سوالات امتحان نهایی لو رفته است؟ / از رمزگذاری و تمهیدات امنیتی تا کانال‌هایی که مدعی فروش هستند

افزایش نفش سوابق تحصیلی در کنکور سراسری باعث شده که حساسیت‌ها نسبت به امتحانات نهایی بیشتر شود و آموزش و پرورش هم مراقبت‌های بیشتری انجام دهد اما برخی کانال‌های تلگرامی ادعا کرده‌اند که می‌توانند سوالات را پیش از آزمون بفروشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با افزایش نقش سوابق تحصیلی در کنکور سراسری توجه‌ها به امتحانات نهایی جلب شد و مرکز توجه قرار گرفتن امتحانات نهایی سال آخر متوسطه، بحث تقلب را داغ کرد.

توضیحات آموزش و پرورش درباره انتشار سوالات امتحان نهایی در کانل‌های تلگرامی

سال گذشته دقایقی از شروع امتحان نگذشته بود که برخی کانال‌های درسی سوالات درس ریاضی رشته تجربی را منتشر کردند و پس از چند دقیقه پاسخ‌های این سوالات نیز بر روی کانال قرار گرفت. البته محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: انتشار سؤالات حین برگزاری آزمون به معنای لو رفتن نیست و به هیچ عنوان امکان دسترسی به سؤالات قبل از برگزاری آزمون وجود ندارد.!

بعد از این حواشی بود که آموزش و پرورش تصمیم گرفت مراقبت‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از لو رفتن سوالات آزمون نهایی امسال درنظر بگیرد.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش جزئیات این تصمیمات را اینطور شرح داد: افراد امین و مسلط به موضوع تدریس و آزمون، برای طراحی سوالات، انتخاب شده‌اند و طراحی تمام سوالات چه آزمون‌های داخلی و چه خارجی در فضای قرنطینه کامل انجام می‌شود. بعد از طراحی سوالات، سوالات رمزنگاری شده و یک روز قبل از آزمون برای روسای حوزه‌های برگزاری امتحانات ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: امنیت رمزنگاری‌ها بسیار بالاست و قفل این رمزها به هیچ عنوان قابل بازگشایی نیست مگر با رمز اصلی. تکثیر سوالات در روز برگزاری امتحانات نیز در اتاق قرنطینه پس از دریافت رمز انجام می‌شود. با این سازوکار امکان لورفتن سوالات امتحانات نهایی را به صفر رسانده‌ایم. این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهم که به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد. اوراق همه حوزه‌های امتحانی سراسر کشور الکترونیکی تصحیح می‌شود.

حتی موضوع قطع اینترنت در حوزه‌های امتحانی هم مطرح شد که در نهایت وزارت آموزش و پرورش نیز با صدور اطلاعیه‌ای این مهم را تایید و اعلام کرده که ‌ قطعی اینترنت تنها یک پیشنهاد بوده که مصوب نشده است.

حالا با شروع امتحانات نهایی برخی کانال‌های تلگرامی اقدام به فروش سوالات کرده‌اند.

سوالات امتحان نهایی لو رفته است؟ / از رمزگذاری و تمهیدات امنیتی تا کانال‌هایی که مدعی فروش هستند

سوالات امتحان نهایی لو رفته است؟ / از رمزگذاری و تمهیدات امنیتی تا کانال‌هایی که مدعی فروش هستند

سوالات امتحان نهایی لو رفته است؟ / از رمزگذاری و تمهیدات امنیتی تا کانال‌هایی که مدعی فروش هستند

سرهنگ ‌ رامین  پاشایی، معاون اجتماعی فرهنگی پلیس فتا در گفت‌وگویی که با روزنامه جام جم داشته عنوان کرده که آموزش و پرورش باید نسبت به لو رفتن سوالان در حین آزمون پاسخگو باشد.

 پاشایی گفته که عده‌ای ‌ برای بی‌اعتبار کردن امتحانات نهایی دست به چنین کاری می‌زنند و توضیح داده که پلیس فتا توصیه‌های لازم را در این خصوص به آموزش و پرورش داده‌ و در این بین بحث اجرای پروتکل‌های مشخص شده و مراقبت از آزمون مطرح است.

به گفته وی پلیس تا پشت در سالن امتحانات در این بین نقش دارد و  وقتی داوطلب وارد سالن می‌شود ‌وزارت آموزش و پرورش باید مراقب شرایط باشد.

سرهنگ پاشایی ادامه داد: برای پیشگیری از چنین اقداماتی باید شرایط به گونه‌ای باشد که دانش آموزان و مراقبان در محل برگزاری آزمون به گوشی‌ هوشمند و دیگر ابزارهای هوشمند مانند خودکار و عینک دسترسی نداشته باشند.

‌معاون اجتماعی فرهنگی پلیس فتا درباره افرادی که در کانال‌های تلگرامی اقدام به فروش سوالات می‌کنند، نیز گفت: این افراد سوالات سال‌های گذشته را به طعمه‌های خود می‌فروشند. در آخرین پرونده نیز حدود یک هفته پیش در تهران بزرگ چند نفر در این خصوص دستگیر شدند که با استفاده از سوالات امتحانات سال‌های گذشته اقدام به کلاهبرداری می‌کردند.

به گزارش ایسکانیوز، موضوع لو رفتن سوالات به نگرانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان تبدیل شده و فضا را متشنج کرده است. خانواده‌ها می‌گویند با لو رفتن سوالات حق کسانی که تلاش کرده‌اند ضایع می‌شود. با اینکه مشخص نیست سوالات منتشر شده در کانال‌ها برای امسال هستند یا سال گذشته و سوالاتی که حین آزمون در کانال‌ها قرار می‌گیرد چقدر واقعی هستند اما آموزش و پرورش و پلیس فتا باید نسبت به این مضوع شفاف‌سازی کرده و با سودجویان برخورد کنند تا افراد نتوانند به راحتی با روان خانواده‌ها بازی کنند.

انتهای پیام /  

کد خبر: 1182289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =