حدود ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور حذف می‌شود

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ۲۰ هزار کد رشته محل در کشور داریم، از این تعداد ۲ هزار رشته غربالگری شده و حدود ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور حذف می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در نشست خبری «پذیرش دانشجویان استعداد درخشان به روش استادمحوری در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و طرح بورسیه صنعتی نخبگان» که ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: تلاش ما این است که فقط به دادن وعده اکتفا نکنیم و فقط وقتی وعده‌ای بدهیم که می‌دانیم می‌توانیم آن را محقق کنیم. برای مثال وعده استادمحور شدن پذیرش دانشجویان را دادیم که امروز محقق شده است. 

حذف رشته‌های فاقد آینده شغلی از کنکور

وی افزود: ما به دنبال تحول در آموزش عالی هستیم. نظام جامع تحولی دولت سیزدهم فصلی در مورد آموزش عالی دارد. برنامه وزارت عتف این است که در وضعیت موجود تغییراتی ایجاد کند. در این مرحله باید بپرسیم چرا نظام آموزش عالی نیاز به تحول دارد؟ 

عموعابدینی گفت: تلاش های بسیار خوبی از سوی استادان، دانشجویان و یاوران آموزشی انجام شده است. ایران در رتبه های تولیدات علمی در جایگاه ۱۵ تا ۱۷ جهانی قرار دارد و در حوزه‌های فناوری هم رتبه‌های زیر ۲۰ را کسب کرده است‌. برنامه‌ها و گام‌هایی هم پیش‌رو داریم که باید در آن مسیر حرکت کنیم. پایه‌گذاری انجام شده و امروز باید جهش‌وار حرکت کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم یادآور شد: هدف‌گذاری گام دوم انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی است. در این راستا، نیازمند تحولاتی هستیم. نخستین دانشگاه جهان در ایران تاسیس شد. فرهنگ دانشگاهی اولین بار در ایران شکل گرفت. ملتی که پیش‌تر تمدن ایجاد کرده، امروز هم می‌تواند دوباره تمدن به وجود بیاورد. 

وی خاطرنشان کرد: شغل اهمیت بسیاری در آموزش عالی دارد. منظور ما از شغل هم حوزه‌های تحقیقاتی است و هم حوزه‌های مهارتی. اکنون باید پرسید آیا دانشگاه‌های ایران شرایط علم نافع را دارد؟ علمی که بتواند خروجی مفید برای جامعه داشته باشد؟

عموعابدینی تصریح کرد: وزارت علوم برنامه‌هایی دارد تا چهار چالش را باید برطرف کند. یکسال برنامه‌ریزی شده برای این چالش‌ها و ابلاغیه‌هایی در این زمینه صادر شده است. با توجه به شاگردپروری، استادمحوری و نیازمحوری، آیین‌نامه‌ سرآمد آموزشی در این راستا تدوین شد. هفته معلم برای استادان به دهه سرآمدی تغییر نام داد. برای نخستین بار به صورت کشوری، استادان مورد تقدیر قرار گرفتند. هفته آینده جشنواره سرآمدان آموزشی برگزار خواهد شد و حدود ۲۰ نفر از استادانی که به عنوان معلم انتخاب شدند، مورد تقدیر قرار می‌گیرند. شاخص‌های توجه به استاد در برنامه تحولی آموزش عالی مورد توجه است.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: آموزش هدفمند یکی دیگر از چالش‌های سال‌ گذشته بود که در راستای تحقق آن، چندین شورا فعال شدند. آموزش هدفمند به ارتقای توانمندی دانشجویان برای ورود به شغل می‌انجامد. آموزشی مهارتی امروز در سطح جهان رواج دارد. 

وی افزود: محتوای رشته‌ها را در برنامه‌ریزی آموزشی مورد توجه قرار داده‌ایم. شیوه‌نامه نهایی شده است. این شیوه‌نامه بر اساس نیاز صنعت تهیه شده است. در ادامه هم دانشجویان برای دوره کارآموزی وارد صنعت می‌شوند. افراد تحصیل‌کرده که در صنعت حضور دارند هم به عنوان استاد صنعتی در کنار دانشجویان هستند. رشته‌هایی که بورس صنعت می‌شوند، برای دانشگاه یزد اعمال شد و با استقبال دانشجویان روبرو شد.

عموعابدینی یادآور شد: همه برنامه‌هایی که در حوزه آموزش شکل می‌گیرد با مشورت هزار و ۲۰۰ نفر از استادان دانشگاه تدوین شده است. پس از این، در کارگروه‌های آموزشی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس به صورت نمونه اجرا می‌شود و در نهایت به صورت شیوه‌نامه ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: آمایش آموزش عالی ۹ ماده دارد که هشت ماده آن به وزارت عتف و وزارت بهداشت برمی‌گردد. کد رشته‌ محل‌ها باید تعریف هدفمند داشته باشند. افراد با اهداف مختلف تحصیل می‌کنند و رشته‌ها باید بر اساس این اهداف تدوین شوند. هم اکنون بیش از ۲۰ هزار کد رشته محل در دانشگاه‌های ایران وجود دارد. افراد تمایل به اشتغال دارند؛ اما برخی رشته‌ها اصلا فرصت شغلی ندارند. شغل وجود دارد؛ اما اشباع شده است. به این معنا که یک فرصت شغلی وجود دارد که ۵۰ متقاضی دارند. در سطح منطقه، استان و شهرستان باید فکر کنیم که رشته‌ها با فرصت‌های شغلی متناسب باشند. در این راستا، از صنایع خواستیم رشته‌های مورد نیاز خود را اعلام کنند و رشته‌هایی نیازمحور ایجاد شدند.

عموعابدینی گفت:  کدرشته‌ محل‌هایی هم داریم که هیچ دانشجویی آن را انتخاب نکرده است. برنامه داریم این کد رشته محل‌ها از دفترچه حذف شوند. کد رشته محل‌هایی که بیش از ۶۰ درصد شغل ندارند و بیش از ۶۰ درصد هم متقاضی ندارند، حذف خواهند شد.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: ۲۰ هزار کد رشته محل در کشور داریم. ۲ هزار رشته غربالگری خواهند شد و از این تعداد ۴۰ درصد کد رشته محل‌ها حذف خواهند شد. در واقع حدود ۸۰۰ کد رشته محل در مرحله اول تعیین تکلیف و از دفترچه کنکور حذف می‌شوند. هیچ رشته‌ای حذف نخواهد شد، فقط کد رشته محل‌ها احتمال حذف شدن دارند.

وی خاطرنشان کرد: رشته‌هایی مانند علوم و فناوری‌های راهبردی، رشته‌های علوم پایه و برخی رشته‌های علوم انسانی مثل فارسی، فلسفه و علوم اجتماعی در مرحله غربالگری وارد نمی‌شوند. کارگروهی برای ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی می‌کند و برای ۱۴۰۳ کارگروه استانی تاسیس خواهد شد که نیازهای منطقه را درنظر بگیرند. آمایش آموزش عالی در این برنامه در مورد کد رشته محل‌ها اتفاق خواهد افتاد.

عموعابدینی تصریح کرد: در زمینه استادمحوری هم اقداماتی انجام شد، برای نخستین بار تحت عنوان استادمحوری دانشجو پذیرش می‌شود. استاد دانشجویان را انتخاب به سازمان سنجش معرفی می‌کند و سازمان سنجش بر اساس کارنامه تحصیلی این افراد، پذیرش دانشجو را انجام می‌دهد. دانشگاه‌های برتر دنیا به صورت تخصصی گروه محور هستند. یک استاد استخدام می‌شود برای یک برنامه و در این مدت آزمایشگاه در اختیار دارد و می‌تواند دانشجو پذیرش کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =