قیمت گندم همچنان در هاله‌ای از ابهام/ جلسات قیمت‌گذاری که بدون نتیجه پایان می‌یابد

ابهامات در قیمت نهایی گندم مدت زمان زیادی که خبرساز شده است و کشاورزان همچنان از این موضوع نگران و گله‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، از اواخر سال گذشته تا به امروز خبرهای زیادی از قیمت گندم در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها منتشر می‌شود، خبرهایی که همچنان از ابهامات قیمت نهایی گندم خبر می‌دهد،‌ البته قیمت نهایی گندم در روزهای گذشته با همان نرخ قبل و بدون تغییر اعلام شد،‌ اما اعلام این قیمت گله‌مندی و اعتراض کشاورزان را نیز با خود به همراه داشت و کشاورزان و گندمکاران هنوز در انتظار تغییر قیمت نهایی گندم هستند. این در حالی که جلسات متعددی در شورای قیمت‌گذاری در این باره تشکیل شده است اما این جلسات هیچ نتیجه‌ای در برنداشته است. کارشناسان نیز درباره ثبات قیمت کنونی و تبعاتی که می‌تواند به همراه داشته باشد هشدارهایی داده‌اند.

ایمانی: قیمت خرید پایه گندم باید کیلویی ۱۷ هزار تومان باشد

گندمکاران به ۱۶ هزار تومان نیز راضی شدند

مهدی بشارت‌ده کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره این موضوع اظهار کرد: نرخ ۱۵ هزار تومان گندمی که اعلام شد مورد پسند جامعه کشاورزی و کشاورزان و گندمکاران نیست، چرا که گندمکاران معتقدند هزینه تمام‌شده گندم بالاتر از این است و توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: دولت برای مدیریت بازار گندم دو راه دارد یا باید قبل  از اعلام قیمت‌ها هزینه تولید را کاهش می‌داد یا باید قیمت را افزایش می‌داد که این اتفاقات صورت نگرفت.

کارشناس اقتصاد کشاورزی درباره تبعات نرخ ۱۵ هزار تومانی گندم، بیان کرد: وقتی که قیمت گندم افزایش پیدا نکند،‌ کشاورز مجبور است برای تامین هزینه‌ها گندم را به عنوان قاچاق کالا در کشورهای همسایه با قیمت بالاتر بفروشد و یا گندم را به عنوان خوراک دام استفاده کند، که این موضوعات ضرر و زیان‌هایی دارد و نیاز کشور را برطرف نمی‌کند؛‌ در نتیجه مجبور به واردات گندم و خروج ارز می‌شویم.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر قیمت گندم افزایش پیدا نکند شاهد روزهای خوشی در بازار گندم نخواهیم بود و در آینده نزدیک به شدت نیاز به گندم در کشور حس خواهد شد، در نتیجه کمبود گندم می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به‌همراه داشته باشد.

بشارت‌ده در پایان تاکید کرد: نرخی که باید برای گندم اعلام می‌شد ۱۷ هزار تومان بود و تشکل‌ها و گندمکاران به ۱۶ هزار تومان نیز راضی شدند اما دولت همچنان بر قیمت ۱۵ هزار تومان پافشاری می‌کند.

سودی برای کشاورزان در نظر گرفته نشده است

همچنین عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره قیمت گندم اظهار کرد: قیمت فعلی که برای گندم تعیین شده است،‌ قیمت مناسبی نیست و کشاورز با اعلام این قیمت متضرر خواهد شد و باید توجه بیشتری به حمایت از تولید داخلی شود.

وی افزود: کالایی مانند گندم از کالاهای اساسی است که در کشور هنوز به مرز خودکفایی در تولید آن نرسیدیم و همچنان از سایر کشورها دارد وارد می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که شورای قیمت گذاری توجه‌ای به این مسئله ندارد. 

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نباید حمایت از تولید کننده را فراموش کنیم، گفت: سرنوشت حمایت از تولید کننده و مصرف کننده را باید از یک دیگر جدا بدانیم،‌به ویژه اگر حرف از حمایت تولیدکنندگان کالاهای اساسی چون گندم میان باشد.

شیخی تصریح کرد: محاسبه قیمت باید با توجه به هزینه تمام‌شده تولید به اضافه سود تولید کننده باشد؛ لذا شورایی که قیمت گندم را تعیین می‌کند باید خودش محاسبه کند که قیمت نهایی گندم چقدر است و ضریب سودی را برای کشاورزان در نظر بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز، سال گذشته گندم کاران درخواست افزایش مجدد قیمت گندم پیش از سال زراعی (شهریور ۱۴۰۲) داشتند، این در حالی است که در سال جاری بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها، تورم و سودی برای کشاورزان قیمت گندم ثابت مانده است،‌ بنابراین کشاورزان در تلاش برای تغییر قیمت اعلام شده هستند در همین راستا با ارسال نامه‌ای به رهبر انقلاب و رئیس جمهور  خواستار پیگیری آنی قیمت گندم و تعیین تکلیف آن شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      0 0
      خاک برسرت همچو دولتی که صددفعه جلسه گذاشتی برای قیمت گندم هنوز که هنوزه گندم کشاورز راتحویل گرفتی ولی قیمت واقعی را نتوانستید اعلام کنید مگر اعلام قیمت گندم دست دشمن است حالا فهمیدید دشمن اصلی همین خودتان هستید ما شمن نداریم ما دشمن تراشی داریم