دلارزدایی سبب دور زدن تحریم‌ها می‌شود/ حذف دلار از معاملات پشتوانه خوبی برای ریال

کارشناس اقتصادی گفت: دلار زدایی تا به امروز به نوعی صورت گرفته است و خرید و فروش با سایر کشورها با ارز ملی همان کشور انجام می شود و می‌توان گفت وابستگی کامل به دلار وجود ندارد.

حجت الله فرزانی کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره تاثیر حذف دلار بر وضعیت اقتصادی کشور و تورم اظهار کرد: دلار زدایی تا به امروز به نوعی صورت گرفته است و خرید و فروش با سایر کشورها با ارز ملی همان کشور انجام می شود و می‌توان گفت وابستگی کامل به دلار وجود ندارد.

حذف دلار از معاملات اقتصادی تنها یک ادعاست/ لزوم شفاف‌سازی اقدامات بانک مرکزی

وی با بیان اینکه معاملات اقتصادی تنها با دلار انجام نمی‌شود، افزود: سهم کوچکی از سبد ارزی کشور به دلار اختصاص دارد،‌ به عبارتی سبد ارزی کشور را سایر ارزها تشکیل می‌دهد و کاملا دلار نیست.

فرزانی درباره تبعات دلار زدایی بر اقتصاد کشور تصریح کرد: دلار زدایی اقدام خوبی است که می تواند سبب تقویت ریال را با سایر ارزها شود و پشتوانه خوبی برای ریال خواهد بود. همچنین سبب  بهبود صادرات و واردات خواهد شد.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: از مزایای دیگر این اقدام گسترش و تسهیل امور اقتصادی با توجه به شرایط تحریمی است که می‌تواند سبب دور زدن تحریم ها شود.

وی با اشاره به اینکه حفظ ارزش پول ملی به تورم موجود در کشور برمی گردد، مطرح کرد: وقتی در کشوری تورم وجود داشته باشد ارزش پول ملی کاهش می‌یابد؛ اما دلار زدایی در طولانی می‌تواند در کنترل قیمت‌ها و تقویت ارز ملی کشور موثر باشد و تاثیر بیشتری این امر بر توسعه امور اقتصادی با سایر کشورها خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =