روسیه: سازمان ملل آسیب دیده است

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که این سازمان از بحران فعلی ژئوپیلتیک جهان آسیب می‌بیند؛ اما شکی وجود ندارد که این نهاد از طریق منشور خود نماینده همه کشورهای جهان است و دارای چندجانبه‌گرایی است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: سازمان ملل تاحدی قربانی بحران روابط بین‌المللی است که امروز شاهد هستیم؛ اما این یک حقیقت است که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که حول محور سازمان ملل چیده شده و این سازمان با منشور خود دارای چندجانبه‌گرایی است. این چیزی است که ما به آن هیچ شکی نداریم.

روسیه: چاره‌ای جز حذف فیزیکی زلنسکی باقی نمانده

نبنزیا در گفت‌وگو با اسپوتنیک به سخنان لوران فابیوس، وزیر خارجه پیشین فرانسه اشاره کرد که گفته بود ما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که روز به روز چند قطبی‌تر می‌شود؛ اما از میزان چندجانبه‌گرایی آن کاهش می‌یابد.

نبنزیا همچنین گفت که یک نوع چندجانبه‌گرایی دروغین وجود دارد که در آن کشورها فرمت‌های غیرهمه‌گیر ایجاد کرده و تصمیماتی می‌گیرند، سپس سعی می‌کنند این تصمیمات را در سطح جهان بر همه کشورها تحمیل کنند.

ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به صورت دوره‌ای تغییر می‌کند در ماه آوریل در اختیار روسیه بود.

هفته گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در سازمان ملل حاضر شده و ریاست جلسات شورای امنیت را بر عهده داشت، درباره اهمیت تقویت بیشتر نقش هماهنگ‌کننده مرکزی سازمان ملل متحد در سیاست جهانی و حمایت از چند جانبه‌گرایی واقعی بر اساس هنجارهای قانونی بنیادین بین‌المللی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت‌وگو کرد.

لاوروف در اظهارات خود در سازمان ملل گفت که برای حل بحران‌های خاورمیانه به جای اقدامات مخرب یک‌طرفه آمریکا و اتحادیه اروپا، به یک رویکرد چند جانبه نیاز است.

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین گفت که این سازمان فارغ از اینکه از دهه ۱۹۹۰ چقدر دستخوش تغییر شده، باید حفظ شود.

او گفت: پیشتر در دهه ۱۹۹۰ به نظر می‌رسید چندجانبه‌گرایی بیشتری وجود داشت، از این منظر که فرایند تصمیم‌گیری، ماهیتی جمعی داشت. امروز اما وضعیت تغییر کرده است. تلاش‌هایی در جریان است تا پایه‌های میان کشوری سازمان ملل را محو کنند زیرا سازمان ملل یک سازمان بین کشوری است، نه یک سازمان مردم نهاد و غیردولتی. اما فکر می‌کنم که فارغ از این تغییرات، ما باید از سازمان ملل حفاظت کنیم.

نبنزیا گفت که جامعه جهانی نمی‌تواند دلار آمریکا را تنها ارز خود انتخاب کند، زیرا ایالات متحده از دلار به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند.

او گفت: روند جایگزینی دلار با دیگر ارزها در توافق‌های مشترک نمایانگر تمایل کشورها به خلاص شدن از وابستگی به دلار است، خصوصاً اینکه در یک کنفرانس خبری از سرگئی لاوروف شنیدیم آمریکایی‌ها گفته‌اند دلار یک دارایی مشترک برای تمام جهانیان است؛ اما سپس قصه برگشت و آن‌ها مجموعه‌ای از اقدامات سرکوبگرانه را علیه بسیاری از کشورها از جمله روسیه وضع کردند. در نتیجه نمی‌توانیم در چنین شرایطی روی دلار به عنوان یک ارز جهانی حساب کنیم.

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین گفت که ایالات متحده هرگز راضی نخواهد شد که مقر سازمان ملل از آمریکا خارج شود، زیرا با این کار واشنگتن فرصت سوءاستفاده از امتیازات میزبانی خود و همچنین حجم زیادی از پول را از دست خواهد داد.

واسیلی نبنزیا گفت: برای تغییر مقر سازمان ملل به موافقت دست‌کم دو سوم اعضای این سازمان نیازمندیم و این کاری دشوار است. علاوه بر این خود آمریکایی‌ها هم هرگز با این موافقت نخواهند کرد، زیرا این که مقر سازمان ملل در ایالات متحده باشد برای آنها وجهه و پول زیادی دارد و همچنین می‌توانند از اختیارات و وظایف خود به عنوان کشور میزبان سازمان ملل سوء استفاده کنند.

او گفت که بر اساس تخمین‌ها، ایالت نیویورک که مقر اصلی سازمان ملل در آن واقع شده در کمترین حالت سالانه ۵ میلیارد دلار از قِبَل این میزبانی دریافت می‌کند.

در ماه آوریل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت در اختیار روسیه بود، آمریکا در صدور ویزا برای سرگئی لاوروف تعلل کرد و این باعث شد که این دیپلمات ارشد روس پیشنهاد انتقال مقر اصلی سازمان ملل از نیویورک را مطرح کند.

مسکو همچنین از ممانعت واشنگتن در صدور ویزا برای خبرنگاران روس که قرار بود در شورای امنیت سازمان ملل لاوروف را همراهی کنند، انتقاد کرد و گفت که سازمان ملل متحد تعهد خود برای حفاظت از آزادی بیان را زیر پا گذاشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =