کاهش یک میلیون تومانی قیمت سکه

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت سکه تمام طرح جدید با یک میلیون تومان کاهش به ٣٢ میلیون و ٢٠٠ تومان کاهش پیدا کرد.

به کزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در هفته‌ی گذشت در حوزه بین‌المللی، باتوجه به اشکالات و مسائلی که در حوزه بانک‌ها اتفاق افتاد و تعدادی از بانک‌ها با مشکلات مالی و ورشکستی مواجه شدند، ارزش دلار کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر، معاملات نرخ بهره در آمریکا باعث شد که قیمت جهانی طلا و فلزات گرانبها همچون نقره، پلاتین و پالادیوم با افزایش همراه باشد که علت آن نیز سرمایه‌گذاری بر روی این چهار فلزات قیمتی بوده است.

قیمت سکه، طلا و دلار جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: بدین ترتیب در هفته‌ای که گذشت افزایش قیمت جهانی طلا را داشتیم که بطور متوسط با هشت دلار افزایش همراه بود و در آخرین معاملات روز گذشته هر اونس طلا به ٢٠٢۵ دلار رسید؛ طبیعتا افزایش قیمت اونس جهانی طلا باید منجر به افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخل می‌شد اما چنین اتفاقی نیفتاد.

وی تصریح کرد: بالعکس جریان بازارهای که قیمت‌ها رو به افزایش گذاشته بود اما در بازار داخل در هفته گذشته، قیمت‌ها سیر نزولی داشت و علت اصلی آن کاهش نرخ ارز و کاهش هیجانات آن بود که سبب شد هم تقاضا کاهش پیدا کند و همچنین معاملات باثبات‌ بیشتر و شفافیت انجام شود؛ بنابراین قیمت سکه و طلا در هفته گذشته کاهشی طی شد. 

سکه یک میلیون تومان ارزان شد 

کشتی‌آرای در مورد تغییرات قیمت‌ها در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) نسبت به ابتدای هفته، گفت: سکه تمام طرح قدیم با ٧٠٠ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات روز گذشته نسبت به ابتدای هفته به ٢٩ میلیون تومان رسید. قیمت سکه تمام طرح جدید با یک میلیون تومان کاهش به ٣٢ میلیون و ٢٠٠ تومان کاهش پیدا کرد. نیم‌سکه و ربع سکه نیز در این هفته کاهش ٧٠٠ هزار تومانی را تجربه کرده و به ترتیب نیم سکه ١٨ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان و ربع سکه ١١ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان دادوستد شده‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز شش میلیون و ٩٠٠ هزار تومان در آخرین معاملات قیمت داشت که نسبت به ابتدای هفته ۴٠٠ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

این کارشناس بازار سکه و طلا، خاطر نشان کرد: این میزان کاهش قیمت‌ها به نسبت هفته‌ها و ماه‌های گذشته می‌توان گفت که بی‌سابقه بوده و نشان از ثبات و تنظیم بازار دارد و بازار از التهاب‌ها دور شده است.

وی افزود: قیمت طلای ١٧ عیار که مبنای معاملات طلا در کشور است، ٢۵٠ هزار تومان به ازای هر مثقال کاهش داشته و در آخرین معاملات روز گذشته ١١ میلیون و ۴٣٠ هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای ١٨ عیار هم بطور متوسط  در این هفته ۵٨ هزار تومان افت بها را تجربه کرده و دو میلیون و ۶٣٨ هزار تومان معامله شده است. هر گرم طلای ٢۴ عیار هم سه میلیون و ۵١٧ هزار تومان ر. پایان هفته قیمت داشته که ٧٨ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته کاهش داشته است.

کشتی آرای در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه هم اظهار کرد: حباب سکه با ۴٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات هفته، هر قطعه سکه شش میلیون و ۴٠٠ هزار تومان دارای حباب بوده این است.

دست سوداگران و دلالان از بازار کوتاه شد 

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: در مجموع بازار این هفته بازار با ثباتی بود و سیر نزولی قیمت‌ها باعث شد که تقاضا تا حدودی کاهش پیدا کند و این کاهش منجر به تنظیم بازار شد؛ به‌نوعی می‌توان گفت با دستورالعمل‌های جدید بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی در خصوص ثبت معاملات طلا، سکه و ارز، دست افراد سوداگر از بازار کوتاه مانده و معاملات سکه، طلا و ارز جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند و افراد واقعی وارد معاملات شده‌اند، بنابراین بنظر می‌رسد که هفته پیش‌رو هم همین روند را داشته باشیم و بازار در جهت معاملات شفاف و واقعی طی مسیر کند.

خبرنگار: پیمان ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1181115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =