قاچاق بنزین، عامل تعیین کننده قیمت نیست

یک کارشناس اقتصادی اعتقاد دارد که قاچاق بنزین در کشور وجود دارد؛ اما این مقدار قاچاق بسیار ناچیز است و عامل تعیین کننده قیمت نیست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم و تحقیقات در نشستی با حضور همت قلی زاده کارشناس اقتصادی سازمان برنامه و بودجه موضوعات مرتبط با تراژدی تورم و علل آن که در دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه علوم و تحقیقات برگزار شد، به گفت‌وگو پرداخت.

قالیباف: بازار خودرو باید به شکل طبیعی خودش بازگردد/ طغیانی: ۴ میلیون تقاضای انباشته خودرو در کشور وجود دارد

محمد حسین ابوالحسنی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علوم و تحقیقات سوالی مبنی بر اینکه «ما این سالها با مفهوم تلخی تحت عنوان تورم در کشور روبه‌رو بودیم و مردم اون رو با گوشت و استخون‌شون درک کردن و همین وضعیت اقتصادی نابسامان، اتفاقاتی شبیه سال‌های ۹۶ و ۹۸ رو رغم زده؛ ریشه و علت این وضعیت از کجا نشئت گرفته؟» را پرسید.

قلی‌زاده نیز در پاسخ به این سوال بیان کرد: ما باید به صورت شفاف مسائل و واژگان را برای مردم بازگو کنیم و با کلمات بازی نکنیم. در این سالها با ترکیب‌هایی از کلمات از جمله یارانهٔ پنهان، افزایش شدت انرژی، اصلاح قمیت ها  روبه‌رو بودیم و اگر بخواهیم شفاف صحبت کنیم، با این صحبت‌ها مردم را گول زده‌ایم.

وی اضافه کرد: دو نوع دلار زدایی یعنی دلارزدایی بین‌المللی و دلارزدایی داخلی وجود دارد. در دلارزدایی بین‌المللی کشور ما یکی از بازیگران است و کشورهای دیگر در آن تاثیر دارند، اما در دلارزدایی داخلی تمام نقش بر عهدهٔ خودمان است ایرادی که در اینجا وارد می‌شود، این است که ما از امتیازاتی که داریم (نفت، گاز) بر علیه خود استفاده می‌کنیم.

سپس ابوالحسنی سوال کرد که پیش فرضی که مطرح می‌شود این است که طبق گفتهٔ برخی افراد قیمت بنزین و مشتقات نفت در کشور ما نسبت به سایر کشور ها بسیار ارزان هست و این باعث می‌شود قاچاق بنزین صورت گیرد و در نتیجه برای جلوگیری از این قاچاق سوخت ما باید افزایش قیمت بنزین داشته باشیم؛ حالا جناب قلی‌زاده این استدلال برچه‌ پایه ای است؟

 قلی زاده نیز در پاسخ بیان کرد: قاچاق بنزین در کشور وجود دارد اما این مقدار قاچاق بسیار ناچیز است و عامل تعیین کننده قیمت نیست. سهم بزرگی از اقتصاد ایران وابسته به نفت و گاز است؛ زمانی که ما با افزایش قیمت سوخت مواجه می‌شویم این افزایش قیمت ها بر صنایع تاثیر می‌گذارد؛ صنایع نقدینه خواهی می‌کنند و بر سیستم بانکی فشار می‌آورند که این باعث افزایش نقدینگی و به دنبال آن افزایش تورم می‌شود؛ در نتیجه کالاها با قیمت بالا به دست ما می‌رسند.

وی اضافه کرد: در جهان نیروی کار، سرمایه و انرژی از پایه های اصلی تولید هستند. در ایران یکی از این پایه ها (انرژی) شکسته است و به قیمت جهانی رسیده است؛ یعنی چیزی که ثروت ملی است و مردم از آن سهم دارند به قیمت جهانی برای همان مردم محاسبه می‌شود؛ اقتصاد ایران در حداقل های ممکن خود انرژی مصرف می‌کند زیرا انفجارهای قیمت محیط را برای فعالیت های تولیدی محدود کرده است.وقتی صحبت از جهانی کردن قیمت‌ها میزنیم باید ببینیم آیا درآمد ها و معیشت مردم نیز در همان مقیاس جهانی‌ است.

سپس یکی از دانشجویان نیز سوال پرسید که یکی از استدلال هایی که برخی برای افزایش قیمت سوخت می‌آورند کم کردن قاچاق است اما استدلال دوم و کاهش مصارف خانگی است. نظر شما چیست؟

قلی‌زاده گفت: همانطور که پیش از این گفته شد قاچاق سوخت بسیار ناچیز است و در حدود ۰/۱ مصرف روزانه است و عامل تعیین کننده نیست. اینکه مصرف انرژی در ایران بی‌رویه است یک دروغ محض است! مصرف سرانهٔ گاز خانوارها از سال ۱۳۸۷ دائما سیر نزولی داشته، یعنی خانوارها مصرف درستی دارند اما تعداد مشترکین به دلیل بالا رفتن میزان گازرسانی افزایش یافته است. دروغی که تحت عنوان مصرف بالای انرژی در کشور مطرح می‌شود فقط به خاطر این است که تقصیر را به گردن مردم بیندازیم و مسئله را به حاشیه ببریم. امیدواریم با این صحبت‌ها اذهان عمومی آگاه شود نسبت به این قضایا و اتفاقات تلخ سال های گذشته کم و کم تر بشود.

گفتنی است، در ابتدای مراسم مستند «اکس نیهیل» با موضوع بحران ملی تورم و ریشه‌ها و راهکارها اکران شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =