قیمت جدید مرغ و تخم‌مرغ اعلام شد

در حالی که وزارت جهاد کشاورزی به تازگی قیمت جدید مرغ گرم را کیلویی ۷۳ هزار تومان و قیمت تخم مرغ را کیلویی ۵۶ هزار تومان برای سال ۱۴۰۲ تعیین کرده است، اما بررسی میدانی از مغازه‌های سطح شهر حاکی است در نبود نظارت، برخی فروشندگان مرغ و تخم مرغ را با قیمت‌ها بالاتری به مردم می‌فروشند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، وزارت جهاد کشاورزی به تازگی قیمت‌های مرغ و تخم مرغ را اعلام و تاکید کرد فروشندگان باید این قیمت‌ها را رعایت کنند در غیر اینصورت مشمول جریمه وتعزیرات می‌شوند.

قیمت تخم مرغ تا پایان سال تغییر نمی‌کند

بررسی‌های ‌میدانی از مغازه‌های مرغ‌فروشی سطح شهر حاکی از آن است که بسیاری از فروشندگان بازار به این قیمت‌ها توجهی ندارند و در حال حاضر فضای چند قیمتی بر بازار مرغ و تخم مرغ حاکم است و این مسئله موجب نارضایتی مردم شده است.

۱۱ اردیبهشت امسال بود که عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس قیمت مصوب مرغ را کیلویی ۷۳ هزار تومان اعلام کرد؛ همچنین رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:‌ قیمت تخم مرغ کیلویی ۵۶ هزار تومان برای مصرف کننده تعیین و به میادین و فروشگاه‌های زنجیره ای کشور اعلام شد؛ براساس اظهارات این مسئول، قیمت یک شانه تخم مرغ ۳۰ تایی که وزن ۱۸۰۰ گرم دارد در محدوده ۱۰۰ هزار تومان است.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ابتدا این قیمت را تکذیب کردند اما روز ۱۳ اردیبهشت بلاخره پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه خبر افزایش قیمت را از زبان مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد؛ به گفته مسعود امرالهی‌، براساس توافق صورت گرفته با انجمن مربوطه، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مصرف کننده ۵۶ هزار تومان برای سال ۱۴۰۲ تعیین شد. با این حساب قیمت شانه استاندارد یک کیلو و ۸۰۰ گرمی نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی قیمت جدید مرغ گرم را هم کیلویی ۷۳ هزار تومان اعلام کرد.

امرالهی ادامه داد: تولیدکنندگان در صورت مواجهه با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، لازم است برای بررسی و در صورت لزوم رسیدگی و تعزیر فروشگاه، فاکتور کالا را به واحد بازرسی و نظارت استان و شهرستان ارایه کنند.

اما ۶ روز پس از اعلام رسمی قیمت جدید مرغ و تخم مرغ‌ و خط و نشان کشیدن وزارت جهاد کشاورزی و سیستم‌ها نظارتی و بازرسی برای گران‌فروشان، ‌بازار رویکرد متفاوتی دارد و فروشندگان مرغ و تخم‌ مرغ به نرخ‌های مصوب توجهی ندارند.

به عنوان مثال بررسی میدانی از منطقه ۳۰ متری نیروی هوایی تهران‌، حاکی است که تعدادی از فروشندگان، مرغ را به کیلویی ۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان و ۵۰۰ تومان می‌فروشند، آنها در پاسخ به خبرنگار فارس که مگر قیمت مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان تصویب نشده است؟ می‌گفتند: این نرخ برای مرغ دولتی است و مرغ آزاد، قیمت خودش را دارد.

مشاهدات حاکی است که برخی مرغ‌فروشی‌ها هم که برچسب «مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان» زده بودند، ویترینشان خالی از مرغ بود.

در ادامه خبرنگار فارس سری به‌ فروشگاه زنجیره‌ای اتکا در خیابان امام خمینی تهران ( فروشگاه شهید مصطفی چمران) زد تا قیمت مرغ در این فروشگاه بزرگ هم بررسی کند.

‌در فروشگاه اتکا مرغ گرم کامل موجود نبود، در این فروشگاه مرغ قطعه‌ای عرضه می‌شد، ران و سینه بی پوست مرغ تازه با وزن ۱۸۰۰ گرم‌ ۲۴۶ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت خودره بود.

نابسامانی در بازار تخم مرغ

عدم رعایت قیمت مصوب فقط‌ مربوط به بازار مرغ نیست، بلکه بازار تخم مرغ هم همین وضعیت را دارد؛ قیمت تخم مرغ که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی هر شانه ۳۰ عددی آن باید حدود ۱۰۰ هزار تومان‌ باشد، در بسیاری از فروشگاه‌ها ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

یک خانم میانسال در منطقه ۱۷ تهران که با یک شانه تخم‌مرغ در دست، در حال خروج از یک سوپرمارکتی بود، به خبرنگار فارس گفت: این شانه تخم مرغ ۳۰ عددی را ۱۲۰ هزار تومان خریده‌ام یعنی دانه‌ای ۴۰۰۰ تومان؛ در همین منطقه یکی از سوپرمارکتی‌ها نزدیک خانه ما تخم‌مرغ را شانه‌ای ‌۱۳۰ هزار تومان ‌می‌فروشد.‌

در فروشگاه اتکا چمران تهران، ‌قیمت هر شانه تخم مرغ ۲۰ تایی ۷۴ هزار تومان ‌بود؛ چند تن از خریداران این فروشگاه می‌گفتند قیمت بسیاری از محصولات غذایی در اینور سال (۱۴۰۲) نسبت به اسفند ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

نارضایتی خریداران از قیمت‌های پرنوسان

بررسی خبرنگار از ۳ منطقه تهران حاکی است که خریداران مرغ و تخم مرغ از اجرا نشدن نرخ مصوب و عرضه با قیمت‌های متفاوت از سوی فروشندگان گلایه‌مند هستند.

‌یکی از خریداران مرغ در منطقه ۱۷ تهران به خبرنگار فارس گفت:‌ هر مغازه مرغ را به یک نرخ می‌فروشد، نرخ واحد اعمال نمی‌شود، بیشتر از گرانی‌ها، همین چند نرخی‌ها مردم را اذیت می‌کند، وقتی نرخ مصوب اعلام شده است، نمی دانم دلیل این قیمت‌های متفاوت چیست؟ بعضی موقع مردم هم فکر می‌کنند، آن کالایی که ارزان‌تر عرضه می‌شود شاید بی‌کیفیت است و این هم خود نوعی نگرانی ایجاد می‌کند.

یکی از خریداران در منطقه نیروی هوایی به خبرنگار فارس گفت: ‌انتظار داریم حداقل کالاهایی که معروف به غذای فقرا است، نظیر همین تخم‌مرغ، به قیمت مناسب‌تری دست مردم برسد، فشار تورم به ویژه در بخش مواد غذایی شرایط را برای مردم معمولی سخت کرده است.

بنابراین گزارش این روزها شاهد قیمت‌های چند نرخی نه تنها در مرغ و تخم مرغ بلکه در سایر مواد غذایی نظیر گوشت قرمز و غیره هستیم، از سوی دیگر  ‌در سایر بازارها نیز نظیر بازار خودرو هم این موضوع چند قیمتی حاکم است؛ به گفته کارشناسان، وزارتخانه‌های متولی فقط وظیفه نرخ‌گذاری ندارند.

به گفته کارشناسان، نهادهای متولی دو وظیفه عمده دارند نخست اینکه در کاهش هزینه‌های تولید، باید سعی مضاعف داشته باشند تا مجبور نباشند همه سود تولیدکننده را از جیب مردم بردارند و دوم اینکه نظارت دقیق بر بازار داشته باشند تا مانع شوند عده‌ای سودجو با قیمت‌های غیرواقعی، فشار تورم را بر مردم دوچندان کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1180482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =