آلمانی‌ها با روبات از سالمندان مراقبت می‌کنند

آلمان یکی از کشورهایی است که با کمبود مددکاران اجتماعی مواجه است و از این رو از روبات‌ها برای مراقبت از سالمندان استفاده می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ آلمان پرجمعیت‌ترین کشور اروپایی است و یکی از جوامعی به شمار می‌رود که به سرعت در حال پیر شدن است. تعداد افرادی که در آلمان نیاز به مراقب دارند، روز به روز در حال رشد است و آنطور که تخمین می‌زنند تا سال ۲۰۵۰ حدود ۶۷۰ هزار پست مراقبتی و مددکاری در این کشور خالی خواهد شد. از این رو، محققان در حال رقابت هستند تا بتوانند روبات‌هایی ابداع کنند که برخی از وظایف پرستاران، مراقبان و پزشکان را برعهده بگیرند.

«گرمی» (Garmi) یکی از این روبات‌هاست که از فناوری‌های پیشرفته مانند روباتیک، فناوری اطلاعات و فناوری سه‌بعدی برای مراقبت از سالمندان بهره می‌برد. گرمی یک روبات انسان‌نمای سفید رنگ است که از نظر ظاهر تفاوت چندانی با یک روبات معمولی ندارد؛ روی یک سکوی چرخدار می‌ایستد و مجهز به صفحه‌نمایش سیاهی است که دو دایره آبی به عنوان چشم روی آن تعبیه شده است. ولی از نظر سالمندان، گرمی فقط یک روبات نیست؛ بلکه همدم و رفیق‌شان است.

آمکا؛ پیشرفته‌ترین روبات انسان‌نمای دنیا + ویدئو

گرمی نه تنها قادر به تشخیص بیماران است، بلکه می‌تواند مراقبت و درمان سالمندان را نیز انجام دهد و جالب است بدانید که ۱۲ دانشمند آلمانی این روبات را با کمک پزشکان در موسسه روباتیک و هوش ماشینی مونیخ ساخته‌اند. این موسسه که بخشی از دانشگاه فنی مونیخ است، لابراتوار تخصصی خود را با نام «گارمیش» در یک پیست اسکی مستقر کرده که خانه بسیاری از مسن‌ترین آلمانی‌ها در آنجا قرار دارد.

عبدالجلیل ناصری، 43 ساله و دانشمند ارشد این لابراتوار، می‌گوید: امروزه خودپردازهایی وجود دارند که می‌توانیم پول نقد از آنها دریافت کنیم. پس می‌توانیم تصور کنیم که روزی براساس همین مدل، مردم برای معاینه پزشکی خود به نوعی مرکز فناوری بروند و یک روبات بخرند. سپس پزشکان نتایج تشخیص روبات را از راه دور ارزیابی می‌کنند و براساس آن دارو و درمان تجویز می‌کنند. این امر به ویژه برای افرادی که در جوامع دور زندگی می‌کنند، ارزشمند باشد. از طرف دیگر، دستگاه می‌تواند خدمات شخصی‌سازی‌شده‌تری را در خانه ارائه دهد؛ با سرو غذا، باز کردن بطری آب، درخواست کمک در صورت افتادن شخص یا هماهنگی‌های لازم برای تماس ویدئویی با خانواده و دوستان.

از سوی دیگر، پزشکان نیز می‌توانند روبات را از راه دور دستکاری کنند و قرائت‌های تشخیصی را جمع‌آوری کنند.

سازندگان گرمی می‌گویند: این روبات مثل یک کودک سه ساله است. ما باید همه چیز را به او یاد دهیم. از سال 2030، باید بتوانیم این نوع فناوری را در جامعه خود ادغام کنیم.

آنها می‌افزایند: البته باید دید که آیا بیماران و سالمندان نیز این روبات را می‌پذیرند یا خیر. آنها باید یاد بگیرند که به روبات‌ اعتماد کنند و همانطور که امروزه از تلفن هوشمند استفاده می‌کنند، از روبات هم استفاده کنند.

کد خبر: 1175310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =