اگر عقرب نیشمان زد چه کنیم؟

ایران در رتبه سوم عقرب‌زدگی در جهان قرار دارد. مار و عقرب از مهم‌ترین جانوران زهرآگین هستند که گزش آن‌ها از دلایل مهم مراجعه بیماران به بخش فوریت‌های پزشکی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بیش از ۱۵۰۰ گونه عقرب در دنیا شناسایی شده‌اند که فقط ۲۵ گونه آن‌ها از لحاظ سلامت عمومی خطرناک هستند و به‌طور کلی سالانه حدود۱/۲میلیون عقرب گزیدگی در جهان اتفاق می‌افتد. بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در ایران از ۵۰ گونه موجود و شناسایی شده عقرب، ۷ گونه حائز اهمیت هستند که سالانه موجب حدود ۶۰ هزار گزش می‌شوند و کشورمان را پس از مکزیک و کلمبیا در رتبه سوم عقرب‌زدگی جهان قرار داده‌اند.

خواص بی‌شمار سم مار

پیشگیری از عقرب‌زدگی

مهم‌ترین نکته در پیشگیری از عقرب گزیدگی اطلاع رسانی و آگاهی دادن در این زمینه است. احتیاط در پوشیدن لباس و کفش در مناطق عقرب‌خیز از نکات مهم است زیرا عقرب‌ها ممکن است میان لباس‌ها یا داخل کفش سکونت کنند و هنگام پوشیدن لباس یا کفش فرد را نیش بزنند. توصیه می‌شود لباس‌ها و کفش‌ها قبل از پوشیدن به خوبی تکانده شود و تا حد امکان پابرهنه در محیط باز در شب راه نروید. همچنین از فرو بردن دست بدون محافظ زیر سنگ‌ها، حفره‌ها و سوراخ‌های بدون دید کافی و لانه پرندگان خودداری کنید.

اقدامات فوری پس از گزش در عقرب‌زدگی

نکته مهم در مواجهه با عقرب گزیدگی، سرد کردن محل گزش و انتقال سریع بیمار است. از کمپرس سرد در محل گزش استفاده کنید اما دقت کنید هرگز یخ را مستقیم روی پوست قرار ندهید. خونسردی خود را حفظ کنید، به فرد آسیب دیده اطمینان دهید و او را آرام کنید. آرامش فرد باعث می‌شود که جذب زهر کند شود. عضو آسیب دیده را بی حرکت کنید و پایین‌تر از سطح قلب نگه دارید. از هر گونه دستکاری محل گزش اعم از برش، مکش و سوزاندن خودداری شود. در صورت گزش عقرب به ویژه عقرب سیاه ضمن انجام اقدامات اولیه، سریع با ۱۱۵ تماس بگیرید یا با وسیله شخصی به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام//

کد خبر: 1183925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عباس IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 0
      در بیابان و جایی که احتمال عقرب هست آیه سلام علی نوح .... بخوانید کاری ندارند خودم امتحان کردم