در آستانه وادات بنزین قرار داریم

رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور گفت: باتعلل در تصمیم‌گیری و عدم اتخاذ رویکرد عدالت‌محور در تخصیص فرآورده‌های نفتی به مصرف‌کننده واقعی؛ موجب شده جایگاه‌های عرضه سوخت متضرر شوند، مردم ناراضی باشند و هم اکنون در آستانه واردات بنزین هم قرار گیریم.

اسدالله قلیزاده درباره وضعیت توزیع و مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: چند سالی است که در کشور رشد صعودی مصرف فراورده‌های نفتی را داریم که تاکنون کارشناسان مختلفی در این حوزه هشدار داده‌اند و تمامی فعالین بخش‌های مربوط به تولید تا مصرف و حتی مردم از رویه فعلی ناراضی هستند.

حسینی: قیمت آرد و بنزین تغییر نمی‌کند

وی افزود: تعلل در تصمیم‌گیری و عدم اتخاذ رویکرد عدالت‌محور در تخصیص فرآورده‌های نفتی به مصرف‌کننده واقعی؛ موجب شده جایگاه‌های عرضه سوخت متضرر شوند، مردم ناراضی باشند و هم اکنون در آستانه واردات بنزین هم قرار گیریم، قطعا این تعلل در تصمیم‌گیری‌ها آسیب‌های بیشتری نسبت به وضعیت تصمیم‌سازی و اقدام مفید دارد.

رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور پیش‌بینی کرد که در سال جدید با رویکرد فعلی در حوزه بنزین؛ مصرف تا ۱۱۵ میلیون لیتر روزانه برسد و در روزهای پرمصرف و پیک مسافرت‌ و ترددها شاهد ارقام بیش از ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون لیتر در روز باشیم.

وی با بیان اینکه قطعا تمام تصمیمات ابتدا باید به نفع مردم و مصرف‌کنندگان واقعی و سپس بخش خصوصی فعال باشد، گفت: جایگاه‌های عرضه سوخت در ایران رتبه دهم توزیع در کل دنیا را دارند اما به لحاظ سودآوری به رتبه صدم رسیده‌اند، این نشان می‌دهد رویه تخصیص، فروش، عرضه و قیمت‌گذاری با مشکل مواجه بوده و یا اسیر نگاه‌های افراطی است، بنابراین آسیب‌های جدی در بخش‌های مختلف را شاهدیم.

 قلیزاده در ادامه با اشاره به اوضاع توزیع بنزین سوپر در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت این فرآورده و عدم انضباط ارسال به جایگاه‌ها؛ عدم استقبال مردم از این سوخت را شاهدیم به طوری که باعث شده مردم دیگر روی وجود بنزین سوپر در جایگاه‌ها حساب نکنند و رفته‌رفته کسانی که متقاضی استفاده از این فراورده بوده‌اند به بنزین معمولی و یورو ۴ روی آوردند.

وی بیان داشت: ادعای مسئولین دولتی بر این است که کیفیت بنزین یورو ۴ و معمولی بالا است، بنابراین اکنون ما با ۸۰ درصد کاهش عرضه بنزین سوپر نسبت به روزهای نرمال عرضه این فراورده در کشور مواجهیم.

رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور خاطرنشان کرد: دلایل مهمی در این زمینه وجود دارد، به طور مثال پالایشگاه‌ها اعلام می‌کنند به دلیل اینکه مصرف بنزین معمولی و یورو ۴ افزایش یافته، نمی‌توانند ظرفیت پالایشی خود را در اختیار بنزین سوپر قرار دهند و به ناچار برای جبران افزایش مصرف بالا اولویت با تولید بنزین معمولی است.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1183095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =