رعایت چه قوانینی در اماکن عمومی دانشگاه‌ها ضروری است؟/ روسای دانشگاه‌ها مسئول حفظ حدود آداب اسلامی

آئین نامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تعیین کرده که در صورت امکان کلاس‌های درس، کتابخانه و سالن غذا خوری باید به صورت جداگانه برای دانشجویان دختر و پسر قابل استفاده باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، به منظور حفظ حریم فرهنگی دانشگاه‌ها و نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب در کلیه مراکز آموزش عالی، ضروری است که نسبت به ترویج فرهنگ و اخلاق اسلامی، توجه به حقوق دیگران و رعایت مقررات دانشگاه همه تلاش داشته باشند تا این محیط فرهنگی_علمی از چالش‌ها و معضلات فرهنگی در امان باشد. 

اطلاعیه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت درباره پوشش و حجاب/ از ارائه خدمات به دانشجویان فاقد حجاب معذوریم

به همین منظور آئین نامه «حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی  تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. 

حفظ حدود اخلاق اسلامی در برخوردها و معاشرت‌ها

در این آیین نامه بیان شده است که دانشجویان دختر و پسر باید در کلاس‌های درس در ۲ ردیف جداگانه بنشینند. البته هرگاه در دانشگاهی جدا کردن کلاس‌های ویژه زنان و مردان میسر باشد و مشکلی از لحاظ بودجه و کیفیت تحصیل به وجود نیاورد، کلاس‌ها نیز باید جدا باشد.

در بخش دیگری از این آیین نامه تاکید شده است که در بیمارستان‌های آموزشی باید کوشش شود که به تدریج بخش‌های بیماران زن و مرد از یکدیگر جدا باشد. همچنین هر جا امکان داشت در اتاق‌های عمل از اختلاط زن و مرد خودداری شود. از کادر پرستاری زن برای زنان و مردان استفاده شود و مسائل شرعی رعایت شود.

گفتنی است که در آزمایشگاه‌ها و بخش‌های تزریقات هرگاه برای تزریق و پانسمان، هم متخصص مرد بود و هم متخصص زن، از متخصص مرد برای بیماران مرد و از متخصص زن برای بیماران زن استفاده شود.

همچنین در محل‌های تردد و نصب اعلانات در دانشگاه‌ها، هر گاه احتمال ازدحام بود، باید محل‌های جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفته شود. لازم است که دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و سالن‌های تشریح و اتاق کامپیوتر و غیره را تا جایی که امکان دارد، در نوبت‌های خاص و به طور جداگانه استفاده کنند.

قوانین مربوط به اماکن عمومی مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها

بر اساس «آئین نامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» دانشجویان دختر و پسر باید در گروه‌های مجزا به کارهای گروهی دانشجویی از جمله انجام پروژه‌ها و طراحی و کارهای عملی و مانند آن بپردازند، مگر اینکه مجزا کردن زن و مرد منجر به مختلف شدن کار یا تعطیلی آن شود.

بنابراین دانشگاه‌ها باید تدابیری اتخاذ کنند تا در محیط‌های اداری با توجه به امکانات موجود از اختلاط غیر ضروری زن و مرد تا جایی که منجر به اختلال و تعطیل کارها نشود جلوگیری به عمل آورند.

در این راستا در آن بخش یا واحد از دانشگاه‌ها که عموم مراجعه کنندگان مرد هستند از (قبیل خوابگاه‌ها) لازم است از کارمندان مرد استفاده شود و در آن قسمت که مراجعه کنندگان زن هستند از کارمندان زن استفاده شود. 

اماکن عمومی مانند کتابخانه، خوابگاه‌ها و اتاق‌های غذا خوری باید برای زنان و مردان جدا باشد یا برای هر جنس از نوبت جداگانه استفاده شود. همچنین  برای اماکن ورزشی نوبت استفاده مردان باید جدا از نوبت زنان باشد.

پوشش استاد و دانشجو

این آیین نامه ماده‌ای دارد که بر اساس آن روابط میان استادان و دانشجویان و کارمندان باید مطابق با مقررات دانشگاهی و ضوابط اخلاق اسلامی باشد و هرگاه کسی خلاف آن را مشاهده کرد، بنابر اصل نهی از منکر به متخلفان تذکر دهد و اگر تذکر او موثر واقع نشد مراتب را به مقامات مسئول دانشگاه اطلاع دهد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که زنان در محیط کار و تحصیل باید از پوشش اسلامی استفاده کنند و از پوشیدن لباس‌های تنگ، زننده و آرایش و تبرج پرهیز کنند و مردان نیز نباید از لباس‌های زننده استفاده کنند.

در پایان می‌توان خاطرنشان کرد که مسئول اجرای این آئین نامه روسای دانشگاه‌ها و مدارس عالی هستند که می‌توانند با کمک کمیته‌های انظباطی یا هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری به این تخلفات رسیدگی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =