بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پیروزی ایران و مقاومت است / شکست سیاست‌های‌ آمریکا و اسرائیل در منطقه

جلال چراغی با اشاره به تحولات اخیر خاورمیانه و عادی‌سازی روابط برخی کشورها اظهار کرد: بازگشت سوریه به جایگاه سنتی خود در منطقه و بین کشورهای عربی که به‌علت‌ حمایت‌های‌ ایران صورت گرفته بیانگر پیروزی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در سطح منطقه‌ است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بر اساس اخبار رسمی از سوی دولت قرار است که رییس جمهور در روزهای آینده ضمن سفر به سوریه با رییس جمهور این کشور دیدار کند. این سفر در حالی انجام می شود که برخی کشورهای منطقه در حال احیای روابط خود با دمشق هستند و بشار اسد در ماه های دیدارهای مهمی در این زمینه داشته است. علاوه بر این، با توجه به پاسخ های کوبنده مقاومت به حملات رژیم صهیونیستی در هفته های گذشته، به نظر می رسد این مسئله نیز در اعلام این زمان برای سفر رییس جمهور به دمشق موثر بوده است. دکتر جلال چراغی –کارشناس مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به بحث در مورد ابعاد و اهداف این سفر پرداخت.

خاورمیانه بر مدار صلح و آشتی / سوریه هم به اتحادیه عرب بازخواهد گشت

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

- اخیرا خبری مبنی بر سفر رئیس جمهور به سوریه منتشر شد. فکر می‌کنید این سفر با چه اهدافی انجام می‌شود؟

بله ‌روز شنبه جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اعلام این خبر گفت: «‏غرب آسیا یک دوره تحول ژئوپلتیک ۱۲ ساله به شدت پرتنش را طی کرده که پیروز قطعی آن جمهوری اسلامی ایران و بازنده قطعی آن آمریکاست. جشن پیروزی مقاومت، در سفر آیت الله رئیسی به سوریه برگزار خواهد شد. رحمت الهی بر حاج قاسم شهید که به همه آموخت قدرت در میدان تنها راه موفقیت دیپلماسی است.»

روزنامه الوطن سوریه نیز با تأیید خبر اعلام کرد رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه عازم دمشق خواهد شد. رئیسی در این سفر دو روزه با همتای سوری خود بشا راسد درباره تقویت همکاری راهبردی میان دو کشور به ویژه در زمینه‌های اقتصادی مذاکره خواهد کرد و بین طرفین چند توافق و یادداشت تفاهم در خصوص همکاری‌های اقتصادی امضا خواهد شد.

به گفته آ قای جمشیدی در این سفر «جشن پیروزی محور مقاومت» برگزار خواهد شد. در واقع،‌ سفر سید ابراهیم رئیسی به سوریه پیامی با این مضمون است که محور مقاومت بر محور شرارت آمریکایی در منطقه پیروز شده است.

- آیا ارتباطی بین این سفر با تحولات هفته‌های اخیر خاورمیانه به ویژه عادی سازی کشورهای عربی با سوریه و احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد؟

بی‌گمان، این سفر از زمان آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ نخستین سفر رئیس‌جمهور ایران به‌شمار می‌رود و در حالی صورت می‌گیرد که منطقه خاورمیانه در آستانه تغییرات اساسی قرار دارد. این سفر پس از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط صورت می‌گیرد. در واقع،‌ پس از این توافق، منطقه شاهد تحولات گسترده‌ای است که تأکید بر شکست سیاست‌های‌ آمریکا و رویکردهای رژیم صهیونیستی در منطقه است. در واقع،‌ این سفر پیش از دو حادثه عربی مهم صورت می‌گیرد: اول سفر قریب‌الوقوع‌ بشار اسد به ریاض به‌دعوت‌ رسمی پادشاه عربستان و دوم برگزاری نشست سران عرب در ریاض در ۱۹ ماه می آینده است که قرار است سوریه بر صندلی خود در اتحادیه تکیه بزند. بنابراین،‌ بازگشت سوریه به جایگاه سنتی خود در منطقه و بین کشورهای عربی که به‌علت‌ حمایت‌های‌ ایران صورت گرفته است در واقع،‌ بیانگر پیروزی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در سطح منطقه‌ است و به‌ویژه با توجه به سفر روز شنبه عبداللطیف رشید به تهران، جایگاه و اهمیت ایران را در منطقه بازگو می‌کند.

- به نظر جنابعالی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و برقراری روابط سیاسی بین دمشق و پایتخت‌های عربی تاثیری بر روابط این کشور با ایران خواهد داشت؟

موضوع عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین کشورهای عربی با سوریه به‌قطع‌ بر جایگاه جمهوری اسلامی ایران تأثیر مثبت خواهد گذاشت زیرا موفقیت سوریه در واقع،‌ موفقیت محوری است که سوریه در چارچوب آن طی سال‌های‌ گذشته با توطئه‌های‌ کشورهای غربی و منطقه‌ای‌ مقابله و مقاومت کرده است و در واقع،‌ نتیجه  و برآیند مقاومت و پایداری کلیت این محور به‌شمار می‌رود. از این رو،‌ جایگاه این محور در نزد کشورهای عربی بهبود و ارتقاء خواهد یافت. دراین‌باره‌، موضوع رژیم صهیونیستی نیز حائز اهمیت است، موضع مبتنی بیم نگرانی درباره این سفر.  کانال ۱۳ اسرائیل دراین‌باره، گزارش داد ایران به‌دنبال‌ وحدت محور ایران، حزب‌الله‌، حماس و جهاد اسامی است و درصدد طرح جدیدی در خاورمیانه است. بنابراین،‌ اسرائیل با نگرانی این سفر را در چارچوب تحولات راهبردی منطقه دنبال می‌کند به‌ویژه اینکه در زمانی روی می‌دهد که شرایط داخلی اسرائیل با بحران مواجه است و سفر رئیس جمهور ایران به دمشق نیز جایگاه متزلزل بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم را متزلزل تر خواهد کرد.

- در خصوص عادی سازی روابط سوریه و ترکیه چه نظری دارید و فکر می‌کنید این موضوع در آینده نزدیک به نتیجه برسد؟

علاوه بر موضوع عادی‌سازی روابط سوریه با کشورهای عربی، شاهد تغییر در روابط دمشق با آنکارا نیز هستیم. دراین‌باره‌ این احتمال مطرح است که در آینده نزدیک بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای‌ خود دیدار کند و درباره بهبودی روابط گفت‌وگو کنند و برای خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه اقدام کنند به‌ویژه اینکه بر اساس توافق‌نامه‌ سوچی در سال ۲۰۱۹ بین اردوغان و پوتین، ترکیه تعهد داده است که همه نیروهای مسلح را از دو منطقه ادلب و حومه حلب خارج کند. با توجه به نتیجه نظرسنجی‌های انجام‌شده‌ در ترکیه که نشان‌دهنده وضع نامناسب اردوغان در مقایسه با رقیبش کمال غلیچدار اوغلو است، اردوغان از هر گونه گامی برای بهبودی روابط سوریه و ترکیه استقبال خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =