مشارکت ۱۰ هزار دانشجو در اردوهای جهادی ماه رمضان ۱۴۰۲

معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی از برگزاری اردوهای جهادی در حاشیه شهرها همزمان با ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر از دانشجویان در اردوهای جهادی ماه رمضان مشارکت می‌کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، رضا غلامزاده معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی اظهار کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده بود تا از ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ تا ۳ فروردین ۱۴۰۲ حدود ۱۵ هزار نفر از دانشجویان در قالب اردوهای جهادی به مناطق روستایی و کم برخوردار اعزام شوند که تاکنون حدود ۸۰ درصد از این اردوها برگزار شده اند.

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد

وی با بیان اینکه بستر اردوهای جهادی به صورت استانی و شهرستانی فراهم شده تا با ایجاد قرارگاه‌های متمرکز دانشگاه‌ها و گروه‌های جهادی بتوانند اعزام‌ها را به صورت مستقل و با نفرات بیشتری انجام دهند، افزود: با توجه به وقوع زلزله خوی اردوهای جهادی بسیاری از استان‌های ترک زبان و استان‌های غربی در مناطق زلزله زده این شهرستان با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و انجام فعالیت‌های فرهنگی برگزار شد. همچنین اردوهای جهادی در برخی از استان‌های غربی در قالب اردوهای چهار روزه در اوایل اسفندماه برگزار شده است.

غلامزاده با اشاره به اینکه در اردوهای هجرت دانشجویان به انجام فعالیت‌های فرهنگی و ارائه خدمات آموزشی شامل برگزاری اعتکاف علمی و کلاس‌های رفع اشکال ویژه دانش آموزان در مقاطع مختلف مبادرت ورزیدند، اظهار کرد: اکثر گروه‌های جهادی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در این اردوها به ارائه خدمات درمانی شامل دندانپزشکی، زنان و زایمان و گوارش پرداختند.

وی با بیان اینکه مرمت و ساخت منازل مسکونی محرومین و مرمت، تعمیر و تجهیز مدارس مناطق کم برخوردار نیز از جمله فعالیت‌های عمرانی دانشجویان در اردوهای هجرت بوده، اضافه کرد: مرمت، تعمیر و تجهیز مدارس مناطق کم برخوردار شامل شاداب سازی و بهسازی، رنگ آمیزی و نقاشی کلاس‌ها و حیاط مدارس و تعمیر میزها و نیمکت‌ها نیز از دیگر فعالیت‌های عمرانی است که با همکاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برگزار می‌شود و بیشتر دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این طرح به نقش آفرینی می‌پردازند.

غلامزاده با اشاره به اینکه در اردوهای جهادی امسال سعی شد تا دانشگاه‌ها به طور مستقل نسبت به اعزام دانشجویان به مناطق محروم اقدام کنند، تصریح کرد: پویش به بلندای نخل اقدام ویژه‌ای است که همزمان با برگزاری اردوهای راهیان نور در مناطق عملیاتی جنوب کشور واقع در هویزه و نخل خین اجرا شد. این طرح با هدف غرس ۷۵۰۰ نهال خرما توسط برخی از گروه‌های جهادی حاضر در استان خوزستان و همچنین دانشجویانی که در قالب اردوهای راهیان نور به مناطق عملیاتی اعزام شده بودند اجرا شد به گونه‌ای که تاکنون حدود ۷۰ درصد این نهال‌ها کاشته شده اند.

وی با بیان اینکه گستردگی اردوهای رهیان نور، قرار گرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان و عدم حمایت لازم از سوی برخی نهادها و دستگاه‌ها اردوهای جهادی امسال را تحت الشعاع قرار داد، افزود: دستگاه‌ها و نهادهای مختلف علاوه بر کمک‌های مالی باید برخی ظرفیت‌ها را برای گروهای جهادی تامین کنند که در این راستا ما توانستیم وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور و برخی سازمان‌های دیگر را با خود همراه کنیم؛ اما مجموعه‌های مانند آب و فاضلاب روستایی در حوزه آبرسانی و وزارت راه و شهرسازی در تامین مصالح می‌توانستند اقدامات بهتری را رقم بزنند.

غلامزاده بیان کرد: دانشجویان جهادی پیمانکار نیستند و اگر حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف آن‌ها صورت بگیرد می‌توانند هزینه تمام شده اجرای پروژه‌های عمرانی را کاهش دهند و اتفاقات بهتری را رقم بزنند.

معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی اظهار کرد: همزمان با ماه مبارک رمضان و از ۳ فروردین تا عید فطر خدمت رسانی گروه‌های جهادی در قالب اردوهای یک تا سه روزه و طی روزهای آخر هفته و در حاشیه شهرها برگزار می‌شوند. در این اردوها گروه‌های جهادی می‌توانند در عرصه‌های مختلف به مردم حاشیه شهرها خدمت رسانی کنند.

وی با بیان اینکه در اردوهای جهادی ماه مبارک رمضان پیش بینی شده تا بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر از دانشجویان به مناطق حاشیه شهر اعزام شوند اگر چه ممکن است استقبال از این اردوها نیز افزایش یابد، تصریح کرد: طبق برآورد صورت گرفته اردوهای جهادی ماه مبارک رمضان در ۵۰۰ منطقه حاشیه نشین کشور برگزار می‌شوند و قرار است گروه‌های جهادی دانشجویی و دانش آموزان این محلات به انجام برخی فعالیت‌ها بپردازند؛ مثلا در دهه اول ماه رمضان بهسازی و مرمت مدارس حاشیه شهر انجام می‌شود و در دهه دوم جشن‌های میلاد امام حسن (ع) ویژه دانش آموزان برگزار خواهند شد. همچنین در شب‌های قدر علاوه بر پهن کردن سفره‌های افطاری ساده و توزیع بسته‌های معیشتی در بین خانواده‌های محروم مراسم‌های احیاء شب‌های قدر برگزار می‌شوند.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

کد خبر: 1175258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =