تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی

در نشست صمیمی اساتید طرح همیار فرهنگ، توجه به ریشه های عمیق فرهنگی، تربیتی، آموزشی و ... در حوزه تعلیم و تربیت مورد ارزیابی قرار گرفت و به نقش دانشگاه ها به عنوان یک مجموعه انسان ساز در حیات اجتماعی افراد پرداخته شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرزاد جهان بین و هیئت همراه در نشست صمیمی با استادان «طرح همیار فرهنگ» در دانشگاه آزاد بندرعباس از رویکرد جدید دانشگاه در حوزه فرهنگی خبر داد و گفت: برای نقش آفرینی بهتر و موثر تر در این حوزه باید استادان با دغدغه و حس مسولیت بیشتری تعلیم را در کنار تربیت عرضه کنند و دیدگاه جامعه را از علم برای مدرک به علم برای توانایی تغییر دهند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، تغییر نگاه به حوزه فرهنگی را یکی از مهمترین استراتژی های جدید فرهنگی عنوان و رویکرد تعلیم و تربیت جامع را، اثر بخش ترین گزینه در این رویکرد قلمداد کرد و خواستار ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت شد.

او در ادامه افزود:  اگر این  چرخه تغییر نکند افول دانشگاه ها امری دور از انتظار نیست و  این روند فرسایشی  اگر در حوزه تعلیم و تربیت ادامه یابد به تدریج شاهد فروپاشی نظام آموزشی خواهیم بود.

تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی

این مقام فرهنگی از تجویز نسخه های از قبل پیچیده شده فرهنگی به جامعه ی هدف هشدار داد و بیان داشت: کاهش جمعیت ناگهانی دانشجو در سالهای ۹۲ تا ۹۷ و خالی بودن ۶ میلیون صندلی خالی در دانشگاهها، در کنار عدم انتخاب رشته ۵۰ درصدی از داوطلبان ورود به دانشگاه  و نرخ بیکاری سه برابری تحصیل کردگان در مقایسه با تحصیل نکرده ها، خطر جایگزینی آموزش غیر رسمی به جای رسمی نشان می دهد که نه خود توانسته ایم از توانمندی های اجتماعی منتفع شویم و نه توانسته ایم جامعه را منتفع  و افکار عمومی جوانان را اقناع کنیم که این پدیده حاصل همان نسخه های از قبل پیچیده شده ای است که بدون شناخت از نوع بیماری به افراد جامعه به یک شکل تجویز شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نقش آمایش و کسب مهارت تلفیقی در حوزه تئوری و عملی  نظام تعلیم و تربیت را مهم قلمداد کرد و تاکید کرد: توجه به آمایش و تلفیق تئوری و عملی از موضوعات مهم در تربیت تخصصی هستند که باید به آنها به صورت کارشناسانه و تخصصی پرداخته شود تا نیازهای هر منطقه را با آمایش، نیازسنجی  و نگاه تخصصی  شناسایی، ارزیابی و هدفگذاری شود و سپس بر اساس نیازهای هر منطقه و پتانسیل های موجود، تربیت و توانمند سازی نیروهای آن منطقه انجام شود.  

وی توجه و عنایت به تربیت اعتقادی و هویتی را از دیگر مسائل مهم در حوزه تعلیم و تربیت برشمرد و متذکر شد: امروز تربیت اعتقادی و هویتی باید موجب ارتقا سطح اعتقادات و هویت بخشی به افراد جامعه بشود تا شخص بتواند در مسیر تعالی ارزش های خانواده و جامعه گام بردارد و خود را فردی موثر و تاثیر گذار در روابط اجتماعی و حل مسائل جامعه بداند.

عضو برجسته حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تربیت اجتماعی را از دیگر موارد مهم برشمرد که نیاز است با بالا بردن حس مسئولیت پذیری و واگذاری مسئولیت های اجتماعی  در خانواده و جامعه موجب بالا بردن توانمندی های اشخاص شویم و او را برای  مقابله و برخورد با روزهای سخت آماده سازیم  تا بتواند در سنین نوجوانی و جوانی به درک توانایی های خود در  پیچیدگی های اجتماعی نایل شود و در واقع او را به یک تربیت جامع رهنمون شویم.

تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به نقش و رسالت دانشگاه در تربیت و تعلیم نیروهای کارآمد، کاردان، کارآفرین، مهارت محور و متخصص گفت: مسئولیت اجتماعی  دانشگاه در قبال تعلیم و تربیت دانشجو امری مهم و حیاتی است و باید با برنامه ریزی، ایجاد امید و انگیزه، بهره گیری از روش های نوین علمی  و تاثیرگذار در تربیت تخصصی افراد، هوشمند عمل کنیم و بتوانیم آن جوان را برای حضور موثر و تحول آفرین در جامعه آماده سازیم.

جهان بین نقش همیار فرهنگ را به عنوان  شاه حلقه  اتصال دانشجو و دانشگاه  مهم ارزیابی نمود و به تغییر گفتمان فرهنگی در دانشگاه اشاره کرد و افزود: در کنار این تغییر گفتمان و هم افزایی اساتید اندیشمند که جهت ارتقا و تاثیر گذاری در حوزه  تربیت مهارتی، اجتماعی و اعتقادی دانشجویان صورت می گیرد، اصلاح آیین‌نامه ارتقا و ترفیع  اساتید نیز از دیگر مباحثی است که به آن پرداخته می شود و تغییر مدرس ـ ممتحن به استاد هدایتگر ـ ارزش‌آفرین در دستورالعمل ها و آیین نامه در آینده نزدیک مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به توانمندی های استان هرمزگان در حوزه آموزش عالی به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه پرداخت و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین مجموعه آموزش عالی استان است که خدمکات قابل توجه ای را در حوزه های مختلف به استان ارائه کرده و بیش از نیمی از بار آموزشی استان را به دوش کشیده است.

محمد حسین رنجبر دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان را در ارزیابی عملکرد واحدهای دانشگاهی ستود و افزود: این دانشگاه در ارزیابی عملکرد رتبه سوم کشوری و در ارزیابی آموزشی مقام اول را کسب نموده است که این نشان از توانایی و شایستگی نیروهای خدوم این دانشگاه دارد.

وی رشته های پیرا پزشکی و پزشکی را نیز از رشته های برجسته این استان خواند که در امتحانات تخصصی همواره به کسب بهترین رتبه ها در دانشگاههای بنام کشود پذیرفته می شوند.

این نشست با اظهار نظر اساتید و گفتگویی دوجانبه ما بین معاون فرهنگی دانشگاه و هیات همراه با اساتید همیار فرهنگ  انجام و به سوالات مطرح شده  پاسخ داده شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1182827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =