نحوه ثبت درخواست غیرحضوری نام‌نویسی افراد تحت‌تکفل بیمه‌شده

سازمان تامین‌اجتماعی اکنون چهار میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر را در کشور به‌عنوان مستمری‌بگیر اصلی تحت مقررات حمایتی قرار داده است. اما بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این سازمان چگونه می‌توانند برای نام‌نویسی افراد تحت‌تکفل خود نیز اقدام کنند؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، درخواست نام‌نویسی غیرحضوری افراد تبعی، امکان نام‌نویسی اشخاص تحت‌تکفل بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بازنشسته و از کار افتاده کلی را نیز فراهم می‌کند.

لزوم داشتن کارت مهارت برای بهره‌مندی کارگران ساختمانی از مزایای بیمه

این درخواست در مورد اعضای درجه یک خانواده بیمه‌شده مستمری‌بگیر (صرفا همسر یا شوهر، فرزندان و پدر و مادر) در صورت احراز شرایط قانونی و پس از استعلام برخط از پایگاه ثبت احوال قابل پذیرش است.

مقررات و شرایط اختصاصی مربوط به درخواست نام‌نویسی شوهر یا همسر، فرزندان و نیز پدر و مادر بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر هم تابع مقررات تامین‌اجتماعی در هر مورد است که در سایت رسمی سازمان تامین اجتماعی قابل مشاهده و دریافت خواهد بود.

بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بازنشسته و ازکارافتاده کلی با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی؛ در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌ باشند، در گام نخست با عبور از مراحل مشخص‌شده در سایت نام‌برده ثبت‌نام می‌کنند.
درخواست غیرحضوری نام‌نویسی افراد تبعی بیمه‌شده در مورد اعضای درجه یک خانواده بیمه‌شده مستمری‌بگیر (صرفا همسر یا شوهر، فرزندان و پدر و مادر) در صورت احراز شرایط قانونی و پس از استعلام برخط از پایگاه ثبت احوال قابل پذیرش است

در گام دوم نیز با ورود به محیط مشاهده و ثبت افراد تبعی از طریق منوی بیمه‌شدگان/خدمات نام‌نویسی/مشاهده و ثبت افراد تبعی توسط بیمه‌شده اصلی، گزینه «اضافه کردن فرد جدید تحت پوشش» را انتخاب خواهند کرد.

در گام بعد، انتخاب گزینه اضافه کردن فرد جدید تحت‌ پوشش و نیز ورود کد ملی، تاریخ تولد و نسبت فرد تبعی را دنبال می‌کنند.

در مرحله بعد، انتخاب گزینه دریافت اطلاعات از ثبت احوال نمایش داده می‌شود و در صورت صحت اطلاعات ثبت‌شده، نام، نام خانوادگی و نام پدر فرد تبعی، به‌صورت خودکار نمایش داده خواهد شد.

در آخر نیز تکمیل سایر اطلاعات و بارگذاری مدارک موردنیاز و انتخاب گزینه «تایید و ادامه برای تکمیل درخواست» ثبت‌نام یادشده را تکمیل خواهد کرد.

رئیس اداره امور بازماندگان سازمان تامین اجتماعی نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که به استناد ماده ٥٨ قانون تامین اجتماعی، همسر، فرزند، پدر و مادر و شوهر بیمه‌شده زن در صورت احراز شرایط مقرر می‌توانند تحت تکفل بیمه‌شدگان اصلی قرار بگیرند.

رضا دهقان‌زاده توضیح داده بود: همسر بیمه‌شده و فرزندان پسر تا سن ۲۰ سالگی (١٩سال تمام) و پس از آن منحصراً «در صورتی که به تحصیلات دانشگاهی اشتغال داشته یا معلول و ازکارافتاده نیازمند شناخته شوند؛ همچنین فرزندان دختر در صورتی که فاقد شغل و شوهر باشند» می‌توانند از مزیت‌های مقرر در این ماده قانونی استفاده کنند. همسر بیمه‌شده زن هم «در صورتی که سن او از ٦٠ سال بیشتر بوده یا به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون مذکور ازکارافتاده باشد و معاش او توسط بیمه‌شده تأمین شود، از جمله اشخاص واجد شرایط به‌شمار می‌رود.

رئیس اداره امور بازماندگان سازمان تامین اجتماعی در باره شرایط برخورداری والدین از مزیت‌های قانونی این ماده نیز گفته بود: پدر و مادر هم «در صورتی که سن پدر از ٦٠ سال و سن مادر از ٥٥ سال بیشتر بوده باشد یا به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون تامین‌اجتماعی ازکارافتاده باشند و معاش آنها توسط فرزند بیمه‌شده تأمین شود و به طور کل مستمری دریافت نکنند» می‌توانند تحت تکفل فرزند (بیمه‌شده اصلی) قرار بگیرند.

سازمان تامین اجتماعی اکنون ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۲۸۳ نفر از جمعیت کل کشور (بیش از ۵۳ درصد) را تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی قرار داده است.

اصلی‌ترین سازمان بیمه‌گر در ایران که مطابق با آخرین آمارها ۴ میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر را به‌عنوان مستمری‌بگیر اصلی و ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۷۴۹ نفر را در قالب مستمری‌بگیر تبعی تحت حمایت داشته و در مجموع ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۴۹ نفر جزو مستمری‌بگیران خانواده بزرگ تامین اجتماعی محسوب می‌شوند.

جمعیتی که با پرداخت حق بیمه در دوران اشتغال، کسب سابقه لازم و سن مقرر در قوانین مربوطه می‌توانند در دوران بازنشستگی هم از مزایای معین در قانون این سازمان برخوردار شده و مستمری دریافت کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /

کد خبر: 1181992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =