حذف دلار به صورت کامل امکان‌پذیر نیست / وابستگی بازار اقتصادی به ارز

کارشناس بازار سرمایه گفت: حذف دلار به صورت کامل امکان پذیر نخواهد بود، زیرا عمده معاملات بر پایه دلار است.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره تاثیر حذف دلار بر وضعیت اقتصادی کشور و تورم اظهار کرد: کشور چین ۸ سال است که به دنبال دلار زدایی است و با انجام قراردادهای دو جانبه سعی کرده که ارز ملی خود را تقویت کند اما هنوز هم عمده معاملات این کشور بر پایه دلار است.

ارز زدایی مشکلات اقتصادی را حل می‌کند نه دلارزدایی/ فروپاشی اقتصاد آمریکا با حذف دلار

وی با اشاره به اینکه حذف دلار به صورت کامل از معاملات اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود،‌ گفت: باتوجه به تحریم‌هایی که در کشور اعمال شده است،‌ دلارزدایی می‌تواند مانع انتقال پول به دلار در کشور شود،‌ اما مبنای قیمت گذاری‌ها همچنان دلار خواهد بود.

صفاری افزود: دلار زدایی بر اقتصاد کشور تاثیر خواهد گذاشت و نمی‌توان منکر آن شد. با حذف دلار و انجام قراردادهای دوجانبه با کشورهای خارجی می‌توان ارزش پول ملی را حفظ کرد؛‌ به طور مثال برای تجارت با کشور چین تاجران ایرانی با یوان و تاجران چینی با ریال معاملات خود را انجام می‌دهند،‌ که این شرایط خود سبب دلار زدایی خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید دلار زدایی سبب تقویت ارزش ارز ملی خواهد شد، گفت:  عمده کشورها چون ترکیه،‌ آمریکای جنوبی، بزریل و غیره با انجام معاملات دو جانبه به دنبال دلار زدایی رفتند.

وی ادامه داد: دلیل اینکه روسیه تا به امروز به مشکل نخورده نیز به دلیل حذف دلار و تقویت روبل بوده است.

صفاری با بیان اینکه در شرایط فعلی تورم ۴۰ درصدی قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داده است، مطرح کرد: اگر منابع ارز مورد نیاز کشور تامین شود و گشایش پیدا کند قیمت دلار را می توان با همین نرخ فعلی کنترل کرد،‌ اما اگر تورم افزایش یابد شاهد افزایش قیمت دلار در کشور نیز خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =