اجرای طرح پایش مراکز آموزش علمی کاربردی در همه استان‌ها/ توجه به آمایش سرزمین در جذب استادان دانشگاه ضروری است

«ضرورت توجه به آمایش سرزمین در جذب استادان دانشگاه، اجرای طرح پایش مراکز آموزش علمی کاربردی در همه استان‌ها و اعلام زمان برگزاری آزمون زبان انگلیسی MSRT در سال جدید» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در هفته پایانی اسفند ماه ۱۴۰۱ با خبرهایی مانند «ضرورت توجه به آمایش سرزمین در جذب استادان دانشگاه، اجرای طرح پایش مراکز آموزش علمی کاربردی در همه استان‌ها و اعلام زمان برگزاری آزمون زبان انگلیسی MSRT در سال جدید» همراه بود.

کاهش ۵ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌‍التحصیلان آمریکایی

«تجارت ۳۰۰ میلیارد دلاری جذب دانشجوی خارجی، واکنش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحریمش توسط اتحادیه اروپا و افزایش ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری ۱۴۰۲» دیگر خبرهای مهم آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

اجرای طرح پایش مراکز آموزش علمی کاربردی در همه استان‌ها

محمد فتحیان معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این که طرح پایش مراکز آموزش علمی کاربردی در همه استان ها اجرایی شد و بیش از ۴۷۰ مرکز فعال را مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: حدود ۲۲۰ هزار دانشجو در ۵۴۰ مرکز فعال در ۳۲ استان با احتساب دو استان تهران غرب و شرق از طریق نزدیک به ۴۰ هزار مدرس در حدود ۱۰۰۰ برنامه درسی سطوح مختلف آموزش‌های متنوع و تخصصی عالی را سپری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه ششم توسعه از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ باید درحوزه آموزش‌های عالی مهارتی به سهم حداقل ۳۰ درصدی می رسیدیم که حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد آن محقق شد، خاطر نشان کرد: در برنامه هفتم توسعه نیز سهم ۳۷ درصدی مد نظر قرار گرفته است و این نشان می دهد فاصله ما از اهداف برنامه‌ای زیاد است و یقینا بخش مهمی از این نقش را دانشگاه جامع علمی کاربردی باید ایفا نماید.

ضرورت توجه به آمایش سرزمین در جذب استادان دانشگاه

محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم با بیان این که موضوع آمایش سرزمینی در جذب اساتید دانشگاه‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: البته این موضوع خارج ازحوزه کاری مرکز جذب وزارت علوم است و مربوط به مرکز نظارت وزارت علوم می‌شود.

وی افزود: بنابراین در جذب اساتید باید بخش مذکور فعال شود، چرا که دانشگاه‌ها ممکن است نیاز خود به اساتید را به صورت بخشی، استانی و یا کشوری لحاظ کنند که بسیار با هم متفاوت است.

امیرحسینی ادامه داد: اگر جذب اساتید به صورت کشوری دیده شود به نفع کل جامعه خواهد بود، به هرحال افرادی که در این موضوع فعال هستند، باید بیشتر دقت کنند.

گفتنی است، آمایش آموزش عالی یکی از ارکان جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها است. هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال گذشته اعلام کرده است که جذب اعضای هیأت علمی باید براساس آمایش صورت می‌گیرد و مجوزهایی که برای جذب ارائه می‌شود، براساس آمایش است.

تجارت ۳۰۰ میلیارد دلاری جذب دانشجوی خارجی

سید محمودرضا آقامیری سرپرست دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که در جهان ۵ میلیون دانشجوی خارجی وجود دارند که از میان آنها دو درصد دانشجوی پناهنده محسوب می‌شوند، اظهار کرد: در حالی‌که یک میلیون صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد، باید زمینه را برای جذب دانشجویان خارجی فراهم کنیم که تحقق این مهم، نیازمند ابزارهایی است.

وی افزود: اکثر دانشگاه‌های جهان که به جذب دانشجوی بین‌الملل اهمیت می‌دهند، به دنبال بهره‌بردن از تجارت ۳۰۰ میلیارد دلاری حاصل از آن هستند. در این راستا، سه عامل کیفیت یعنی برنامه علمی و آموزشی قوی، ایجاد شرایطی با صرفه مالی برای دانشجویان و در نهایت تسهیل دسترسی‌های کنسولی و اداری که بخشی به دانشگاه و بخشی به بیرون از دانشگاه مربوط می‌شود، مهم‌ترین ابزار لازم برای جذب دانشجویان بین‌الملل است.

آقامیری گفت: اگر می‌خواهیم دانشجو جذب کنیم، باید زبان جوانان دانشجوی متقاضی را بفهمیم و با آن زبان با آنها صحبت و تصور زیبایی از محیط مان در ذهن آنها ایجاد کنیم. در این حوزه یکی از ابزارهای مهم فضای مجازی است. لازم است یک برندینگ و هویت شاخص از خود بسازیم.

واکنش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحریمش توسط اتحادیه اروپا

 اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی را علیه کشورمان اعلام و طی آن ۸ نفر از مقامات کشور را در لیست تحریمی خود قرار داد. همچنین اتحادیه اروپا شورای عالی انقلاب فرهنگی را در لیست تحریمی خود قرار داد.

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به این اتفاق و قرار گرفتن اسمش در لیست تحریمی اتحادیه اروپا در صفحه شخصی خو در فضای مجازی نوشت: «با گذشت دو ماه فعالیت بنده در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحریم اتحادیه اروپا، مضحکانه و بی ارزش است؛ چون نه مالی در اروپا دارم و نه تعلقی، اما انگیزه شورا را در تحقق منظومه فرهنگی امامین انقلاب مضاعف می‌سازد».

خبرهای آزمونی در هفته‌ای که گذشت

زمان برگزاری آزمون زبان انگلیسی MSRT در سال جدید اعلام شد

اولین آزمون زبان msrt در سال جدید، روز جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و ثبت‌نام این آزمون از ساعت ۱۲ روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. حوزه های برگزاری در تقویم آزمون درج می شود.

افزایش ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری ۱۴۰۲

 ابوالفضل باقری فرد از افزایش ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: ظرفیت رشته های دستیاری نسبت به سال گذشته با توجه به نیاز و زیرساخت دانشگاه ها و مراکز درمانی افزایش پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر دارندگان مدال طلا و نقره، از امسال دارندگان مدال برنز نیز می‌توانند بدون گذراندن طرح در آزمون دستیاری شرکت کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: در دو رشته بیهوشی و طب اورژانس که مورد نیاز کشور است نیز همه دانشجویان پزشکی که تا شهریورماه سال ۱۴۰۲ فارغ التحصیل می‌شوند می‌توانند بدون گذراندن طرح در آزمون دستیاری ۱۴۰۲ در دو رشته بیهوشی و طب اورژانس شرکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =