دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان + ترجمه

در متن پیش‌رو متن و ترجمه دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان را مشاهده خواهید کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعاهای روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آن‌ها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‏اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم. این کتاب‏ مانند سایر کتابهای سید از اعتبار و ارزشی ویژه بین علمای شیعه برخوردار است تا جایی که شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

اعمال شب و روز اول ماه رجب

اینک به مناسبت فرا رسیدن پنجمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه شرحی بر آن منتشر شده است:

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ‏
خدایا مرا در این روز از توبه و استغفار کنندگان قرار ده و از بندگان صالح مطیع خود مقرر فرما
وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ‏
و هم در این روز مرا از دوستان مقرب درگاه خود قرار ده به‌حق لطف و رأفتت، ای مهربان‌ترین مهربانان عالم

دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان + ترجمه

حجت‌الاسلام محمود ریاضت محقق و کارشناس علوم دینی در توضیح دعای این روز نوشت:

قرار گرفتن در شمار کسانی که توفیق استغفار در محضر پروردگار و قرار گرفتن در زمره بندگان صالح حضرت حق را دارند و همچنین کسانی که توفیق وارد شدن در شمار اولیاء خدای متعال را دارند از درخواست‌های امروز در دعای روز پنجم ماه مبارک است.

مهم‌ترین مؤلفه در نیل به چنین آرزوهای مهمی که در قالب دعا از خداوند تبارک و تعالی درخواست کردیم این است که شاخصه‌های استغفار کنندگان و بندگان شایسته حضرت حق و اولیاء وی را در وجود خود به منصه ظهور و بروز برسانیم و این مهم میسر نخواهد شد مگر آنکه باطن انسان از ظاهرش بهتر، برتر و زیباتر باشد که در حدیث قدسی است که فرمود: «مَنْ کَانَ بَاطِنُهُ أَزْیَنَ مِنْ ظَاهِرِهِ فَهُوَ وَلِیِّی حَقّاً؛ هرکس درونش از برونش بهتر باشد او حقیقتاً در شمار اولیای من است»، و طبق فرموده قرآن هیچ نگرانی و اندوهی نخواهند داشت «أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَاهُمْ یَحْزَنُونَ؛ آگاه باشید که اولیاء خدای متعال هیچ ترسی از گذشته ندارند و هیچ نگرانی هم نسبت به آینده برایشان متصور نخواهد بود».

زیرا نیل به درجه و رتبه ولیّ خدا بودن این امکان را فراهم می‌آورد که دو آرزوی قبل که از استغفار کنندگانی باشد که آمرزش در مورد آنان محقق شده و قبل از وصل به درجه اولیاء حق به رتبه بندگان شایسته خداوند نائل شد اند. گام بلند دستیابی به این قله رفیع آن است که اگر عبودیت در تعبُّد بر مبنای تفقُّه برای بنده‌ای حاصل شود به این سه آرزوی مطرح در دعای امروز دست پیدا خواهد کرد. سفره ضیافت الهی بستر وسیع و از هر حیث آماده‌ای برای تحقق این مهم است که پس از یک ماه روزه‌داری امسال درونمان از برونمان برتر و بهتر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =