سرکرده القاعده در شمال لبنان دستگیر شد

منابع امنیتی لبنان از دستگیری یکی از سرکردگان گروه تروریستی-تکفیری القاعده در شمال این کشور خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، فرماندهی ارتش لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بعد از سال‌ها تلاش طولانیِ نیروهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور، روز جمعه یکی از سرکردگان گروه تروریستی-تکفیری القاعده و موسس هسته‌های این گروه در لبنان، در شهر دیر عمار واقع در شمال شرق طرابلس دستگیر شد.

کشته شدن ۲ تن از رهبران القاعده و داعش در حمله آمریکا به سوریه

در ادامه این بیانیه آمده است، فرد دستگیر شده ارتباط نزدیکی با سرکردگان القاعده داشت و در سال 2007 ناپدید شد و سپس بعد از ظهور گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره مجددا برگشت تا نقش حساسی را در زمینه تحرکات تروریستی ایفا کند.

همچنین طبق بیانیه ارتش لبنان، این سرکرده القاعده با گروه‌های تروریستی در شمال لبنان ارتباط داشته و یکی از خطرناک‌ترین سرکردگان این گروه‌ها را در سال 2014 پناه داده بود.

منابع امنیتی لبنان گزارش دادند که تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

این درحالی است که نیروهای امنیتی و ارتش لبنان همچنان برای دستگیری عناصر تروریستی وابسته به گروه‌های مختلف به ویژه داعش که عمدتا در شمال این کشور مستقر هستند، تلاش می‌کنند.

در اواخر 2019 و اوایل 2020 ده‌ها عملیات تروریستی توسط عناصر داعش در منطقه شمالی لبنان انجام شده که طی آن بیش از 10 تن از نیروهای ارتش و سرویس امنیتی لبنان جان خود را از دست دادند. اما تحرکات داعش در لبنان طی سال 2022 به یکباره افزایش چشمگیری داشت و تنها طی چند ماه سرویس امنیتی این کشور 30 تروریست داعشی را دستگیر کرد که قصد انجام عملیات‌های خرابکارانه در مناطق نظامی و غیرنظامی لبنان را از خلال حملات انتحاری داشتند.

عمده حضور و تحرکات عناصر داعش در لبنان همان‌طور که اشاره شد معطوف به شمال این کشور است و رسانه‌های لبنانی آگوست گذشته اطلاعاتی منتشر کردند مبنی بر اینکه صدها تروریست داعشی از سوریه وارد شمال لبنان و در اطراف طرابلس مستقر شده‌اند که برخی از آنها مسئول اجرای عملیات‌هایی در داخل این کشور هستند.

سرویس امنیت داخلی لبنان با اعلام اینکه روند شناسایی و دستگیری عناصر تروریستی در این کشور ادامه دارد، از وجود شمار زیادی از هسته‌های خفته داعش در مناطق مختلف لبنان خبر داد که با سرکردگان این گروه تکفیری در سوریه، عراق و ترکیه و نیز تعداد از کشورهای آمریکای لاتین هماهنگ و در ارتباط هستند.

شمال لبنان و منطقه طرابلس زمینه‌های لازم را برای تبدیل شدن به سکوی تحرکات داعش و سایر گروه‌های تروریستی در این کشور دارند. گذشته از فقر گسترده در این منطقه که موجب شده مردم به ویژه جوانان جذب گروه‌های جاسوسی و تروریستی شوند، شهر طرابلس در سطح ایدئولوژیک و عقاید فرقه‌ای نیز بستر مناسبی برای نفوذ داعشی‌ها بوده و افراطی‌گری در این منطقه سابقه طولانی دارد.

بیشتر تروریست‌هایی که توسط سرویس امنیتی لبنان دستگیر شدند در جریان بازجویی‌ها اعتراف کردند که قصد هدف قرار دادن اماکن مذهبی را داشتند. در همین زمینه روزنامه الاخبار لبنان با انتشار گزارشی اعلام کرد که دسامبر گذشته یک هسته وابسته به داعش متشکل از 5 نفر توسط اداره کل امنیت عمومی لبنان شناسایی و دستگیر شدند که همگی متعلق به منطقه طرابلس و عمدتاً محله‌های فقیرنشین آن بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =