لزوم توجه به نقش دانشگاه در حل مسائل کشور/ دانشگاه آزاد، اقتصادی مردمی دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: اگر هر استان و هر منطقه‌ای بر اساس ظرفیت‌های دانشگاهی خود مسائل را شناسایی و راه حل ارائه دهد، طبیعتا در مجموع کشور دچار تحول مثبت خواهد شد.

محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: رهبر انقلاب شعار سال جدید را مهار تورم و رشد تولید قرار دادند که با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دو محور مهم درون زا بودن و برون نگر را شامل می‌شود. دولت با اجرای سیاست‌های صحیح اقتصادی، مجلس شورای اسلامی از طریق قانون‌گذاری و قوه قضائیه با نظارت بر اصناف و نهادهای متولی قیمت‌ها می‌توانند به تحقق شعار سال کمک کنند. البته در این میان نقش دولت از سایر قوا مهم‌تر است. ما نیازمند سیاست‌های راهبردی در حوزه اقتصادی هستیم تا در نتیجه آن خطاهای سیستماتیک کاهش یابد.

طرح “مهارت‌یار”، تحقق واقعی ارتباط دانشگاه با صنعت

وی افزود : در بعضی بخش‌ها مثل بازار خودرو که تولید کشور به میزان قابل قبولی پیشرفت نکرده و یا بازار رقابتی در آن حوزه نداریم، ناچارا باید نسبت به واردات بعضی کالاها اقدام کنیم تا بتوانیم بخشی از قیمت‌ها را کنترل کنیم. زیرا یکی از اسباب مهار قیمت، رقابتی کردن بازار هاست که در اقتصاد خصوصی نماد بیشتری دارد.

دهقانی بیان کرد: اگر بخواهیم تورم را مدیریت کنیم، ضمن تغییر در سیاست‌های اقتصادی، باید در سبک رفتاری و زندگی مردم تغییر و تحول ایجاد شود. ما در حوزه فرهنگ مصرف دچار اسراف بوده و میزان مصرف کالا و خصوصا انرژی ما بالاتر از متوسط جهانی است؛ لذا نیازمند بازبینی رفتارهای مصرفی به صورت عمومی هستیم .

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد به دانشگاه‌ را مرکز تحول و مقدرات کشور دانست و گفت: ما نیازمند سیاست‌های علمی مبتنی بر ظرفیت‌های ایران عزیز هستیم. وظیفه دانشگاه‌ها به ویژه اساتید و دانشجویان دکتری شناسایی عوامل بیماری اقتصاد ما، استخراج ریشه‌های آن و ارائه راه‌حل‌های مناسسب از طریق تحقیقات دانشگاهی و پژوهشی خود است.

او ادامه داد: دانشگاه‌های یزد باید اقتصاد این استان را مطالعه و نقاط قوت و ضعف اقتصاد یزد را شناسایی کرده، فرهنگ و رفتار مصرف گرایانه مردم یزد را بررسی و توصیه‌های متناسب با استان را مطرح کنند. اگر هر استان و هر منطقه‌ای بر اساس ظرفیت‌های دانشگاهی خود مسائل را شناسایی و راه حل ارائه دهد، طبیعتا در مجموع کشور دچار تحول مثبت خواهد شد.

دهقانی اشکذری تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یزد گسترده‌ترین شبکه جغرافیایی را از اردکان تا خاتم، بزرگ‌ترین خانواده دانشگاهی و آموزشی استان با بیش از ۲۲ هزار دانشجو، دانش آموز، معلم، عضو هیئت علمی و کارمند را دارا است؛ لذا می‌توان آن را تاثیرگذارترین نهاد آموزشی استان در نظر گرفت که در حوزه تحقق سیاست‌های سال باید همه ظرفیت‌های خود را پای کار آورد.

وی تشریح کرد: یکی از سیاست‌های اقتصادی ما کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه است و اگر بتوانیم پروژه‌های اقتصادی خود را در حوزه‌های دانش بنیان و فناوری توسعه دهیم، طبیعتا وابستگی دانشگاه به شهریه به‌شدت کاهش خواهد یافت و این سبب رونق اقتصادی و کمک به معیشت مردم می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یزد در سال گذشته پروژه‌های موفقی در حوزه کشاورزی، پرورش ماهی و انرژی از جمله راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی داشت. همچنین امسال نیز طرح‌های خوبی را در حوزه انرژی و در حوزه کشاورزی خواهیم داشت که سیاست‌های جدی و برنامه‌های اساسی ما عملیاتی‌سازی آن‌ها در دانشگاه است.

وی تاکید کرد: اقتصاد دانشگاه، دانش بنیان است و سعی می‌کنیم تا ایده‌های خلاقانه جوانان و اساتید را در بسترهای فناوری خود مثل مرکز رشد، سراهای نوآوری و فضاهای مهارتی پرورش دهیم تا ایده‌ها به پدیده‌هایی تبدیل شود که مشکلات کشور را حل می‌کنند.

به گفته دهقانی اشکذری، دانشگاه آزاد، دانشگاهی مردمی و عملگرا است که اقتصادی صد درصد مردمی دارد و نه دولتی.  این افتخاری برای دانشگاه آزاد اسلامی است که می‌تواند الگویی برای سایر بخش‌های کشور باشد.

رئیس دانشگاه آزاد یزد گفت: برای این که دانشگاه آزاد یک سر مشق عملیاتی در تحقق آرمان‌های انقلاب و کاهش دغدغه‌های مقام معظم رهبری باشد، نقاط قوت خود را حسب فرمایش رهبر انقلاب شناسایی کردیم و سند تحول در سال گذشته نوشته شد. امیدواریم که بتوانیم بر نقاط ضعف خود با کمک دانشجویان امیدوار و باانرژی غلبه کرده و از این تهدیدها، فرصت هایی برای خیررسانی و اثربخشی بر جامعه بسازیم.

خبرنگار : مهدیه سادات حسینی

انتهای پیام/

کد خبر: 1175661

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فاطمه DE ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      0 0
      خوب