تاثیرگذاری اساتید بر دانشجویان بیشتر از کتاب و رسانه است

مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علم و صنعت گفت: در حال حاضر و به استناد گزارش‌های میدانی، میزانی که دانشجویان در حوزه فرهنگی از استادان خود اثر پذیر هستند، از  رسانه‌ها یا کتب بیشتر است.

حجت‌الاسلام میثم شریف اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه نسبت استادان با موضوعات فرهنگی دانشگاه‌ها از چند منظر قابل بررسی است، اظهار کرد: به عنوان مثال آنها می‌تواند مروج فرهنگ صحیح در دانشگاه‌ها باشند یا با استفاده از ظرفیت الگوسازی صحیح باعث جلوگیری از انحرافات فرهنگی یا هنجار شکنی شوند. 

استفاده از ظرفیت اساتید برای تببین موضوع حجاب/ رفتار هنجارشکنان در دانشگاه واکاوی شود

وی بیان کرد: اگر بخواهیم فرهنگ یک جامعه را به سمتی منعطف کنیم، موضوعات تاثیر گذاری مانند نظام آموزش و پرورش، نظام آموزش عالی و متون درسی وجود دارد؛ اما در محیط‌های علمی و دانشگاهی به تردید و با اختلاف زیاد استادان تاثیر گذار هستند. به این معنا که در حال حاضر و به استناد گزارش‌های میدانی و سنجش‌های مختلف میزانی که دانشجویان در حوزه فرهنگی از استادان خود اثر پذیر هستند، از  رسانه‌ها یا کتب بیشتر نیستند. بنابراین اگر بخواهیم فرهنگ دانشگاه را به سمت مثبت سوق دهیم، یکی از اصلی ترین راهکارها استفاده ظرفیت و دانش و محبوبیت استادان است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علم و صنعت با ذکر مثالی عنوان کرد: در ناآرامی‌ها و اتفاقات که سال گذشته (۱۴۰۱) در دانشگاه‌ها رقم خورد، دانشگاه علم و صنعت در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر تهران وضعیت آبسیار آرام‌تر و مناسب‌تری داشت. در حالیکه دانشجویان این دانشگاه از جامعه ای انتخاب شده‌اند که دانشجویان دانشگاه‌های شریف، تهران، شهید بهشتی و امیرکبیر نیز انتخاب شده‌اند و پرورش یافته یک نظام آموزش و پرورش هستند. 

وی درباره علت تفاوت دانشگاه علم و صنعت با سایر دانشگاه‌های دیگر گفت: پاسخ این است که اساتید این دانشگاه تفاوت دارد.  بنابر اذعان و اعتقاد همگان وضعیت فرهنگی استادان دانشگاه علم و صنعت نسبت به سایر دانشگاه‌ها بهتر است که این موضوع نیز بر فرهنگ عمومی دانشگاه‌ و دانشجویان تاثیر گذاشته است. 

اجماع فرهنگی اولین گام در فرهنگ‌سازی

حجت‌الاسلام شریف اصفهانی با اشاره به اینکه اجماع فرهنگی اولین مرحله برای فرهنگ سازی است، گفت: مثلا اگر ما قصد داشته باشیم درباره مضررات مصرف دخانیات به ویژه ناصیح بودن آن در دانشگاه اقدامی انجام دهیم، اول از همه باید دانشجویان بپذیرند که مصرف دخانیات واقعا در دانشگاه اقدام مناسبی نیست.  فرهنگ سازی یا تذکر برای نامناسب بودن موضوعات دیگر حوزه فرهنگ مانند عفاف و حجاب، نرخ ازدواج، دوری از اسراف، روابط دختر و پسر و امید به آینده نیز به همین گونه است. 

مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علم و صنعت درباره اینکه چه زمان یا توسط چه افرادی می‌توانیم، اجماع سازی فرهنگی در دانشگاه‌ها را انجام دهیم، مطرح کرد: این کار فقط و فقط توسط استادان و ظرفیت موجود در جریان انجام می‌شود. البته در ابتدای امر این قشر باید خودشان توجیح شوند و به این فرهنگ اعتقاد داشته باشند، سپس با حضور میدان و سر کلاس‌های درس، دانشجویان را به فرهنگ حجاب و عفاف یا منع مصرف دخانیات ترغیب کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1180696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =