وضعیت بازار طلا و سکه در سال ۱۴۰۲/ قیمت‌ها صعودی می‌شود؟

بازار طلا و سکه در روزهای پایانی سال با نوسانات زیادی همراه بود، آیا این نوسانات و روند صعودی قیمت‌ها در سال جدید نیز همراه این بازار خواهد بود؟

 به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار طلا و سکه در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ با نوسانات زیادی همراه شد، به نوعی که می‌توان گفت در ظرف مدت یک ماه قیمت سکه چند میلیون افزایش یافت. این در حالی است که طبق پیش بینی کارشناسان این بازار؛ امکان دارد این نوسانات در سال ۱۴۰۲ با این بازار همراه خواهد شد. 

قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۲ صعودی خواهد بود/ تاثیر منفی قیمت‌گذاری دستوری بر کنترل بازار

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره آخرین وضعیت بازار طلا و سکه اظهار کرد: وضعیت بازار طلا و سکه وابسته به بازار ارز است، اگر اختلاف نرخ ارز بانک مرکزی و بازار آزاد بیشتر شود، انگیزه سوداگری بیشتر در نتیجه قیمت ارز افزایش خواهد یافت. 

وی با بیان اینکه گردش طلا و ارز همسو است،‌ افزود: انگیزه سوداگری نیاز کاذب است که سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود. زمانیکه قیمت ارز افزایش پیدا کند، قیمت طلا و سکه نیز صعودی می‌شود. 

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ یکی از سال‌ها پر نوسان برای بازار سرمایه گذاری بوده است، تصریح کرد: اختلاف بازار ارز با بازار آزاد در هیچ جای دنیا به این شکل نیست. بازار ارز به صورت هیجانی و پر شتاب در حال افزایش است بنابراین توصیه می‌شود افرادی که قصد ورود به این بازار را دارند به صورت سنجیده عمل کنند تا متضرر نشوند.

صفاری درباره تاثیر قیمت گذاری دستوری بر بازار،‌گفت: این روش نیز تاثیر مثبتی برای کنترل بازار نخواهد داشت و تنها انگیزه سوداگری و تقاضا را افزایش می‌دهد که به دنبال آن قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

یکی از دلایل عمده افزایش قیمت در این بازار افزایش تقاضاست، تقاضایی که طبق گفته تعدادی از کارشناسان کاذب است و می‌تواند بازار را دچار نوسان کند.

عبادالله محمدولی، عضو اتحادیه بازار طلا و سکه و کارشناس این بازا ردر گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره وضعیت فعلی این بازار اظهار کرد: مردم به جهت اینکه ارزش پولشان کم نشود، در فصول مختلف به بازارهای مختلف از جمله خودرو، طلا و سکه روی می‌آورند؛ این حجم از تقاضا نیز در نوسانات این بازار تاثیر گذار است.

این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان به اینکه،‌ نوسانات فعلی بازار طلا و سکه همچون گذشته افسار گسیخته نیست، گفت: در گذشته وضعیت بازار خیلی درهم و برهم بود و قیمت‌ها به صورت نجومی رشد می‌کرد،‌ اما حالا با اقداماتی که در حال انجام است امیدواریم پول ملی، قدرت و ارزش خود را حفظ کند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که رویکردمان بازرگانی باشد، پول ملی ارزش خود را حفظ نخواهد کرد.

محمدولی مطرح کرد:توصیه می‌شود افراد برای سرمایه‌گذاری در این‌بازار هیجانی رفتار نکنند، چرا که سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا به هیچ وجه در مقطع کوتاه‌مدت مناسب نیست؛ بازار طلا و سکه برای حفظ سرمایه خوب است اما به شرط سرمایه‌گذاری در بلندمدت.

بازار طلا و سکه در سال ۱۴۰۱ نوسانات بی سابقه ای را تجربه کرد، حالا باید منتظر ماند و دید که آیا تصمیمات اقتصادی و روابط خارجی ایران با عربستان و سایر اقدامات چه تاثیری میتواند بر این بازار سرمایه بگذارد. آیا نوسانات بازار طلا و سکه کنترل خواهد شد و بازار به آرامش خواهد رسید.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1175518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =