700 میلیون دلار به براتیسلاوا ارائه داده و اتحادیه اروپا نیز متعهد به پرداخت 200 میلیون دلار از یک صندوق ویژه برای این منظور است.

ادوارد هگر، سرپرست نخست‌وزیری اسلواکی در این رابطه اعلام کرد که پس از نشست فوق‌العاده کابینه دولت با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین تلفنی در این باره گفتگو کرده است. به گفته هگر، زلنسکی از تلاش براتیسلاوا برای تقویت توان دفاعی کشورش بسیار قدردانی کرده و از رئیس دولت اسلواکی دعوت کرد به اوکراین سفر کند. هگر این دعوت را پذیرفت و قصد دارد به زودی به کی‌یف برود.

سفارت روسیه در براتیسلاوا، در اظهار نظری در مورد تصمیم دولت اسلواکی برای تأمین جنگنده های میگ-29  برای کی‌یف را غیرقانونی خواند، زیرا «توافق‌های دوجانبه قبلی روسیه و اسلواکی به وضوح انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی [تولید شوروی و روسیه] به کشورهای ثالث را بدون اجازه کشور تولیدکننده آن ممنوع می‌کند.»

از سال 2014 تا آغاز جنگ، بیش از 4 هزار نفر از ساکنان دونباس جان باختند

داریا موروزوا، نماینده تام الاختیار در امور حقوق بشر در منطقه دونتسک در گزارشی که برای شورای امنیت سازمان ملل تهیه کرده، یادآور شد که از ماه جولای سال 2014 تا 24 فوریه 2022 (که عملیات نظامی ویژه روسیه برای حفاظت از دونباس آغاز شد)، بیش از 4 هزار نفر از مردم غیرنظامی ساکن منطقه دونباس در اثر اقدامات تهاجمی کی‌یف جان خود را از دست دادند. 

در این سند که روز جمعه منتشر شد، آمده است: «در نتیجه اقدامات مسلحانه نظامیان اوکراینی، 4374 نفر، از جمله 91 کودک در سرزمین دونتسک کشته شدند.»

علاوه بر این، بر اساس اطلاعات این گزارش، تقریباً 8 هزار غیرنظامی در این مدت با شدت‌های متفاوت دچار جراحت شدند که 323 نفر از آنها کودک هستند. همچنین قبل از شروع جنگ در این سرزمین، حدود 28 هزار ساختمان مسکونی  تخریب شده و برخی از آنها در اثر گلوله باران نیروهای مسلح اوکراین به طور کامل نابود شدند.

موروزوا تاکید کرد که تاکنون 600 نامه به سازمان‌های مختلف بین المللی (یونیسف، سازمان ملل، صلیب سرخ بین المللی و غیره) در مورد موارد نقض حقوق بشر در منطقه دونباس توسط نیروهای مسلح اوکراین ارسال شد، اما تاکنون به هیچیک از آنها پاسخی داده نشده است.

زاخارووا از آمریکا خواست تا به عواقب اقدامات تهاجمی خود فکر کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که مقامات آمریکایی باید درک کنند که اقدامات تهاجمی آنها علیه فدراسیون روسیه عواقبی خواهد داشت.  وی تاکید کرد: واشنگتن باید به خوبی درباره عواقب اقدامات تهاجمی فزاینده خود فکر کند که می تواند منجر به رویارویی مستقیم نظامی با روسیه شده و باعث تکرار شکست تحقیرآمیز برای ایالات متحده شبیه آنچه در ویتنام یا افغانستان رخ داده، شود.

زاخارووا بدین ترتیب به تفسیرسخنان لوید آستین، رئیس پنتاگون، در نشست آنلاین فرمت رامشتاین در مورد موضوع ادامه ارسال تسلیحات نظامی به کی‌یف پرداخت. وزیر دفاع آمریکا در این نشست اعلام کرد که بیش از 150 دستگاه تانک لئوپارد ساخت آلمان به اوکراین منتقل خواهد شد و در مجموع 9 کشور غربی متعهد به تامین این تانکها برای کی‌یف هستند. وی افزود: علاوه بر این، تعداد کشورهایی که سامانه‌های دفاع هوایی به کی‌یف ارائه می‌کنند همچنان در حال افزایش است.

برخی کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند یک میلیون مهمات برای اوکراین خریداری کنند

روزنامه Handelsblatt روز جمعه با استناد به یک سند در حال تهیه گزارش داد که چندین کشور عضو اتحادیه اروپا به رهبری جمهوری استونی و لهستان، قصد دارند در نشست آتی شورای اروپا ابتکاری برای خرید 1 میلیون مهمات برای ارتش اوکراین ارائه کنند. 

به نوشته این نشریه، قرار است این مهمات تا قبل از پایان سال جاری میلادی به کی‌یف تحویل داده شود. در عین حال یادآوری شده که پس از توافق نهایی ممکن است متن این سند تغییر کند. طبق این اطلاعات، کشورهای حوزه دریای بالتیک و لهستان و همچنین فنلاند و رومانی بر وعده‌های خاص برای تامین سلاح اوکراین اصرار دارند. فرانسه نیز حمایت خود را از این ابتکارعمل اعلام کرد. البته این ابتکار در آلمان هنوز در دست بررسی است.

روسیه 23 مقام انگلیسی را در "فهرست توقف" خود گنجاند 

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که  مسکو 23 مقام در نیروهای مسلح انگلیس، قوه قضائیه و سیستم تعزیراتی این کشور را در فهرست سیاه قرار داد. 

  در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: در رابطه با استفاده فعال دولت انگلیس از مکانیسم محدودیت‌های تحریمی یکجانبه علیه اتباع روسی و سازمان‌های داخلی و همچنین تلاش‌های همه جانبه انگلیسی‌ها در حمایت نظامی و فنی از اوکراین، تصمیم گرفته شد که تعدادی از نمایندگان نیروهای مسلح، ساختارهای تبلیغاتی، قوه قضاییه و سیستم تعزیراتی انگلیس را در فهرست توقف روسیه اضافه شوند.

مقامات لندن در تاریخ 24 فوریه (همزمان با سالگرد آغاز جنگ)، 92 شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه را تحریم کردند. علاوه بر این، لندن "ممنوعیت صادرات هر چیزی به روسیه که ممکن است برای جنگ استفاده شود را اعمال کرد".

واکنش کرملین به برنامه لهستان و اسلواکی برای تحویل میگ-29 به اوکراین 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه  در جمع خبرنگاران اعلام کرد که لهستان و اسلواکی با تامین جنگنده های میگ-29  برای کی‌یف، سطح مشارکت مستقیم خود در درگیری نظامی در اوکراین را افزایش می دهند. پسکوف تاکید کرد: «تامین تجهیزات نظامی نمی‌تواند بر نتیجه عملیات ویژه تأثیری داشته باشد، اما می‌تواند مشکلات بیشتری را برای خود اوکراین و مردم این کشور ایجاد کند».

وی افزود: تمامی تجهیزاتی که غرب به اوکراین بفرستد، هدفی برای نیروهای مسلح روسیه شده و در جریان عملیات نابود خواهد شد.

سفارت روسیه در براتیسلاوا نیز روز جمعه اعلام کرد که انتقال تجهیزات نظامی تولید شده در اتحاد جماهیر شوروی و روسیه توسط  جمهوری اسلواکی به اوکراین از لحاظ حقوقی غیرقانونی است، ضمن اینکه تنها درگیری نظامی را طولانی کرده، تعداد قربانیان از جمله غیرنظامیان را افزایش می دهد و در عین حال به حل و فصل این مناقشه کمکی نخواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: انتقال تجهیزات نظامی تولید شوروی و روسیه به کی‌یف از نظر حقوقی غیرقانونی است، زیرا توافق نامه های دوجانبه بین روسیه و اسلواکی به وضوح انتقال سلاح و تجهیزات نظامی به کشورهای ثالث، بدون اجازه کشور سازنده، را ممنوع می کند.»

اوشاکوف: درگیری در اوکراین یکی از موضوعات دیدار پوتین و شی جین پینگ است

یوری اوشاکوف، مشاور سیاسی رئیس جمهوری روسیه روز جمعه اعلام کرد که  ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و شی جین‌ پینگ، رئیس‌ جمهوری چین در نشستی حضوری خود در مسکو درباره موضوعات حساس مرتبط با وضعیت بین‌المللی، از جمله روند اوضاع در اوکراین، گفتگو خواهند کرد. 

اوشاکوف گفت: ما به این گفتگوی غیررسمی رو در روی اهمیت زیادی می دهیم. در جریان آن مهمترین موضوعات حساس کلیدی روابط دو کشور از جمله انجام تجارت در عرصه بین المللی مورد توجه قرار خواهد گرفت. طرفین توجه ویژه‌ای به مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای خواهند داشت و اوضاع پیرامون اوکراین نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

وی یادآور شد که دیدار رو در روی رهبران روسیه و چین در تاریخ 20 مارس (29 اسفند ماه) برگزار خواهد شد. روز بعد شی جین پینگ با میخائیل موشیستین، نخست وزیر روسیه دیدار خواهد کرد و  عصر آن روز هم مذاکرات در یک ترکیب محدود و گستردهادامه خواهد داشت و  سپس امضای اسناد مشترک انجام خواهد شد.

پوتین وعده داد هرگونه تهدید علیه کریمه خنثی خواهد شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اطمینان داد که مقامات این کشور تمام تلاش خود را برای خنثی کردن هرگونه تهدیداتی علیه جمهوری کریمه و سواستوپل انجام خواهند داد.  پوتین روز جمعه در نشست توسعه شبه جزیره کریمه در این باره گفت: «بدیهی است که مسائل امنیتی برای کریمه و سواستوپل به ویژه در شرایط کنونی اولویت دارد. ما هر کاری را انجام خواهیم داد تا هرگونه تهدیدی را متوقف کنیم.»

وی همچنین سالگرد اتحاد مجدد کریمه و سواستوپل با روسیه را به مردم ساکن این مناطق تبریک گفت و یادآور شد: «9 سال پیش، ساکنان کریمه و سواستوپل، انتخاب تاریخی قطعی و نهایی خود را انجام دادند - اینکه دوباره و برای همیشه بخشی از کشور بزرگ فدراسیون روسیه شوند.»

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1175187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =