حضور صوری مهندس مجری و ناظر / ساخت‌وساز امروز در دستان غیرمتخصص‌هاست

یک مهندس سازه عنوان کرد: هر کسی می‌تواند وارد حوزه ساخت و ساز شده و هر طور که دوست دارد، فعالیت کند. نظام مهندسی باید نظارت جدی داشته باشد. امروزه مهندس ناظر، محاسب و مجری داریم اما حضورشان در ساخت‌وسازها صوری است.

محمدرضا شکرزاده دکتری تخصصی سازه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره تخلفاتی که در حوزه ساخت‌وساز صورت می‌گیرد، گفت: ساخت‌وساز ۲ وجه دارد و شامل طراحی و اجرا می‌شود. طراحی براساس آیین‌نامه است اما بیشتر اشکالات در حوز اجرا ایجاد می‌شوند. مدتی است که نظام مهندسی عنوانی به اسم مجری ذی صلاح را به روند ساخت و ساز اضافه کرده اما در حال حاضر افرادی که این مسئولیت را دارند، به برگه فروشی رو آورده‌اند.

وی افزود: اگر نظام مهندسی با تعامل وزارت راه و شهرسازی و شهرداری شرایطی را ایجاد کند که مجری ذی‌صلاح نقش موثری در ساخت و ساز داشته باشد و وظایف خود را به درستی انجام دهد، بسیاری از مشکلات حل می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز مجری ذیصلاح کسی است که مسئول اول اجرای عملیات ساختمان بر طبق مقررات ملی و ضوابط شهرسازی است. او توسط سازمان نظام مهندسی به پروژه‌های ساختمانی معرفی می‌شود تا بر صحت عملیات ساختمانی نظارت داشته باشد. او از سمت مالک وکالت دارد که امور اجرایی را برحسب قرارداد بر عهده بگیرد.

شکرزاده عنوان کرد: درحال حاضر سیستم به این شکل است که برای ساخت ساختمان یک مهندس مجری انتخاب می‌شود که پروانه اشتغال از نظام مهندسی دارد اما سازنده‌ها امروز تنها از مجوز مهندسان مجری استفاده می‌کنند. درحقیقت فرد به عنوان سرمایه‌گذار خود در ساخت و ساز فعالیت می‌کند و عملا مهندس مجری نقشی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نظارت‌ها بر ساخت و ساز بسیار ضعیف است، ادامه داد: هر کسی می‌تواند وارد حوزه ساخت و ساز شده و هر طور که دوست دارد، فعالیت کند. نظام مهندسی باید نظارت جدی داشته باشد. امروزه مهندس ناظر، محاسب و مجری داریم اما حضورشان در ساخت‌وسازها صوری است.

مهندس سازه عنوان کرد: مثلا اگر هزینه ساخت یک ساختمان هزار متری چهار طبقه در تهران حدود ۱۵ میلیارد تومان باشد، طبق قانون مهندس مجری برای یک سال میانگین ۱۰ درصد از هزینه ساخت را می‌گیرد. مهندسی که پروانه داشته و مجرب باشد، می‌تواند این ساختمان را باکیفیت خوب بسازد اما پیمانکار مثلا ۵۰ میلیون پرداخت کرده و مجوز مهندس را از او می‌خرد. چون نظام مهندسی و شهرداری سازنده را مجبور نمی‌کنند که یک مهندس مجری واقعی داشته باشد، سازنده‌ها این کار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر واقعا مهندسین کار کنند، حتی اگر طراحی دچار اشکال شود، ایرادات در اجرا مشخص می‌شوند و می‌توان ساختمانی با کیفیت ساخت. متاسفانه کسانی ساخت‌وساز می‌کنند که تخصصشان این نیست و فقط پول دارند. بسیار راحت می‌توان این موضوع را کنترل کرد. چطور نظام مهندسی می‌تواند حق عضویت را یک شبه افزایش دهد اما نمی‌تواند نظارت کند؟

شکرزاده توضیح داد: هرچقدر کار علمی انجام داده و کیفیت مصالح و محاسبات را بالا ببریم اما در اجرا دچار مشکل شویم، کار درست پیش نمی‌رود. ما می‌توانیم ادعا کنیم که در طراحی و متریال با دنیا همسطح هستیم اما در اجرا فاصله بسیاری با دنیا داریم. مشخص نیست که چطور به هرکسی اجازه ساخت‌وساز داده می‌شود.

وی ادامه داد: حتی اعمال مقررات و آیین‌نامه‌ها در حوزه جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان هم وابسطه به عملکرد مجری است و اگر فرد غیرمتخصص پای کار باشد، این موارد هم اجرا نمی‌شود. مهندس ناظر و مجری باید پای کار باشند و شغلشان این باشد نه اینکه با هزینه کم فقط برگه فروشی کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1183376

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =