مومیایی‌های یک موزه در مکزیک خطرناک شدند

دولت مکزیک و کارشناسان بهداشت هشدار دادند که بازدید از موزه مومیایی‌های دهه ۱۸۰۰ در این کشور برای سلامتی مضر است. زیرا این موزه حاوی جسدی است که به نظر می‌رسد دارای رشد قارچی است که اگر به بازدیدکنندگان منتقل شود، می‌تواند خارج از کنترل پخش شود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ اجسادی در گواناخواتو در مکزیک مرکزی در دخمه‌هایی از خاک خشک و غنی از مواد معدنی در دهه ۱۸۰۰ دفن شده بودند که این شرایط ناخواسته آنها را بی‌عیب و نقص حفظ و مومیایی کرده است. این اجساد که به مومیایی‌های گوناتاخواتو معروف شده‌اند، توسط خانواده‌هایشان در این مکان خاک شده‌اند، زیرا آنها نمی‌توانستند هزینه دفن را بپردازند. آنها هم‌اکنون به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه تبدیل شده‌اند.

خطر زیستی

متخصصان به تازگی متوجه شده‌اند که یکی از ۱۲ جسد مربوط به مومیایی‌های گوناتاخواتو که در نمایشگاه گردشگری در مکزیکو نگهداری می‌شوند، آلوده به قارچ خطرناکی است که می‌تواند به انسان هم منتقل و با سرعت زیادی پخش شود. این ۱۲ جسد در جعبه‌های شیشه‌ای نگهداری می‌شوند و همچنان بدون تدبیر برای عموم به نمایش گذاشته شده‌اند. اما در برخی از عکس‌های گرفته شده از این موزه، نشانه‌هایی از تکثیر کلونی و احتمالی قارچ وجود دارد.

متخصصان می‌گویند: همه این مومیایی‌ها باید با دقت مورد مطالعه قرار گیرند تا مطمئن شویم آیا برای کسانی که آنها را مدیریت و یا از آنها بازدید می‌کنند، خطرناک است یا خیر. کارشناسان در مورد نوع این قارچ توضیح بیشتری نداده‌اند.

کشف مومیایی‌هایی با زبان طلا

گفتنی است که این موزه محلی بیش از ۴ هزار بازدید کننده در هفته دارد و بیش از ۱۰۰ جسد انسان خشک شده در خود جا داده است که همگی از قبرهای قبرستان‌های مجاور جدا شده‌اند. در میان این اجساد که در جعبه‌های شیشه‌ای نگهداری می‌شوند می‌توان به قربانیان قتل، جنایتکارانی که زنده به گور شده‌اند و نوزادانی که لباس قدیسان را بر تن دارند، اشاره کرد.

این مومیایی‌ها قبلا در سال ۲۰۰۹ به آمریکا سفر کردند و در آنجا به نمایش گذاشته شدند. اما گویا شایعه ناخوشایندی که باعث مرگ این مومیایی‌ها شده -مثل زنده به‌گوری یا شیوع وبا- هنوز از سر آنها دست برنداشته و هم‌اکنون هم دچار قارچ شده‌اند.

در حالی که این موزه برای بسیاری جذاب است، لازم است که خیلی زود تدابیر ایمنی مناسبی برای حفاظت از مردم و میراث فرهنگی اتخاذ شود. حضور احتمالی رشد قارچ در یکی از مومیایی‌ها نگرانی‌هایی را در مورد خطرات احتمالی سلامتی به وجود آورده است و ضروری است که وضعیت به دقت مورد مطالعه و نظارت قرار گیرد تا از انتشار احتمالی عوامل بیماری‌زا جلوگیری شود.

مومیایی‌های یک موزه در مکزیک خطرناک شدند

مومیایی نوزاد؛ یکی از ۱۲ مومیایی گوناتاخواتو

مومیایی‌های در تاریخ پیچیده شده

نمایشگاه گردشگری گوناتاخواتو در سال ۱۹۶۹ برای نگهداری مومیایی‌ها افتتاح شد. اجساد با توجه به سن، جنسیت و علت مرگ در بخش‌های مختلفی قرار می‌گیرند. برخی از مومیایی‌ها حتی در موقعیت‌های واقعی مانند مادری که فرزندش را در آغوش گرفته است، به فضای وهم‌آور و جذاب موزه می‌افزایند.

مومیایی‌ها به یکی از جاذبه‌های توریستی در گواناخواتو تبدیل شده‌اند و بازدیدکنندگانی از سراسر جهان برای دیدن آنها می‌آیند. این موزه همچنین به موضوعی محبوب برای عکاسان، فیلمسازان و هنرمندان تبدیل شده است و مومیایی‌ها حتی در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی نیز به نمایش درآمده‌اند.

کد خبر: 1176288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =