امارات متحده عربی به دنبال سرنخ‌های حیات در فضا

امارات متحده عربی از برنامه‌های خود برای ارسال یک سفینه فضایی با هدف کاوش در کمربند اصلی سیارکی منظومه شمسی پرده‌برداری کرد. این آخرین پروژه فضایی این کشور پس از پرتاب فضاپیمای موفق «هوپ» به مریخ در سال ۲۰۲۰ است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ امارات قرار است با کمک یک فضاپیما ماموریت هفت‌ ساله‌ای را برای اکتشاف ۶ سیارک آغاز کند. این فضاپیما با سرعتی معادل ۳۳ هزار کیلومتر در ساعت پرواز خواهد کرد. این پروژه که ماموریت امارات به کمربند سیارکی نامیده می‌شود، قصد دارد در سال‌های آینده یک فضاپیما توسعه دهد و سپس در سال ۲۰۲۸ آن را برای مطالعه سیارک‌های مختلف به فضا پرتاب کند.

محسن العوضی، مدیر برنامه ماموریت امارات به کمربند سیارکی، گفت: این ماموریت پروژه دنباله‌دار مأموریت مریخ است. این ماموریت نخستین ماموریتی که قرار است روی هفت سیارک به طور خاص کاوش کند.

یاسمین مقبلی فرمانده فضاپیمای اسپیس‌ایکس شد

امارات متحده عربی اولین کشور عربی و دومین کشور جهان است که در اولین تلاش خود فضاپیمایش را با موفقیت وارد مدار مریخ کرد و کاوشگر هوپ را در فوریه ۲۰۲۱ به سیاره سرخ رساند. هدف از ارسال این فضاپیما، ارائه اولین تصویر کامل از جو مریخ و لایه‌های آن است و قرار است به سوالات کلیدی در زمینه آب و هوا و ترکیبات سیاره پاسخ دهد.

در صورت موفقیت، این فضاپیما با سرعتی معادل ۳۳ هزار کیلومتر در ساعت به فضا پرتاب خواهد شد تا در یک سفر هفت ساله ۶ سیارک را اکتشاف کند. این فضاپیما در فاز دوم روی یک سیارک عجیب قرمز به عنوان سیارک هفتم فرود خواهد آمد که به گفته دانشمندان، بینش جدیدی از اجزای سازنده حیات در زمین خواهد داد.

ترکیبات آلی مانند آب اجزای حیاتی به شمار می‌آیند که در برخی از سیارک‌ها یافت شده‌اند و از طریق برخورد با دیگر اجرام غنی از مواد آلی یا از طریق ایجاد مولکول‌های آلی پیچیده در فضا منتقل می‌شوند. بررسی منشاء این ترکیبات، همراه با وجود احتمالی آب در سیارک‌های قرمز، می‌تواند منشاء آب زمین را روشن کند و بینش ارزشمندی را در مورد پیدایش حیات در سیاره ما ارائه دهد.

این تلاش یک نقطه عطف مهم برای آژانس فضایی در حال رشد امارات متحده عربی است که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد، زیرا موفقیت خود را در ارسال کاوشگر «عمل» یا هوپ به مریخ دنبال می‌کند. مسافت سفر جدید ۱۰ برابر بیشتر از ماموریت مریخ خواهد بود.

این کاوشگر به افتخار شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، که معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات متحده عربی است، MBR نامگذاری شده است. این سیاره ابتدا به سمت زهره خواهد رفت تا در اثر کشش گرانشی زهره، از کنار زمین و سپس مریخ عبور کند و در نهایت به کمربند سیارک‌ها برسد. این فضاپیما همچنین قرار است از فاصلخ ۱۵۰ کیلومتری صخره‌های آسمانی پرواز و مجموعا مسافتی معادل ۵ میلیارد کیلومتر را طی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =