اظهارنظرهای متناقض مسئولان درباره پیک هشتم کرونا

وزیر بهداشت درحالی از آغاز موج هشتم کرونا خبر می‌دهد که معاون بهداشت او دو ماه پیش از عبور قله پیک هشتم خبر داده بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با شروع تعطیلات نوروز و آغاز سفرها آمار مبتلایان به کرونا هم افزایش پیدا کرد. بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم اکنون ۱۰ شهر کشور در وضعیت قرمز رنگ‌بندی کرونایی قرار دارند و طی شبانه روز گذشته نیز ۱۷ نفر بر اثر این بیماری کرونا جان خود را از دست دادند اما آنچه در این میان سوال برانگیز است، اظهارنظرهای متناقض مسئولان از پیک هشتم کرونا است.

عین‌اللهی: مراجعات مردم به مراکز درمانی ۵۹ درصد افزایش یافت

اوایل دی سال گذشته پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت از مشاهده نخستین مورد ابتلا به زیرسویه‌های جدید اومیکرون در کشور، خبر داد. پاک‌آیین در توضیح بیشتر درباره ورود این سویه‌های جدید به کشور گفته بود: سه مورد ابتلا به زیرسویه‌های جدید اومیکرون که در بسیاری از کشورهای جهان شایع است، در آزمایشگاه مرجع دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تشخیص داده شده که ۲نمونه آن مربوط به زیرسویه BQ۱ و یک مورد هم مربوط به زیرسویه XBB است.

 پس از آن حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت شروع موج هشتم کرونا در کشور را تأیید کرد: سه سویه جدید کرونا به نام‌های BQ۱، XBB و BA۲ در بیماران اخیر مشاهده و پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است.

به ‌گفته این مسئول، بررسی وضعیت بیماری در کشورهای اروپایی حاکی از سرعت شیوع سویه‌های جدید بوده و کشورهایی همچون فرانسه و آلمان را به سرعت درگیر کرده است. او با بیان اینکه قدرت انتقالXBB ۵ برابر بیشتر از دلتاست، عنوان کرده بود: پیک بیماری با گذشت چهار ‌تا۶ هفته از زمان آغاز موج هشتم رخ می‌دهد و باید به سرعت، مرزها رصد شده و بیماران مشکوک شناسایی شوند.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، عنوان کرد: موج هشتم کرونا را پشت سرگذاشتیم و ۱۰روزی است که از قله این موج عبور کرده‌ایم.

وی افزود: میزان مراجعان سرپایی و بستری‌ در حال کاهش بوده و این در حالی است که در کشورهای آمریکایی و اروپایی، همچنان مرگ‌های چندصدتایی رقم می‌خورد اما در کشور ما، بررسی وضعیت بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که شرایط خوب است و فوتی‌هایمان تک رقمی ثبت می‌شود.

درحالی که معاون بهداشت در بهمن ماه از عبور قله پیک هشتم خبر داده بود، چند روز پیش وزیر بهداشت در سفر به مشهد در اظهارنظری متناض عنوان کرد: پیش بینی شده بود موج هشتم کرونا از بهمن در کشور ایجاد شود، اما با تأخیر از اواخر اسفند وارد شد و هم اکنون این موج در کشور ایجاد شده است از این رو رعایت دستورهای بهداشتی و واکسیناسیون، مهم‌ترین راهکار در پیشگیری از این بیماری است.

به گزارش ایسکانیوز، رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار کاهش پیدا کرده و مردم تقریبا به زندگی پیش از کرونا باز گشته‌اند و در چنین شرایطی آمار کرونا رو به افزایش است و در این بین اظهارنظرهای متناقض مسئولان و شفاف نبودن اطلاع‌رسانی‌ها باعث می‌شود تا مردم متوجه اهمیت رعایت پروتکل‌ها نباشند و اخبار را جدی نگیرند. ضعف در اطلاع‌رسانی و اظهارنظرهایی از این بر افزایش بی‌اعتمادی مردم دامن می‌زند و وزارت بهداشت باید پس از گذشت چندین سال از آغاز کرونا در رویه اطلاع‌رسانی‌های خود تجدیدنظر کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1175600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =