آشفتگی در بازار خودرو/  قیمت‌ها در سال ۱۴۰۲ به کدام سو خواهد رفت؟

سالی که گذشت قیمت خودروهای داخلی و خارجی به دلیل نوسانات قیمت ارز با تغییرات زیادی روبرو شد، به طوری که طی یک سال، پژو ۲۰۷ با ۳۳۸ میلیون تومان افزایش قیمت همراه شد.

 به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت خودرو تا روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ با نوسانات زیادی همراه بود، به نوعی که می‌توان گفت بازار خودرو حتی شاهد یک روز آرام نبود. خودروهای پرطرفدار در سال گذشته با افزایش قیمت چند میلیونی همراه شدند؛ با مقایسه قیمت خودروهای پرطرفدار در سال ۱۴۰۱ با قیمت آن‌ها در سال ۱۴۰۰ می‌توان به میزان رشد قیمت خودروها در بازار پی برد، به عنوان مثال قیمت پراید در ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ با قیمت ۳۳۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. این در حالی است که این خودرو در اسفند ۱۴۰۰ تنها ۱۸۵ میلیون تومان قیمت داشت. این مقایسه نشان از افزایش ۱۵۳ میلیون تومانی قیمت طی یک سال دارد.

عرضه غلط خودرو در بورس کالا / سفر رئیسی به چین چه دستاوردی برای بازار خواهد داشت؟

همچنین قیمت پژو ۲۰۷ طی ماه‌های اخیر نیز روند افزایشی داشت. به طوری که اسفند ۱۴۰۱ این خودرو به ۷۰۵ میلیون تومان نیز رسید. در حالی که پژو ۲۰۷ سال ۱۴۰۰ در قیمت ۳۶۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. به عبارتی دیگر، این خودرو طی یک سال حدود ۹۲ درصد رشد قیمت‌ را تجربه کرد.

در کنار افزایش قیمت خودروهای داخلی، قیمت خودروهای خارجی نیز با سرعت افزایش پیدا کرد. به عنوان مثال هیوندای سوناتا مدل ۲۰۱۸ هیبریدی پرچمدار رشد قیمت طی یک سال است. در حالی که این خودرو در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ با قیمت دو میلیارد و ۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، در اسفند ۱۴۰۱ به قیمت چهار میلیارد و ۸۶۰ رسید.

در همین راستا امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس اقتصادی  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره وضعیت بازار خودرو در سال جدید اظهار کرد: سال جدید باتوجه به پیش بینی‌هایی که درباره تورم شده است، وضعیت بازار خودرو بدتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت خودرو ارتباطی به تولید خودرو ندارد، گفت: در حال حاضر تولید خودرو در کنار قیمت آن افزایش یافته است و ارزش پول ملی است که مانع کاهش قیمت خودرو می‌شود.

بازار خودرو هیجانی شده است

کاکایی درباره حذف خودروها از سبد تولید،‌بیان کرد: در میان تمام مشکلات بازار خودرو، خودروسازان نیز تصمیم به حذف خودروهایی از جمله تیبا و سمند کرده‌اند. حذف خودرو باعث افزایش ناگهانی قیمت خودرو خواهد شد، زیرا تقاضا برای آن خودرو بیشتر می‌شود.

کارشناس اقتصادی افزود: زمانی که پراید را از چرخه تولید حذف کردند، قیمت آن با تیبا برابر شد، اگر خودرو ۲۰۶ را از چرخه تولید حذف کنند قیمت آن به ۲۰۷ خواهد رسید. 

کاکایی با بیان اینکه بازار خودرو هیجانی شده است،‌ گفت: اگر تورم نداشتیم هیجان بازار عملکرد مثبتی داشت. روزهای آینده برای بازار خودرو، روزهای خوبی نخواهد بود و سال جدید شرایط سخت تر از گذشته می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر همین وضعیت تداوم یابد، کمبود آب و برق، گاز بیشتر را خواهیم داشت در نتیجه تنش بیشتری در تولید صورت خواهد گرفت.

در کنار نوسانات بازار ارز، تصمیماتی نیز برای این بازار از جمله واردات خودرو، عرضه خودرو در بورس و تغییر در چگونگی قرعه کشی خودرو گرفته شد، که میتوان گفت این تصمیمات تا به امروز نتواسته است کمک قابل توجهی به بازار خودرو کند.

وضعیت خودرو روز به روز بدتر می‌شود

حسین راغفر اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه الزهرا  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در این باره اظهار کرد: در شرایطی که کشور ارز ندارد چرا باید خودرو شخصی وارد کشور شود. آشفته بازاری که به اسم ترافیک به وجود آمده است ناشی از واردات و مونتاژ بی رویه خودروهای داخلی است. چرا حمل و نقل عمومی و ارتقای آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ما مبالغ هنگفتی از چین طلبکاریم، مافیای خودرو، خودرو شخصی وارد می‌کند و این‌ ها را به قیمت ۱۴ هزار دلار به قیمت ۴۰ هزار دلار می‌فروشد. این سود بزرگی اینجا نصیب مافیا می‌شود.

وی افزود: وضعیت خودرو روز به روز بدتر می‌شود گرچه واردات خودرو یک مسکن موقتی است و قطعا مافیای خودرو این اقدام وزارت صمت را منتفی خواهند کرد. ما طلبمان را از چین و کشورهای دیگر باید برای توسعه حمل و نقل عمومی مصرف کنیم. چین یکی از کشورهایی است که در این حوزه بسیار پیشرفته است.

حال این سوال مطرح است که آیا بازار در سال ۱۴۰۲ نیز شاهد این نوسانات قیمتی و تغییرات خواهد بود؟ طبق گفته کارشناسان با روشی که در حال حاضر دولت و وزارت صمت در پیش گرفته و سعی در کنترل بازار دارند، نه تنها وضعیت بازار خودروی کشور بهبود نخواهد یافت، بلکه به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =